شاسی‌بلند گوردون موری با وزن کمتری از مزدا MX-5؟

شنبه 8 مرداد 1401 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
gordon-murray-turns-to-electric-suvs-photo-big
گوردون موری چند هفته پیش اعلام کرد در حال کار روی دو شاسی‌بلند الکتریکی است و بسیاری از مردم به دنبال فهمیدن این موضوع بودند که این مرد بزرگ چه...
تبلیغات

گوردون موری چند هفته پیش اعلام کرد در حال کار روی دو شاسی‌بلند الکتریکی است و بسیاری از مردم به دنبال فهمیدن این موضوع بودند که این مرد بزرگ چه دست‌پختی آماده خواهد کرد. بنا به گزارش carscoops، گوردون موری همیشه به دنبال تولید خودروهای سبک بوده و هیچ‌کسی فکر نمی‌کند که یک شاسی‌بلند حدود 2 تنی بتواند خودرویی سبک باشد.

اما به نظر می‌رسد گوردون موری نابغه که سابقه تولید خودروهایی همچون T.50 (وزن 986 کیلوگرم)، مک لارن F1 (وزن 1138 کیلوگرم)، خودروی سبک راکت (385 کیلوگرم) و... را دارد از اصول خود کوتاه نخواهد آمد. شاسی‌بلند گوردون موری گفته می‌شود وزنی بین 1100 تا 1200 کیلوگرم خواهد داشت. این را فیلیپ لی که اخیراً به سمت مدیرعاملی گروه گوردون موری منصوب شده می‌گوید. اگرچه خودرویی که درباره آن صحبت می‌کنیم شاسی‌بلند گوردون موری است اما با خودرویی همچون جی ام سی یوکان طرف نخواهیم شد. این محصول جنرال موتورز با توجه به استانداردهای جهانی قدبلندی کوچک محسوب می‌شود اما فضای کافی برای چهار سرنشین و وسایل آن‌ها را دارد. آن‌گونه که اتوکار می‌گوید، قدبلند الکتریکی گوردون موری بین 300 تا 400 کیلوگرم سبک‌تر از رنو Zoe الکتریکی خواهد بود.

و اگر شاسی‌بلند گوردون موری بتواند وزن خود را بین 1100 تا 1200 کیلوگرم نگه دارد، شاید سبک‌تر از برخی نسخه‌های مزدا MX-5 دونفره هم باشد. وب‌سایت آمریکای مزدا وزن MX-5 میاتا RF گرند تورینگ با گیربکس دستی را 1112 کیلوگرم اعلام می‌کند. البته شاسی‌بلند دوم گوردون موری خودرویی بزرگ‌تر و به همین خاطر سنگین‌تر خواهد بود اما این خودرو هم می‌تواند بسیار سبک‌تر از خودروهای هم‌کلاس خود باشد. مدیر این شرکت به اتوکار می‌گوید وزن بسیار پایین شاسی‌بلند گوردون موری به لطف طراحی باتری‌ها میسر خواهد شد. این باتری‌ها از سیستم خنک‌کنندگی مایع سود خواهند برد و در داخل یک بخش مستحکمی قرار خواهند گرفت که بخشی از ساختار خودروست و درعین‌حال می‌توان به آن دسترسی داشت. مدیرعامل گروه موری می‌افزاید باتری‌ها تراکم انرژی بهتری دارند و می‌توانند در برابر دماهای شدید دوام بیاورند.

دیگر ویژگی کلیدی برای تولید خودرویی با وزن پایین به خود پلتفرم مربوط خواهد شد. شرکت تکنولوژی موری که کمپانی برادر گوردون موری اتوموتیو محسوب می‌شود سه پلتفرم را تولید کرده که دو تای آن‌ها در شاسی‌بلندهای جدید گوردون موری بکار خواهند رفت. هر سه پلتفرم با استفاده از دانش به دست آمده در زمان توسعه فرایند iStream موری توسعه یافته‌اند. در این فرایند پانل‌های فولادی مرسوم جای خود را به ترکیبی از فریم فضایی متالیک و پانل‌های ساندویچ کامپوزیت می‌دهند. موری می‌گوید تولید خودروها با ساختار iStream نیازمند انرژی کمتر و کارخانه‌ای کوچک‌تر خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.