جیامارو کاتلا، هایپرکار ایتالیایی V12 چهار توربو برای رقابت با پاگانی
در شهر کوچک کاوِتزو در منطقه امیلیا رومانیا، کارگران در حال آمادهسازی یک کارخانه سابق تجهیزات پزشکی برای رونمایی از کاتلا هستند؛ اولین ابرخودروی یک برند جدید که قصد به چالش کشیدن بزرگان صنعت ایتالیا را دارد. تنها یک هفته تا رونمایی باقیمانده اما آنها با مهربانی درها را به روی موتوروان باز کردند تا ببینیم چه در جریان است. آنچه میبینیم شگفتانگیز است. یک ابرخودروی کاملاً جدید با یکی از دیوانهوارترین پیشرانههایی که تابهحال دیدهایم. این یک نیروگاه 7 لیتری V12 چهار توربو است که حداکثر 2157 اسب بخار قدرت و 2008 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعته دستی فقط به چرخهای عقب تحویل داده میشود. البته کاتلا سه سوئیچ دارد که هرکدام سطح قدرت متفاوتی را ارائه میدهند. سوئیچ سفید که درواقع سوئیچ خدمتکار است، قدرت را بین 400 تا 800 اسب بخار محدود میکند؛ سوئیچ سیاه برای استفاده روزمره، قدرت را به ۱۶70 اسب بخار محدود میکند و سوئیچ قرمز تمام توان را آزاد میکند.
کاتلا بر پایه یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده که بهطرز غیرمعمولی بدون سابفریم عقب جداگانه برای سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق این خودرو با بازوهای دو جناقی آلومینیومی ماشینکاری با CNC در هر چهار گوشه، فنرهای داخلی و کمکفنرهای تطبیقی فوقالعاده است و به ادعای جیامارو، این هایپرکار تنها 1450 کیلوگرم وزن دارد. این شرکت همچنین با شرکای مهمی همکاری میکند. یکی از مهمترین آنها بریجستون است که برای توسعه لاستیکهای اختصاصی پوتنزا اسپرت با ابعاد 265/35R20 در جلو و 345/30R21 در عقب با این شرکت همکاری میکند.
جیامارو نیروگاه جذاب کاتلا را هم با همکاری شرکت مهندسی ایتالتکنیکا که در آن سهام دارد توسعه داده است. این کارگاه تورینی بیشتر به خاطر ساخت پیشرانه برای خودروهای رستوماد شناخته میشود. پیشرانه از میلسوپاپهای دندهای و آرایش Hot-V با چهار توربو در زاویه ۱۲۰ درجهای بین سیلندرها استفاده میکند. این آرایش Hot-V پاسخگویی دریچه گاز را بهبود میبخشد و علاوه بر این، هر توربو تنها روی سه سیلندر از V12 کار میکند.
قیمتگذاری کاتلا اما جیامارو پیشپرداختهایی برای سال اول تولید دریافت کرده و قصد دارد سالانه ۳۰ خودرو تولید کند. علاوه بر این هایپرکار، محصولات بیشتری مثل نسخهٔ روباز کاتلا و همینطور یک سوپرکار بلندقامت محرک عقب بنام آلبور هم در راه هستند. برنامه تولید این شرکت تا دهه ۲۰۳۰ ادامه دارد.