معرفی کاپریکورن ۰۱ زاگاتو، سوپراسپرت جذاب آنالوگ با ۹۰۰ اسب بخار
در دنیایی که ابرخودروها با نمایشگرهای غولپیکر و سیستمهای کمکی راننده پیچیده تعریف میشوند، شرکت آلمانی کاپریکورن گروپ با همکاری استودیوی طراحی افسانهای زاگاتو، مسیری کاملاً متفاوت را برگزیده است. حاصل این همکاری، کاپریکورن ۰۱ زاگاتو نام دارد؛ یک ماشین رؤیایی موتور وسط و دیفرانسیل عقب که برای احیای لذت خالص رانندگی ساخته شده است. این خودرو با بدنهٔ تمام فیبر کربنی، گیربکس دستی و قدرتی معادل ۹۰۰ اسب بخار، یک دهنکجی آشکار به ترندهای امروزی صنعت خودرو است.
قلب تپندهٔ این هیولای آنالوگ، یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ساخت فورد است که توسط مهندسان کاپریکورن بهطور کامل بازطراحی شده است. این موتور قدرتی برابر با ۹۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید میکند. تمام این نیروی وحشی از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. نتیجه این ترکیب، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۳ ثانیه و دستیابی به حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
اما هدف اصلی این سوپرکار، شکستن رکوردها نیست و به گفتهٔ روبرتینو وایلد، بنیانگذار و مدیرعامل گروه کاپریکورن، این خودرو برای لذت رانندگی طراحی شده است نه ثبت رکورد. این فلسفه در کابین خودرو به اوج خود میرسد. پشت فرمان چرمی، هیچ خبری از نمایشگرهای لمسی نیست. در عوض، سه نمایشگر آنالوگ کلاسیک اطلاعات ضروری را به راننده نشان میدهند. روی فرمان نیز تنها دو دکمه: استارت و انتخاب حالت رانندگی وجود دارد. تقریباً تمام کابین از فیبر کربن ساخته شده و کلیدها و دکمهها از تیتانیوم و آلومینیوم تراشخورده هستند. صندلیها ثابت هستند اما پدالها، فرمان و حتی دستهدنده برای تطبیق کامل با فیزیک راننده قابل تنظیماند.
شاسی ۰۱ زاگاتو یک شاهکار مهندسی است که بهطور کامل از مونوکوک گرفته تا سابفریمهای جلو و عقب از فیبر کربن ساخته شده است؛ سیستم تعلیق پیشرفتهٔ دو جناغی با ساختار پوشراد و کمکفنرهای بیلشتاین، نویدبخش هندلینگی در سطح خودروهای مسابقهای است. جالب اینجاست که این خودرو فاقد بالهای بزرگ و قطعات آیرودینامیکی اغراقآمیز است و داونفورس موردنیاز خود را از طریق مدیریت جریان هوای داخلی و طراحی کف خودرو تأمین میکند. کاپریکورن اعلام کرده که تنها ۱۹ دستگاه از ۰۱ زاگاتو را تولید خواهد کرد. ساخت این جواهر کمیاب از نیمه اول سال ۲۰۲۶ آغاز میشود و هر دستگاه با قیمت پایه ۲.۹۵ میلیون یورو به فروش خواهد رسید.