معرفی سوپرکار بیزارینی جوتو با پیشرانه V12 تنفس طبیعی و طراحی جوجارو
جوتو بیزارینی که مهندس سابق فراری و آلفارومئو بود، در دههٔ 60 شرکت بیزارینی را برای ساخت خودروهای اسپرت سطح بالا و تولید محدود تأسیس کرد. این مرد بااستعداد پیش از آنکه شرکت خودش را تأسیس کند، در توسعهٔ خودروهای نمادینی مثل فراری 250 GTO نقش مستقیمی داشت. وی همچنین روی اولین پیشرانهٔ V12 لامبورگینی هم کار کرده بود. شرکت بیزارینی از زمان تأسیس در سال 1964 تا زمانی که در سال 1969 منحل شد، حدود 140 خودرو در کارخانهای در شهر لیورنو ایتالیا تولید کرد.
در سال 2020، شرکت پگاسوس برندز بهمنظور احیای بیزارینی، حقوق این نام را خرید و مدل قدیمی 5300GT را با همان شکل و شمایل اصلی دوباره زنده کرد. از این خودرو تعداد محدود 24 دستگاه ساخته شد و حالا بیزارینی پیشنمایش یک محصول کاملاً جدید را ارائه کرده است. این خودرو که نام بنیانگذار شرکت یعنی جوتو روی آن گذاشته شده، توسط جورجتو جوجارو و پسرش فابریزیو طراحی شده است. همکاری بیزارینی و جورجتو به دههٔ 60 بازمیگردد زیرا جورجتو زمانی که در شرکت برتونه کار میکرد در طراحی 5300GT نقش داشت.
در ظاهر سوپرکار جدید بیزارینی ویژگیهایی به کار رفته است که 5300GT را تداعی میکند. البته این خودرو نسبت به محصول قدیمی بیزارینی تغییر بزرگی را تجربه کرده و موتور وسط شده است درحالیکه 5300GT خودرویی موتور جلو بود. جوتو از یک موتور V12 تنفس طبیعی استفاده میکند که گفته شده بهطور خاص برای آن توسعه پیدا کرده و مدیر ارشد فناوری بیزارینی «کریس پوریت» که سابقهٔ حضور در بخش مهندسی آستونمارتین، ریماک و تسلا را دارد روی فرایند توسعهٔ آن نظارت داشته است. فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد این پیشرانه منتشر نشده و صرفاً میدانیم به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه متصل میشود.
قرار است آزمایشهای بیزارینی جوتو در سال 2024 آغاز شود که این یعنی بعید به نظر میرسد تا پیش از سال 2025 به دست خریداران برسد. مشخصات فنی بیشتری از این ماشین اواخر امسال منتشر میشود درحالیکه فعلاً حرفی از قیمت هم زده نشده است. البته ازآنجاییکه مدل 5300GT با پیشرانهٔ V8 شورلت قیمتی 1.65 میلیون پوندی داشت، قطعاً جوتو ارزان نخواهد بود.