ضرر 1.7 میلیارد دلاری ریویان در سهماهه دوم سال 2022
ریویان نتایج مالی خود در سهماههٔ دوم امسال را منتشر کرده است که نشان از افزایش چشمگیر ضرر خالص شرکت دارد. این استارتاپ الکتریکی در این سه ماه درآمدی 364 میلیون دلاری داشته و زیان خالص آن از 580 میلیون دلار در سال قبل به 1.71 میلیارد دلار افزایش یافته است. به همین دلیل، ریویان برآورد زیان سالانه خود طی سال جاری را از 4.75 میلیارد دلار به 5.45 میلیارد دلار افزایش داده است. البته علیرغم این ضرر هنگفت، ریویان میگوید همچنان 14.9 میلیارد دلار سرمایهٔ نقد دارد که برای پوشش 5 میلیارد دلاری که برای افتتاح دومین کارخانه تولیدی ایالاتمتحده در جورجیا در نظر گرفته شده است هم کافی خواهد بود.
بااینحال، برای حفظ این سرمایه، ریویان برخی برنامههای خود را تا سال 2023 به تعویض انداخته و تلاش میکند تا حد امکان هزینهها را کاهش دهد. بدین منظور، شرکت اواخر ماه گذشته شش درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد. در طول سهماهه نخست سال 2022، هزینههای عملیاتی ریویان مجموعاً بیش از یک میلیارد دلار بوده است که بیش از دو برابر 410 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل است. این هزینههای عملیاتی هنگفت ناشی از فعالیتهای پیشرفته در زمینه توسعهٔ محصولات بوده است و این شرکت امیدوار است با صرف هزینهٔ بیشتر، در آینده بتواند در سرمایهٔ خود صرفهجویی کند.
در همین حال، درحالیکه میزان تحویل ریویان در سهماههٔ اول امسال تنها 1,227 دستگاه بوده، این تعداد در سهماههٔ دوم به بیش از سه برابر افزایش یافته است. درمجموع، این شرکت طی سال جاری 6,954 دستگاه خودرو تولید کرده است که 4,401 دستگاه آن در سهماههٔ دوم از خط تولید خارج شده است. مجموع خودروهای تحویلی شرکت در نیمهٔ اول امسال نیز به 5,694 دستگاه رسیده که بخش عمدهٔ آن پیکاپ الکتریکی R1T بوده است. این در حالی است که ریویان برای امسال رسیدن به تولید 25 هزار دستگاهی را در نظر دارد. این استارتاپ اعلام کرده است که تاکنون مجموعاً 98 هزار پیش سفارش برای پیکاپ R1T و شاسیبلند R1S در ایالاتمتحده و کانادا دریافت کرده است. ریویان همچنین 100 هزار دستگاه سفارش از آمازون برای ون الکتریکی EDV هم دارد که اولین سری آن را ماه گذشته تحویل داد. این در حالی است که کارخانهٔ این شرکت در ایلینوی از زمان شروع فعالیت خود تاکنون تنها حدود 8 هزار دستگاه خودرو (شامل هر سه مدل R1T، R1S و EDV) تولید کرده است.
هرچند نتایج مالی این شرکت در سهماههٔ دوم امسال اصلاً جالب نبوده است اما انتظار میرود افزایش فروش خودروهای الکتریکی و همینطور نگرانیهای اقلیمی به بهبود شرایط ریویان در سهماههٔ سوم کمک کند. البته باید توجه داشت که طی سالهای اخیر کل صنعت خودرو اعم از خودروسازان کوچک و بزرگ با کمبود قطعات و مشکلات تولید مواجه بودهاند و بلومبرگ پیشبینی میکند که ریویان ممکن است تا سال 2024 چیزی در حدود 9 میلیارد دلار زیان داشته باشد. این شرکت نوپای آمریکایی اگر میخواهد با چنین ضرر هنگفتی دچار ورشکستگی نشود باید خودروهای بسیار زیادی تحویل دهد.