برمات GT، سوپرکار جدید ایتالیایی با پیشرانهٔ چهار سیلندر!
اخیراً، همهٔ هایپرکارهایی که معرفی میشوند با اسب بخارهای چهاررقمی همراه هستند اما یک شرکت ایتالیایی تازه تأسیس بنام برمات (Bermat) با اولین محصول خود رویکرد متفاوتی را دنبال کرده است. این خودرو که برمات GT نام دارد، قصد دارد گرند توریسمو به سبک ایتالیایی را با طراحی قابل سفارشیسازی، نسخههای مختلف و ارقام پرفورمنسی مناسب احیا کند. برمات که دفتر مرکزی آن در شهر روورتو واقع است، نام خود را از ابتدای نام مؤسس خود یعنی «متیو برتزولو» گرفته است. این خودرو با همکاری JAS Motorsport توسعه پیدا کرده و توسط استودیوی کامال طراحی شده است.
برمات فعلاً فقط نسخهٔ مخصوص پیست سوپراسپرت خود را با نام GT پیستا معرفی کرده است که در نیمهٔ اول سال 2022 عرضه خواهد شد اما پسازآن نسخهٔ خیابانی در دو مدل بنزینی و تمام الکتریکی هم ارائه خواهد شد. به گفتهٔ طراح برمات GT، این خودرو با الهام از یک شیء پرندهٔ ناشناس الهام گرفته که به زمین بازگردانده شده است. بااینحال، طراحی بخش جلوی این سوپراسپرت جدید تا حدودی به آسکاری شبیه به نظر میرسد و در عقب هم شباهتهایی به مکلارن P1 GTR و لافراری دارد. درمجموع اما برمات GT یک سوپرکار خوش استایل است که دماغهٔ تیز و کمارتفاع، درهای گالوینگ، قطعات فیبر کربنی فراوان و ورودیهای هوای جانبی زردرنگ لز ویژگیهای آن هستند.
نسخهٔ مخصوص پیست این خودرو یعنی GT پیستا با رنگآمیزی مسابقهای و اسپویلر عقب ثابت ارائه میشود. این ماشین 4,600 میلیمتر طول، 2,000 میلیمتر عرض و 1,200 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,600 میلیمتر است. به لطف بدنهٔ فیبر کربنی و مونوکوک سبکوزن T-MM، وزن برمات حدود 1100 کیلوگرم بوده و با مقررات ایمنی فیا برای گروه CN هم مطابقت دارد.
GT پیستا به یک پیشرانهٔ 2 لیتری سوپرشارژ مجهز است که بهصورت طولی نصب شده و بین 320 تا 400 اسب بخار قدرت و تا 450 نیوتن متر گشتاوری تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشود و به کمک دیفرانسیل قفل شونده، خودرو در حدود 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این سوپراسپرت جدید روی رینگهای 19 اینچی OZ با لاستیکهای پیرلی 245 در جلو و 265 در عقب قرار گرفته و ترمزهایی با دیسکهای 380 میلیمتری خنک شونده و کالیپرهای شش پیستونه در جلو و 355 میلیمتری با کالیپرهای چهار پیستونه در عقب هم وظیفهٔ متوقف کردن آنرا بر عهده دارند.
در داخل خودرو یک صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی دیده میشود که توسط دریچههای تهویه احاطه شده و طراحی داخلی جدیدترین مدلهای فراری را به یاد میآورد. نسخهٔ پیستا غربیلک فرمان مسابقهای با دکمههای فراوان دارد درحالیکه غربیلک نسخهٔ جادهای از نوع معمولی بوده و دکمههای کمتری روی آن به چشم میخورد. هرچند برمات به امکان شخصیسازی بالای سوپراسپرت خود اشاره کرده اما به نظر میرسد این سفارشیسازی صرفاً به رنگ بدنه و تریمهای داخلی محدود باشد.
برمات فعلاً اطلاعاتی در مورد GT خیابانی و همینطور نسخهٔ الکتریکی آن منتشر نکرده اما انتظار میرود این نسخه در سال 2022 از راه برسد. قیمت و تیراژ تولید این سوپراسپرت تازهوارد ایتالیایی هم هنوز اعلام نشده است.