کاروِر وان، تلفیق جالبی از خودرو و موتورسیکلت
قطعاً تاکنون موتورسیکلتهای سهچرخ را دیدهاید. این وسایل برای کسانی که امکان استفاده از پاهای خود را ندارند اما نمیخواهند موتورسواری را کنار بگذارند و یا کسانی که خواهان سواری مطمئنتری با موتورسیکلت هستند و دوست ندارند پشت چراغ قرمز برای نگه ثابت داشتن موتورسیکلتهای دوچرخ معمولی پای خود را به زمین بگذارند، انتخابی منطقی خواهند بود اما چیزی که نمیتوان در موتورسیکلتهای سهچرخ تجربه کرد، خم شدن به چپ و راست هنگام پیچیدن است. وسیلهٔ دیوانهواری بنام کارور وان (Carver One) که در اینجا میبینید اما میتواند این کار را انجام دهد.
کارور وان که در سال 2007 توسط یک شرکت هلندی معرفی شد، هرچند سهچرخ دارد اما به لطف یک سیستم هیدرولیکی میتواند بدنهٔ خود را تا 45 درجه به چپ یا راست خم کند درحالیکه محور عقب همواره ثابت و عمودی باقی میماند. این وسیله در داخل نیز با غربیلک فرمان، سه پدال و دستهدنده گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در سمت راست، کاملاً مشابه خودرو است. البته چیدمان صندلیها بهصورت پشت سر هم است و سرنشین پشت راننده مینشیند.
کارور از یک پیشرانهٔ 660 سیسی 16 سوپاپ چهار سیلندر خطی دایهاتسو استفاده میکند که متعلق به کی کارهای ژاپنی بوده و در عقب نصب شده است. هرچند این پیشرانه تنها 65 کیلوگرم وزن دارد اما از سوی دیگر، وزن One هم فقط 670 کیلوگرم است و به همین دلیل میتواند ظرف 8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته هرچند این اعداد قابلتوجه به نظر میرسند اما One نسبت به خودرویی مثل لوتوس الیزه که میشد با همین قیمت در اواخر دههٔ 2000 خرید پرفورمنس ضعیفتری دارد.
از One تنها حدود 200 دستگاه ساخته شد زیرا عرضهٔ پیشرانههای دایهاتسو پایان یافت و شرکت سازنده را به ورشکستگی کشاند. البته بعداً کارور دوباره احیا شد و هماکنون وسیلهای مشابه One را در نسخههای سواری و باری تولید میکند با این تفاوت که این خودروها الکتریکی هستند و حداکثر سرعت آنها روی 80 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. هماکنون، یک دستگاه کارور وان مدل 2008 در بریتانیا به حراج گذاشته شده که 32,800 کیلومتر کارکرد دارد و بالاترین قیمتی که تا این لحظه برای آن پیشنهاد شده 14,250 پوند است.