یادی از آرش AF10، هایپرکار فراموششده با ۲۰۸۰ اسب بخار قدرت
در دنیای هایپرکارها که نامهایی چون بوگاتی، کونیگزگ و پاگانی حکمرانی میکنند یک جنگجوی بریتانیایی گمنام با قدرتی باورنکردنی وجود دارد که بسیاری آن را نمیشناسند. آرش AF10، محصول شرکت آرش موتور که توسط یک کارآفرین ایرانی-بریتانیایی به نام آرش فربد تأسیس شده، یک اعجوبهٔ مهندسی با مجموع قدرت ۲۰۸۰ اسب بخار است که حتی از هیولایی مانند هنسی ونوم F5 نیز قویتر است.
قلب تپنده این خودروی شگفتانگیز که در سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی شد، یک موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ساخت شورلت است که بهتنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما این تمام ماجرا نیست. این نیروگاه بنزینی توسط چهار موتور الکتریکی قدرتمند پشتیبانی میشود که هرکدام نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکنند. این ترکیب که آرش آن را «وارپ درایو» مینامد، به AF10 اجازه میدهد تا در کمتر از ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
تولدی دوباره با قدرتی ویرانگر
جالب است بدانید که سال ۲۰۱۶ اولین باری نبود که دنیا نام AF10 را میشنید. نسخه اولیه این خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی معرفی شده بود اما با فرمولی بسیار متفاوت. آن مدل اولیه از یک شاسی فیبر کربنی فوق سبک و یک موتور ۷ لیتری V8 برگرفته از شورلت کوروت Z06 بهره میبرد که قدرتی معادل ۵۵۰ اسب بخار داشت. اگرچه آن پروژه هرگز به تولید انبوه نرسید و تنها یک نمونه از آن ساخته شد، اما زمینه را برای بازگشت طوفانی AF10 در سال ۲۰۱۶ فراهم کرد.
ذهن خلاق یک ایرانی در قلب بریتانیا
در کنار نامهایی چون کورش منصوری یا فردیس رضوانی، یکی دیگر از ایرانیان مشهور در دنیای خودرو، آرش فربد است که البته مدتها است خبری از آن نمیشنویم. وی در سال ۱۹۹۹ شرکت فربد لیمیتد را در بریتانیا تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۶ نام شرکت را به آرش موتور تغییر داد. این شرکت از همان ابتدا با هدف ساخت خودروهای اسپرت و سوپراسپرت هیجانانگیز تأسیس شد و اولین محصول خود را با نام فربد GT در سال ۲۰۰۲ معرفی کرد. این مسیر با سوپرکارهای دیگری مثل فربد GTS ادامه یافت و نهایتاً به AF10 رسید.
مهندسی پیشرفته
ویژگیهای جذاب آرش AF10 فقط در پیشرانه خلاصه نمیشود. بدنه این خودرو از پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن با ساختار لانهزنبوری آلومینیومی ساخته شده و به آیرودینامیک فعال مجهز است. بال عقب ثابت، بال جلوی فعال و درهای پروانهای که بهصورت برقی باز و بسته میشوند، تنها بخشی از ویژگیهای این هایپرکار هستند. همچنین، یک سیستم تعلیق پیشرفته با کمکفنرهای هیدرولیک-الکتریکی، امکان تنظیم ارتفاع برای عبور از سرعتگیرها را فراهم میکند. این ترکیب از مهندسی پیشرفته و قدرت بیحدوحصر، آرش AF10 را به رقیبی شایسته برای خودروهایی مانند کونیگزگ آگرا RS تبدیل میکرد اما متأسفانه این خودرو به تولید انبوه نرسید و زیر سایه غولهای مشهورتر صنعت خودرو، کمتر دیده شد.
منبع: CarBuzz