داستان فورناساری RR600، اولین ابرشاسی‌بلند جهان با موتور کوروت

شنبه 17 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
فورناساری RR600
فورناساری RR600 اولین ابرشاسی‌بلند جهان بود که سال‌ها قبل از لامبورگینی اوروس و آستون‌مارتین DBX با موتور ۶۰۰ اسب بخار کوروت ساخته شد.
تبلیغات

سال‌ها پیش از آنکه خودروهایی مانند لامبورگینی اوروس یا پورشه کائن توربو، تعریف جدیدی از شاسی‌بلندهای پرفورمنس ارائه دهند، یک کارگاه کوچک ایتالیایی در سکوت خبری، تاریخ‌سازی می‌کرد. فورناساری RR600، محصولی جسورانه که در سال ۲۰۰۵ متولد شد، بی‌شک اولین ابرشاسی‌بلند واقعی جهان بود؛ خودرویی که با قلب تپنده کوروت و مهندسی ایتالیایی، یک دهه از زمان خود جلوتر بود اما درنهایت به حاشیه رانده شد.

این هیولای ایتالیایی، حاصل ذهن خلاق جوزپه فورناساری بود؛ فردی که تصمیم گرفت با ترکیب قدرت عضلانی آمریکایی و ظرافت ایتالیایی، خودرویی بسازد که هم در جاده‌های صعب‌العبور یکه‌تاز باشد و هم در پیست مسابقه، حرفی برای گفتن داشته باشد. در دورانی که فراری و مازراتی هنوز به فکر ساخت شاسی‌بلند نیفتاده بودند، فورناساری خلأ بازار را شناسایی کرد و دست‌به‌کار شد.

قلب آمریکایی در سینه ایتالیایی

در زیر کاپوت RR600، یک پیشرانه ۶ لیتری هشت سیلندر LS2 ساخت جنرال موتورز قرار داشت که توسط مهندسان فورناساری تقویت شده بود تا قدرتی معادل ۶۱۰ اسب بخار و گشتاوری حدود ۷۵۰ نیوتن متر تولید کند. این اعداد و ارقام خیره‌کننده به RR600 اجازه می‌داد تا در تنها ۳.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ عملکردی که حتی امروز هم برای یک شاسی‌بلند، فوق‌العاده محسوب می‌شود. برای مهار این قدرت، فورناساری از یک شاسی فضایی ساخته‌شده از فولاد کروم و پنل‌های بدنه سبک از جنس فیبر کربن و کولار استفاده کرد. این ساختار مهندسی‌شده، در کنار سیستم چهارچرخ محرک با توزیع گشتاور ۴۰ به ۶۰ در جلو و عقب و سیستم تعلیق قابل تنظیم، باعث شد RR600 نه‌تنها سریع، بلکه بسیار توانمند و خوش‌دست هم باشد.

چرا پیشگام ابرشاسی‌بلندها گمنام ماند؟

با وجود تمام شایستگی‌های فنی، فورناساری RR600 هرگز به موفقیت تجاری دست نیافت. یکی از دلایل اصلی این شکست، جلوتر بودن از زمان خود بود. در اواسط دهه ۲۰۰۰، بازار هنوز برای پذیرش یک شاسی‌بلند با عملکردی در حد سوپراسپرت‌ها آماده نبود و مشتریان، این کلاس خودرو را بیشتر با کاربری خانوادگی و لوکس می‌شناختند. علاوه بر این، طراحی ظاهری RR600 با گلگیرهای بسیار پهن و فرم سه‌در، کمی نامتعارف و ناهماهنگ به نظر می‌رسید و نتوانست نظر خریداران را جلب کند.

از سوی دیگر، فورناساری یک شرکت کوچک و مستقل بود که توانایی بازاریابی جهانی و ایجاد شبکه فروش گسترده را نداشت. قیمت بالا در کنار عدم شناخت برند و نگرانی از ارزش فروش مجدد، مشتریان را به سمت گزینه‌های شناخته‌شده‌تر سوق داد. درنهایت، فورناساری RR600 به یک پاورقی جذاب در تاریخ صنعت خودرو تبدیل شد؛ یک ایدهٔ درخشان که خیلی زود متولد شد و به ما یادآوری می‌کند که برای موفقیت، گاهی اولین بودن کافی نیست.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.