بازسازی جذاب آخرین نمونه هیلمن GT؛ پیکان جوانان بریتانیایی

چهارشنبه 26 مهر 1402 - 10:32
مطالعه 4 دقیقه
Untitled-2
آخرین نمونهٔ هیلمن GT مدل 1969 پس از تجربهٔ یک سال بازسازی کامل، در موزهٔ موتور انگلستان به نمایش درآمده است.

خودرویی که در ایران با نام پیکان تولید شد، درواقع هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا بود. این خودرو که با عنوان سری آرو شناخته می‌شد، در سال 1966 معرفی و از طریق برندهای مختلف گروه روتس مثل هیلمن، سانبیم و سینگر با نام‌های گوناگون به بازار عرضه شد. در سال 1969، هیلمن نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام هیلمن GT معرفی کرد که به نسخه قوی‌تری از پیشرانهٔ 1725 سی‌سی چهار سیلندر با دو کاربراتور و 94 اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالی‌که هانتر معمولی با موتور تک کاربراتور 80 اسب بخار قدرت داشت. مدلی که در سال 1350 با نام پیکان جوانان در کشورمان عرضه شد همین هیلمن GT بود.

این سدان اسپرت با قیمت 962 پوند معادل 20 هزار پوند امروز به بازار عرضه می‌شد و برای مردان متأهلی در نظر گرفته شده بود که هنوز روزهای هیجان‌انگیز دوران تجرد را به یاد می‌آوردند. این خودرو در بیرون با نوارهای کناری بدنه و رینگ‌های موسوم به رو استایل (Ro Style) از نسخه‌های معمولی متمایز می‌شد و در داخل هم به صندلی‌هایی با پشتی بلند و پشت‌سری یکپارچه مجهز شده بود. تمام این ویژگی‌ها در پیکان جوانان هم وجود داشت. هیلمن GT اما فقط در اولین سال تولید یعنی 1969 با این نام ارائه شد و از سال بعد به هیلمن هانتر GT تغییر نام داد.

حال خودرویی که گفته می‌شود آخرین نمونه هیلمن GT مدل 1969 است، پس از تجربهٔ بازسازی چشمگیری، در موزهٔ موتور بریتانیا به نمایش درآمده است. این خودرو سال گذشته در یک حراجی با قیمت 5,300 پوند خریداری شد و طی دوازده ماه گذشته موردبازسازی کاملی قرار گرفته است. این هیلمن اسپرت تا پاییز 2024 در موزهٔ مذکور در معرض دید عموم قرار خواهد داشت و سپس بار دیگر به حراج گذاشته می‌شود. این سدان اسپرت بریتانیایی در اسکاتلند ساخته شده و سال 1969 در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد.

متصدی موزهٔ موتور بریتانیا دراین‌باره می‌گوید:

ما بسیار خوشحالیم که این خودروی نمادین افسانه‌ای را به نمایش گذاشته‌ایم. هیلمن GT قطعاً کمیاب‌ترین خودروی ساخت گروه روتس است و گفته می‌شود این خودرو که در اسکاتلند ساخته شده، تنها نمونهٔ باقی مانده است.

هیلمن GT خودروی چشمگیری نیست، گران نیست و حتی برخلاف گفته متصدی موزه شاید نمادین و افسانه‌ای هم نباشد اما بخشی از تاریخچهٔ خودروسازی بریتانیا و داستان مهمی در تاریخ گروه روتس محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.