آیا با اضافه کردن چرخ میتوان خودروها را سریعتر کرد؟
اضافه کردن چرخهای بیشتر به خودرو برای افزایش سرعت آن شاید ایدهٔ احمقانهای به نظر برسد اما در دههٔ 70 میلادی، مهندسان تیم فرمول یک تایرل همین ایده را اجرا کردند. حال نیز تیم Driven Media دوباره این ایده را مطرح کرده و در آزمایش جدید خود میخواهد ببیند آیا اضافه کردن چهار چرخ دیگر به کاترهام سون آن را سریعتر خواهد کرد یا نه. این خودرو که ایترهام (Eighterham یا کاترهام هشت چرخ!) نام گرفته است، در هر چهار گوشهٔ خود دو چرخ دارد. برای عملی کردن این ایده، مردان Driven Media به هرکدام از چرخهای کاترهام سون رینگ و لاستیک دومی اضافه کردهاند. با این کار، عرض کلی لاستیکهای کاترهام به 350 رسیده است!
البته هرچند حالا چرخهای کاترهام به میزان قابلتوجهی عریضتر شدهاند اما سنگینتر هم هستند و با اینکه گروه آزمایش چرخها را وزن نکردهاند اما مشخص میشود که اضافهوزن خودرو قابلتوجه است؛ بنابراین، آیا افزایش قابلتوجه عرض لاستیکها که سطح تماس با جاده را بیشتر میکند میتواند با افزایش وزن غیر فنر سوار مقابله کند؟ در پیست پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا کاترهام با لاستیکهای معمولی، یک دور پیست آزمایشی را در 31.6 ثانیه طی کرده درحالیکه با چرخهای اضافی این زمان به 31.1 ثانیه کاهش پیدا میکند. این یعنی تایم خودرو نیم ثانیه بهتر شده که در پیستی به این کوتاهی پیشرفت بسیار چشمگیری است.
بااینحال، لاستیکهای اضافی در خارج از پیست مشکلساز میشوند زیرا هرچند کاترهام هرگز خودروی بزرگی نیست اما ایترهام نمیتواند چابکی قبل را داشته باشد. همچنین خودرو به دلیل عرض زیاد، در پارکینگهای معمول هم بهسختی جا میشود. همین تیم، قبلاً کاترهام سون را به لاستیکهای فرمول یک هم مجهز کردند اما آن لاستیکها نیز روی این خودروی جادهای جواب ندادند زیرا کاترهام نمیتوانست لاستیکهای فرمول یک را به دمای مناسب برساند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تیم Driven Media در آینده چه ایدهٔ لاستیکی دیگری را روی این کاترهام سون بختبرگشته پیاده خواهد کرد!