پینین فارینا NAMX HUV؛ شاسیبلند هیدروژنی با پیشرانه 8 سیلندر!
زمانی که استارت آپ تازه تأسیس NAMX برای اولین بار از کانسپت HUV خود در سال 2022 رونمایی کرد، اعلام شد که این خودرو از خودروهای عضلانی آمریکایی الهام میگیرد. البته در آن زمان مشخصات چندانی از قوای محرکه این شاسیبلند کوپه منتشر نشده بود اما در حال حاضر اعلام شده نیروبخش خودروی موردبحث پیشرانه 8 سیلندر هیدروژنی خواهد بود. NAMX همچنین با انتشار ویدئویی لحظه استارت خوردن این نیروگاه آلومینیومی و صدای تولیدی آن را به تصویر کشیده است.
شرکت موردبحث از محصول متفاوت خود به عنوان "انقلابی در حملونقل پایدار" نام میبرد اما پیشرانه آن همان صدایی را تولید میکند که از یک نیروگاه 8 سیلندر حجیم انتظار داریم. اگرچه هنوز هم جزئیات زیادی از قوای محرکه HUV در دست نیست اما فوزی اناجه مؤسس این کمپانی میگوید به سه دلیل پیشرانه درونسوز هیدروژنی را برای این خودرو انتخاب کرده است.
اول اینکه با این پیشرانه دیگر خبری از باتریهای سنگینوزنی که نیازمند مواد معدنی کمیاب هستند نخواهد بود. دلیل دوم نیز به اروپاییها مربوط میشود که در اوج توسعه پیشرانه درونسوز قرار دارند و استفاده از پیشرانهای درونسوز با سوخت هیدروژنی قدم بعدی در پیشبرد این مسیر خواهد بود. نهایتاً نیز مؤسس NAMX میگوید قوای محرکه درونسوز هیدروژنی لذت رانندگی را به همراه خواهد داشت.
مزیت دیگر این قوای محرکه به سرعت سوختگیری آن مربوط میشود. بنا به گفته شرکت سازنده، سیلندرهای هیدروژنی توسعه یافته که میتوان در عرض چند ثانیه آنها را از خودرو جدا کرد و سیلندرهای دیگری را بکار گرفت. دسترسی مستقیم از بخش پشتی خودرو یک ویژگی جالب است هرچند باید مشخص شود در زمان تصادف از پشت ایمنی این سیلندرها چگونه خواهد بود. NAMX همچنین دو نسخه از شاسیبلند کوپه خود را ارائه میکند که نسخه پایه به پیشرانهای با 296 اسب بخار قدرت مجهز است و در عرض 6.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد. مدل موسوم به GTH قدرت 542 اسب بخار را راهی تمامی چرخها میکند و صفر تا صد کیلومتر در ساعت 4.5 ثانیهای دارد. گفته میشود NAMX HUV تا پایان سال 2025 و با قیمت 71 هزار دلاری راهی بازار خواهد شد. البته برای خرید مدل قویتر GTH باید حدود 104 هزار دلار پرداخت کرد.