معرفی سون 420 کاپ، پیست محورترین خودروی تاریخ کاترهام

شنبه 7 خرداد 1401 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Caterham-Seven-420-CUP-2
حالا که لوتوس هم سراغ ساخت شاسی‌بلند بزرگ و سنگین رفته است، کاترهام یکی از آخرین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که هنوز هم صرفاً به تولید خودروهای اسپرت...
تبلیغات

حالا که لوتوس هم سراغ ساخت شاسی‌بلند بزرگ و سنگین رفته است، کاترهام یکی از آخرین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که هنوز هم صرفاً به تولید خودروهای اسپرت سبک‌وزن می‌پردازد. حال این شرکت با معرفی مدل جدید سون 420 کاپ، عضو جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه کرده است. این خودرو پیست محورترین محصول در کل تاریخ کاترهام محسوب می‌شود اما هنوز هم مجوز تردد در جاده‌های عمومی را دارد. به گفتهٔ کاترهام، این مدل جدید بین سون 420R پرچم‌دار و سون مسابقه‌ای قرار می‌گیرد.

زیر کاپوت 420 کاپ مثل سون 420 معمولی، همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی فورد قرار گرفته که در اینجا هم 210 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال، این نسخه پیست محور به یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال جدید مجهز شده که برای تعویض دنده‌های سریع‌تر بهینه شده است. درنتیجه، 420 کاپ حالا ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.2 ثانیه از 420 سریع‌تر است. حداکثر سرعت این کاترهام جدید هم 220 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

اما مهم‌ترین تغییر در 420 کاپ تجهیز به کمک‌فنرهای کاملاً قابل تنظیم است که توسط بلیستین و کاترهام توسعه پیدا کرده‌اند. میزان سفتی این کمک‌فنرها به‌صورت دستی بدون نیاز به ابزار خاصی در 10 سطح مختلف قابل تنظیم خواهد بود. این خودرو به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های آوون ZZR یا ZZS ارائه می‌شود اما لاستیک‌های ZZR اکستریم هم برای آن قابل سفارش خواهد بود که فقط مخصوص پیست بوده و امکان استفاده از آن‌ها در جاده وجود ندارد.

420 کاپ در ظاهر با دماغهٔ جدیدی که از مسابقه الهام گرفته و درب باک کاملاً بازطراحی شده، از دیگر نسخه‌های سون متمایز شده است. در عقب نیز کاترهام این خودرو را به چراغ‌های LED جدیدی مجهز کرده است. برای این ماشین رول کیج مسابقه‌ای هم قابل سفارش خواهد بود که همراه با آن قاب مسابقه‌ای آینه‌های جانبی هم ارائه می‌شود. طرح رنگ الهام گرفته از مسابقه با برچسب‌ها و گرافیک‌هایی روی بدنه هم ویژگی‌های بیرونی این سون پیست محور را تکمیل می‌کنند.

داخل خودرو نیز با صندلی‌های فیبر کربنی سفارشی با روکش آلکانترا و نشان 420 CUP روی پشت‌سری آن‌ها به همراه آمپرهای مسابقه‌ای جدید و تریم قرمزرنگ روی صندلی‌ها و تونل گیربکس کمی تزئین شده است. با وجود همهٔ این ویژگی‌ها، 420 کاپ همچنان به ویژگی اصلی محصولات کاترهام یعنی وزن سبک وفادار مانده و تنها 560 کیلوگرم وزن دارد که تقریباً نصف وزن مزدا MX-5 است.

کاترهام سون 420 کاپ اما به دلیل قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ اتحادیهٔ اروپا، در این منطقه عرضه نمی‌شود و فقط در بریتانیا (که دیگر عضو اتحادیهٔ اروپا نیست) و ایالات‌متحده به فروش خواهد رسید. قیمت این خودرو در بریتانیا از 55 هزار پوند آغاز می‌شود اما آمریکایی‌ها برای اطلاع از قیمت آن باید از نمایندگی‌های محلی سؤال کنند. سون 420 کاپ برای اولین بار در فستیوال گودوود به نمایش عمومی درخواهد آمد و تولید آن از اوایل سال 2023 آغاز می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.