مدیران سابق تسلا، مکلارن و آلپین، رقیبی برای تسلا رودستر میسازند
ایلان ماسک هنوز زمان دقیقی برای عرضه نسل جدید تسلا رودستر اعلام نکرده است اما استارتاپ بریتانیایی لانگبو قصد دارد با عرضه رودستر الکتریکی خود از این تأخیر استفاده کند و مدیران ارشد صنعت خودرو را برای تحقق این هدف به خدمت گرفته است. مایک فلوئیت، مدیرعامل سابق مکلارن، دن بالمر، مدیر سابق لوتوس اروپا و مایکل ون درسانده با سابقه کار در لوسید اروپا، بخش پروژههای ویژه جگوار-لندروور و مدیریت آلپین، به هیئت مشاوره لانگبو پیوستهاند. این شرکت توسط دنیل دیوی، مهندس سابق لوسید و تسلا تأسیس شده است.
لانگبو روی دو خودروی مشابه با پلتفرم الکتریکی آلومینیومی اختصاصی خود کار میکند. اولین مدل اسپیدستر خواهد بود که قرار است از سال ۲۰۲۷ در بریتانیا تولید شود. این خودروی دونفره، دیفرانسیل عقب و بدون شیشه جلو، وزن هدف ۸۹۵ کیلوگرم و شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه خواهد بود و ۱۱۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. پسازاین اسپیدستر، مدل رودستر عرضه میشود و این نامی که به تسلا طعنه میزند. رودستر با سقف جداشونده و قیمت ۸۴ هزار دلار، به دلیل ۱۰۰ کیلوگرم وزن اضافی، شتاب صفرتاصد را در ۳.۶ ثانیه طی میکند. بااینحال، همچنان از لوتوس الیزه پانزده سال پیش سبکتر است و نصف وزن اکثر خودروهای الکتریکی مدرن وزن دارد.
دیوی به اتوکار گفت:
ایدهها و برنامهها دارید، اما نیاز است که اینها را با افرادی که قبلاً تجربهاش را داشتهاند بررسی کنید.
به همین دلیل فلوئیت، ون در سنده و بالمر را به تیم اضافه کرده است.
فلوئیت که در مکلارن با تولید شاسیبلند مخالفت کرد و در سال ۲۰۲۱ بهطور ناگهانی استعفا داد، به اتوکار گفت که ویژگیهایی در خودروهای لانگبو میبیند که در دیگر خودروسازان کمرنگ شدهاند. او گفت:
محصول لانگبو یک خودروی اسپرت جمعوجور است، با تمرکز بر لذت رانندگی، اندازه مناسب و تأکید بر وزن کم. این ویژگیها در صنعت خودرو در حال محو شدن است. دیدن شرکتی با فناوری پیشرفته که این خصوصیات را در اولویت قرار داده، بسیار بدیع و برجسته است.