هیسپانو سوئیزا کارمن ساگررا؛ ابر خودروی برقی با 1100 اسب بخار قدرت
برند هیسپانو سوئیزا چندین سال پیش و پس از وقفهای طولانی احیا شد هرچند همین روند نیز با تردیدهای بسیاری همراه بوده است. اولین خودروی مدرن این شرکت یعنی کارمن بولون در سال 2021 تست شد، خودرویی که از قوای محرکه برقی با 1100 اسب بخار قدرت استفاده میکرد و حدود 2 میلیون دلار قیمت داشت. هماکنون نسخه جدیدی از همان خودرو با نام کارمن ساگررا تولید میشود که به منظور گرامی داشت 120 سالگی این برند توسعه یافته و قیمت بالاتری دارد.
ساختار اصلی خودرو تغییری نکرده و هم مونوکوک و هم بدنه از فیبر کربن ساخته شدهاند. البته کارمن ساگررا دارای مجموعه باتری ارتقا یافته با ظرفیت 103 کیلووات ساعت است و وزن آن با کاهش قابلتوجه از 794 به 612 کیلوگرم رسیده است. همچنین توانایی شارژ این خودرو نیز بهبود یافته هرچند به نظر میرسد در مقایسه با استانداردهای کلاس خود عقبتر از رقباست. هیسپانو سوئیزا ادعا میکند این خودرو با یکبار شارژ مسافت 483 کیلومتری را طی خواهد کرد.
باتری سبکتر خودرو روی توزیع وزن آن نیز تأثیر مثبت گذاشته و از 40/60 مدل قبلی به 50/50 رسیده است. ساگررا همچنان از پیکربندی عجیب قوای محرکه سود میبرد به گونهای که 4 موتور برقی با 275 اسب بخار قدرت فقط چرخهای عقب را به حرکت درمیآورند. برای هر چرخ دو موتور برقی در نظر گرفته شده و این موتورها با یک گیربکس تک سرعته مشترک کار میکنند. حداکثر قدرت قوای محرکه نیز به 1100 اسب بخار میرسد که مشابه مدل کارمن بولون است. حداکثر گشتاور نیز 1159 نیوتون متر خواهد بود. نکته دیگر اینکه هیسپانو سوئیزا کارمن ساگررا به دیفرانسیل مجازی مجهز شده است. این ویژگی در واقع یک الگوریتم نرمافزاری است که میزان مختلف گشتاور فرستاده شده به چرخها را مدیریت میکند.
ساگررا قرار است عملکرد بهتری در پیست داشته باشد و تفاوت ظاهری مشهود دو مدل را میتوان در بخش عقب دید جایی که یک اسپویلر متفاوت در مدل ساگررا بکار رفته است. همچنین اضافه شدن ورودیهای هوای جدید به جلو و عقب خودرو باعث بهبود فرایند خنک کاری آن شده است. نتیجه این تغییرات قطعاً نظرات را به خود جلب خواهد کرد مخصوصاً اینکه رنگ بدنه برنزی نیز کاملاً به چشم میآید. شرکت یاد شده در سیستم تعلیق کارمن ساگررا از تنظیمات دوبل جناغی سبکوزن و دامپرهای تطبیقی استفاده کرده و ترمزهای کربن سرامیکی نیز دارای کالیپرهای مونو بلاک هستند.
داخل کابین ساگررا هم نسبت به مدل بولون تغییر کرده و ظاهراً شرکت ایتال دیزاین به طراحی کابین مدل جدید کمک نموده است. کنسول مرکزی جدید به همراه دکمههای فیزیکی جزو همین تغییرات هستند. سرجیو مارتینز مدیرعامل هیسپانو سوئیزا میگوید این کمپانی قبلاً چهار دستگاه از کارمن را تحویل داده و چهار مدل دیگر نیز در حال ساخت هستند. فرایند تحویل مدل ساگررا به مشتری حدود نه ماه طول میکشد و قیمت خودرو قبل از مالیات هم حدود 3.2 میلیون دلار است. با اینکه خودروی موردبحث توانایی تردد در معابر عمومی را ندارد و تنها میتواند در برخی رویدادهای خودرویی شرکت کند اما ظاهراً تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد و شرکت نیز به دنبال تأسیس یک نمایندگی در میامی آمریکاست.