پینین فارینا NamX جدید، شاسیبلندی جذاب با قوای محرکه هیدروژنی
در حال حاضر لیتیوم کافی برای تولید انبوه خودروهای برقی و همهگیر شدن آنها در نقاط مختلف دنیا وجود ندارد و خودروهای هیدروژنی نیز به خاطر محدودیتهای موجود نمیتوانند باب میل خریداران باشند؛ اما NamX راهحل خوبی برای این مشکلات دارد و از طراحی جذاب پینین فارینا سود میبرد. به نظر میرسد دنیا نخواهد توانست لیتیوم کافی برای تسریع انقلاب خودروهای برقی را تأمین کند؛ و اگرچه ما تکنولوژیهای باتری متنوعی را در زندگی خود دیدهایم اما مشخص نیست در 5 تا 10 سال آینده باتریهایی با تراکم بالاتر، ایمن، ارزان، پایدار، دوستدار محیطزیست و... تولید شوند یا خیر. در واقع لیتیوم اینجا میتواند به پاشنه آشیل خودروهای برقی تبدیل شود.
به همین خاطر اگرچه افراد بسیاری مدعی هستند خودروهای هیدروژنی حتی قبل از عرضه انبوه نیز شکست خوردهاند و خودروهای برقی میتوانند وظایف خود را بهتر انجام دهند اما این حقیقت وجود دارد که قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی کموبیش جایگزین قابلاعتنایی برای حملونقل پاک و بدون اتکا به لیتیوم هستند. البته منظور این نیست که یکشبه همه خودروها از قوای محرکه هیدروژنی استفاده خواهند کرد اما میتوان از آن به عنوان یک گزینه بالقوه یاد کرد هرچند مشکلاتی همچون زیرساختها نیز وجود دارند و مالکان تویوتا میرای و هیوندای نکسو بهتر از همه این موضوع را درک میکنند.
اما اگر موضوع لیتیوم حل نشود هیدروژن میتواند به عنوان یک گزینه ایده آل مطرح شود. به همین خاطر است که فکر میکنیم شاید پرداختن به برند اروپایی NamX و همکاری آن با پینین فارینا ارزشش را دارد. این دو کمپانی یک خودروی کاربردی و هیدروژنی با طراحی جذاب را خلق کردهاند و نکته مهم درباره این خودرو به کارتریجهای هیدروژن جداشدنیاش مربوط میشود. اگر نتوانید جایگاه هیدروژنی در نزدیکی خود پیدا کنید NamX کارتریجهایی را درب منزل یا هر مکانی که بخواهید خواهد فرستاد. این کمپانی میگوید شما میتوانید از آنها برای نیرو بخشیدن به وسایل و دستگاههای دیگر نیز استفاده کنید.
هر کارتریج در زمان پر بودن شعاع حرکتی حدود 150 کیلومتری را مهیا خواهد کرد. این شاسیبلند هیدروژنی در کل از شش کارتریج استفاده میکند و بنابراین برد آن به 800 کیلومتر میرسد. پینین فارینا از صفر تا صد خودروی موردبحث را طراحی کرده و حاصل کار نیز بسیار برجسته بوده است. خود کارتریجها نیز به شیوهای هیجانانگیز در بالای سپر عقب دیده میشوند و رنگ سبز نئونی آنها به چشم میآید. ظاهر این کارتریجها شگفتانگیز بوده و قطعاً نظرات زیادی را به خود جلب خواهند کرد.
از نظر پرفورمنس باید گفت پینین فارینا NamX پاسخگوی نیازهای روزمره خواهد بود هرچند نباید از آن انتظار درگ با خودروهای برقی قدرتمند را داشت. نسخه پایه این خودرو قیمت حدود 68200 دلار دارد و از قوای محرکه دیفرانسیل عقب با خروجی حدود 300 اسب بخار استفاده خواهد کرد. حداکثر سرعت محدود شده 200 کیلومتر در ساعت و صفر تا 100 حدود 6.5 ثانیهای نیز جزو دیگر مشخصات پینین فارینا NamX هستند. یک نسخه قویتر با خروجی 500 اسب بخار نیز وجود دارد که از سیستم چهار چرخ محرک سود برده و حداکثر سرعت و صفر تا 100 آن به ترتیب 250 کیلومتر در ساعت و 4.5 ثانیه بوده و قیمتش هم به 99600 دلار میرسد. با توجه به طراحی زیبای خودروی موردبحث، نسخه پایه NamX گزینه قابلاعتنایی به نظر میرسد. پیشفروش این خودرو از قبل شروع شده اما قبل از تبدیل این کانسپت به نسخه نهایی باید کارهای زیادی انجام شود. این کمپانی میخواهد اولین نمونههای شاسیبلند خود را در سال 2026 به دست مشتریان برساند.