پامبوفتی PJ-01، سوپراسپرتی دست‌ساز با کابین فرمول یک و موتور لامبورگینی

جمعه 27 تیر 1404 - 14:00
مطالعه 4 دقیقه
پامبوفتی PJ-01
پامبوفتی PJ-01 سوپراسپرتی ساخت ایتالیا است که از پیشرانهٔ V10 لامبورگینی با قدرتی بین 700 تا 820 اسب بخار استفاده می‌کند.
تبلیغات

پامبوفتی PJ-01 که در نمایشگاه خودروی میلان سال 2021 رونمایی شد، توسط شرکتی ایتالیایی تولید می‌شود که توسط یوری پامبوفتی تأسیس شد. خانواده پامبوفِتی در زمینه تجهیزات ویژه اتوبوس فعالیت دارند اما این تنها فعالیت آن‌ها نیست! این گروه در طول سال‌ها به ساخت بدنه خودرو و تولید یک هواپیمای فوق سبک آکروباتیک بنام C205 نیز پرداخته است. هوانوردی یکی از علایق این خانواده است و مالک باند هوایی دلفینا هستند که یکی از بهترین باندهای ایتالیا با 850 متر باند چمن، مدرسه خلبانی، آشیانه‌های اختصاصی و رستوران محسوب می‌شود.

پروژه خودرویی PJ-01 در سال 2017 آغاز شد با هدف خلق یک سوپرکار دست‌ساز که عملکرد و حس رانندگی مشابه خودروهای تک‌سرنشین فرمول یک را ارائه دهد. این شرکت اعلام کرده که تنها 25 دستگاه با قیمت پایه 1.5 میلیون یورو و با نرخ تولید 6 دستگاه در سال ساخته خواهد شد. یکی از افتخارات این گروه، تولید سوپرکاری صد درصد ساخت ایتالیا است. برای به حداکثر رساندن عملکرد PJ-01 و حفظ وزن پایین 1100 کیلوگرمی، سازنده از شاسی ترکیبی فولاد و کربن و بدنه کاملاً کربنی که با همکاری شرکت فلورنتین کربن ساخته شده استفاده کرده است.

طراحی PJ-01 که توسط مارکو اسفورنا خلق شده روی حداکثر بهره‌وری آیرودینامیکی تمرکز دارد. این خودرو ترکیبی از کی‌تی‌ام X-Bow، لوتوس اوورا و کمی فراری F430 به نظر می‌رسد. نمای جلویی با ورودی‌های هوای بزرگ و چراغ‌های باریک و تهاجمی مشخص شده که یک دماغه برجسته به سبک فرمول یک را شکل داده‌اند. عقب خودرو تحت سلطه یک خروجی هوای سراسری و سر اگزوزی مرکزی در ارتفاع بالا است. همه‌چیز برای بهینه‌سازی داون‌فورس طراحی شده و این خودرو قادر است در سرعت 280 کیلومتر بر ساعت، 500 کیلوگرم داون‌فورس تولید کند.

کابین ساده و راننده محور با درهای گالوینگ قابل‌دسترسی است. موقعیت رانندگی نیز از خودروهای تک‌سرنشین مسابقه‌ای الهام گرفته شده، با پدال‌هایی بالاتر از لگن راننده که حالتی نیمه‌درازکش ایجاد می‌کند. این طراحی نه‌تنها حس یک خودروی فرمول یک را بازآفرینی می‌کند بلکه فضای زیر بدنه را برای جریان‌های آیرودینامیکی آزاد می‌کند و نیاز به اسپویلر بزرگ و گاهی نازیبا را از بین می‌برد. همچنین کابین PJ-01 به سیستم Quick Release مجهز است که امکان تعویض فرمان در کمتر از 10 ثانیه را فراهم می‌کند. در پیست، فرمان باید سریع، دقیق، با چرخش کم و با دید بهینه به صفحه آمپر و مسیر باشد اما در جاده، فرمان باید آزادی حرکت بیشتری داشته باشد، راحت باشد و شکلی داشته باشد که امکان چرخش بیشتر را فراهم کند. به همین دلیل، دو فرمان برای خودرو ارائه می‌شود.

پامبوفِتی PJ-01 از پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی استفاده می‌کند. این موتور بسته به تنظیمات درخواستی مشتری، بین 700 تا 820 اسب بخار تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال متصل است. این سوپرکار ایتالیایی ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست میابد. سیستم ترمز با دیسک‌های 380 میلی‌متری در جلو و 365 میلی‌متری در عقب (با گزینه کربن-سرامیک) قدرت توقف را فراهم می‌کنند. سیستم تعلیق دو جناغی با بازوهای آیرودینامیکی، عملکرد دینامیکی را بهبود می‌بخشد. رینگ‌های آلیاژی فوق سبک ساخت OZ، در جلو 19 اینچ و در عقب 20 اینچ هستند.

پامبوفتی PJ-01
پامبوفتی PJ-01
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.