بی ای سی e مونو کانسپت با قوای محرکه هیدروژنی معرفی می‌شود

جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
BAC-e-Mono-Sketch-1
چند ماه پس از اعلام توسعه نسخه هیدروژن سلول سوختی مونو با همکاری شرکت ویری تِک، نخستین جزئیات رسمی این خودروی تک‌نفره منتشر شده است. در این خودرو...
تبلیغات

چند ماه پس از اعلام توسعه نسخه هیدروژن سلول سوختی مونو با همکاری شرکت ویری تِک، نخستین جزئیات رسمی این خودروی تک‌نفره منتشر شده است. در این خودرو همان ماهیت سبک‌وزن و پرفورمنس فوق‌العاده را در بسته‌ای بدون آلایندگی می‌بینیم. نکته سورپرایز کننده اینکه بی ای سی e مونو کانسپت سریع‌تر از نسخه درون‌سوز مونو R خواهد بود. این را شبیه‌سازی‌های دیجیتالی در پیست سیلورستون نشان می‌دهند.

بی ای سی e مونو خودرویی تولیدی نیست اما پروژه مطالعاتی آن به بررسی تولید یک محصول اسپرت پیست محور در عصر الکتریکی‌ها می‌پردازد. مونو در صورت استفاده از قوای محرکه الکتریکی می‌توانست 50 درصد سنگین‌تر باشد و به همین خاطر قوای محرکه سلول سوختی انتخاب شد تا همان مشخصات مشهور باک در این خودروی تک‌نفره مشهود باشد.

باک (بی ای سی) می‌گوید e مونو 149 کیلوگرم سنگین‌تر از مونو R درون‌سوز خواهد بود اما با استفاده از پوشش کربنی برای مجموعه سلول سوختی و ماژول باتری سبک‌تر می‌توان این اختلاف وزن را به 100 کیلوگرم کاهش داد. به همین خاطر وزن نهایی 655 کیلوگرمی برای خودرویی با قوای محرکه بدون آلایندگی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

ای مونو از شاسی مونو عادی استفاده می‌کند و مجموعه سلول سوختی، باک هیدروژن و مجموعه باتری به‌طور هوشمندانه‌ای در آن جای گرفته‌اند. باتری این خودرو بخش ساختاری شاسی بوده و زیر صندلی قرار گرفته است. سلول سوختی نیز بالای باتری قرار دارد و کمپرسور هم در بخش ورودی هوا پنهان می‌شود. اکثر پانل‌های بدنه از مونو درون‌سوز گرفته شده‌اند و برخی تغییرات طراحی در چراغ‌های LED، ورودی‌های هوا و قطعات آئرودینامیکی وجود دارند که ای مونو را از مدل‌های عادی متمایز می‌کنند.

قدرت ترکیبی این خودرو به 371 اسب بخار می‌رسد که 264 اسب بخار آن از باتری و 107 اسب باقی مانده نیز از مجموعه سلول سوختی تأمین می‌شود. پیشرانه‌های الکتریکی موجود در چرخ های جلو نیز قابلیت چهار چرخ محرک را ارائه می‌کنند و این امر روی پرفورمنس تأثیر مثبت دارد. باک ای مونو طبق مشخصات رسمی سازنده شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.2 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 266 کیلومتر در ساعتی دارد. این خودرو در شبیه‌سازی‌های دیجیتالی یک دور پیست سیلورستون را در 2 دقیقه و 04.3 ثانیه طی می‌کند که دقیقاً 2 ثانیه سریع‌تر از مونو R درون‌سوز است.

شعاع حرکتی تخمینی باک ای مونو 267 کیلومتر است و در شرایط واقعی این رقم به 255 کیلومتر خواهد رسید؛ اما این خودرو در پیست می‌تواند 10 دور پرفشار را در سیلورستون تجربه کند و سپس راهی جایگاه سوخت‌گیری شود. به لطف بهبودهای برنامه ریزی شده برای مجموعه سلول سوختی، شعاع حرکتی این خودرو تا سال 2024 حدود 50 درصد بیشتر خواهد شد. این بهبودها تأثیر منفی روی ابعاد و وزن قوای محرکه نخواهند شد.

مؤسس باک می‌گوید این کمپانی هم‌اکنون به دنبال سرمایه لازم به منظور تولید ای مونو است بنابراین احتمال دیدن آن در جاده ها طی سال های آینده وجود خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.