معرفی لانگبو، اسپیدستر برقی ساخت مهندسان سابق تسلا
استارتاپ بریتانیایی لانگبو که توسط دو مهندس سابق تسلا بنیانگذاری شده، تنها در مدت شش ماه موفق شد اولین پروتوتایپ از خودروی اسپرت و تمام برقی خود را با نام اسپیدستر بسازد. این خودروی بدون سقف و شیشه، با تمرکز بر فلسفهٔ سادگی و سبکی طراحی شده و چالشی جدی برای خودروهای برقی سنگینوزن امروزی به شمار میرود. این اسپیدستر که اولین خودروی برقی پَروزن نام گرفته، تنها ۸۹۵ کیلوگرم وزن دارد. با این وزن فوقالعاده کم، لانگبو اسپیدستر میتواند در ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با یکبار شارژ، مسافتی معادل ۴۴۲ کیلومتر را بر اساس استاندارد WLTP طی کند.
تحویل این خودرو از سال ۲۰۲۶ با قیمت پایهٔ ۸۴,۹۹۵ پوند آغاز خواهد شد. فلسفهٔ اصلی لانگبو، پیروی از راه کالین چاپمن، بنیانگذار افسانهای لوتوس، یعنی سادهسازی و سبکی است. این شرکت باور دارد که وزن بالا، دشمن اصلی پرفورمنس و لذت رانندگی است. برای رسیدن به این هدف، اسپیدستر روی یک شاسی آلومینیومی منحصربهفرد ساخته شده و از طراحی باتری ماژول به شاسی برای افزایش استحکام و کاهش وزن بهره میبرد. مهندسان لانگبو این خودرو را جانشین معنوی خودروهای نمادینی مانند لوتوس الیزه و جگوار E تایپ میدانند.
تیم لانگبو توسط دنیل دیوی و مارک تپاسکات، دو مهندس سابق تسلا، رهبری میشود اما اعتبار این استارتاپ تنها به این دو نفر محدود نیست زیرا هیئت مشاوران این شرکت شامل چهرههای برجستهای مانند مایک فلویت (رئیس سابق مکلارن)، دن بالمر (رئیس سابق لوتوس در اروپا) و مایکل فن درساند (با سابقه مدیریت در لوسید، جگوار-لندروور و آلپین) است که نشان از جاهطلبیهای بزرگ این برند دارد.
دنیل دیوی، مدیرعامل لانگبو، میگوید:
به نظر میرسد اسپیدستر توانسته با علاقهمندان واقعی خودرو ارتباط برقرار کند.
موفقیت این شرکت در ساخت پروتوتایپ در چنین زمان کوتاهی، درحالیکه تسلا رودستر جدید همچنان با تأخیرهای طولانی مواجه است، بسیار قابلتوجه است. لانگبو حتی قصد دارد نسخهٔ سقفدار این خودرو را با نام کنایهآمیز رودستر و با قیمت پایینتر ۶۴,۹۹۵ پوند عرضه کند تا این رقابت را داغتر از همیشه کند.