معرفی AC کبرا GT کوپه، اسپرت جذاب و خاطره‌انگیز با 800 اسب بخار

یک‌شنبه 14 مرداد 1403 - 04:31
مطالعه 3 دقیقه
AC-Cobra-GT-Coupe-1
شرکت AC کارز بریتانیا نسخهٔ کوپهٔ کبرا GT جدید را معرفی کرده است که تکنولوژی‌های مدرن را با ظاهر کلاسیک ترکیب می‌کند.
تبلیغات

AC کبرا در طول 62 سال تولید، با پیشرانه‌های مختلف و حتی بدنهٔ فیبر کربنی ساخته شده است ولی این مدل اولین کبرا با بدنهٔ کوپه و سقف ثابت محسوب می‌شود. این خودرو اساساً یک نسخهٔ سقف‌دار از کبرا GT رودستر جدید محسوب می‌شود. این مدل‌ها که توسط همان شرکت اصلی AC کارز بریتانیا ساخته می‌شوند، تلاشی برای احیای مدل نمادین و افسانه‌ای کبرا به سبک مورگان یعنی با استفاده از شاسی آلومینیومی و تکنولوژی‌های مدرن ولی حفظ ظاهر کلاسیک است. کبرا GT کوپه با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 موستانگ GT عرضه می‌شود که در نسخه‌های تنفس طبیعی با 450 اسب بخار قدرت یا سوپرشارژ با 720 اسب بخار قدرت قابل انتخاب خواهد بود.

علاوه بر این، یک نسخهٔ ویژه با تمرکز روی پیست بنام کلاب‌اسپرت ادیشن هم با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ و 800 اسب بخار قدرت ارائه خواهد شد که تنها در 99 دستگاه ساخته می‌شود. این ماشین از بدنهٔ فیبر کربنی بهره می‌برد که کشیده‌تر از کبرای قدیمی است تا برای رانندگان امروزی راحت‌تر باشد. تمام نمونه‌های کبرا GT کوپه و رودستر در کارگاه AC در انگلستان ساخته می‌شود. GT کوپه هم‌اکنون برای خرید قابل سفارش است و قیمت آن از 325 هزار پوند آغاز می‌شود. در اواخر سال 2025 ابتدا تحویل نسخهٔ کلاب‌اسپرت ادیشن به خریداران آغاز خواهد شد و پس‌ازآن نوبت به عرضهٔ نسخه‌های معمولی خواهد رسید.

هرچند کارول شلبی و پیتر براک در سال 1964 یک دیتونا کبرا کوپه برای افزایش سرعت نمونهٔ رودستر در مسابقهٔ لمان ساختند اما به گفتهٔ AC، این کوپهٔ جدید از مدل A98 کوپهٔ خود این شرکت الهام گرفته است که در اواخر همان سال ظاهر شد. هردوی این خودروها از طراحی موسوم به کام‌تیل بهره می‌بردند که در GT کوپهٔ جدید هم دیده می‌شود اما برخلاف A98 و دیتونا که دماغه‌ای کم‌ارتفاع و آیرودینامیک داشتند، در این مدل جدید ظاهر کلاسیک کبرا با دو چراغ جلوی گرد حفظ شده است. شلبی دیتونا هرگز به مسابقهٔ لمان 1964 نرسید زیرا به‌موقع تکمیل نشد و A98 هم هرچند موفق شد در مسابقه حضور پیدا کند اما دچار یک انفجار شد که به کناره‌گیری آن انجامید. این خودرو اما باعث وضع محدودیت سرعت در بزرگراه‌های بریتانیا شد زیرا A98 قبل از لمان، برای آزمایش در بزرگراه M1 این کشور به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت رسید که تصمیم دولت بریتانیا برای محدودیت سرعت بزرگراه‌ها روی 110 کیلومتر بر ساعت را به دنبال داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.