دلورین آلفا 5؛ کوپه چهار سرنشینه با پیشرانه تمام برقی معرفی شد

سه‌شنبه 10 خرداد 1401 - 07:30
مطالعه 7 دقیقه
delorean-alpha5 (a6)
شرکت دلوین (DMC) از سال 1981 با تولید یک خودروی اسپرت به شهرت رسید. این مدل، طراحی خاص با درهای بال پرنده (گال‌وینگ) داشت و ضمن حضور در چند فیلم...
تبلیغات

شرکت دلوین (DMC) از سال 1981 با تولید یک خودروی اسپرت به شهرت رسید. این مدل، طراحی خاص با درهای بال پرنده (گال‌وینگ) داشت و ضمن حضور در چند فیلم سینمایی، از جمله مجموعه‌ی سفر به آینده، دوران باشکوهی را تجربه کرد.

خودروسازی دلورین، توسط جان دلورین در سال 1975 تاسیس شد. این مجموعه در امریکا، بین سال‌های 1981 تا 1982 فعال بود و خیلی زود، ورشکسته شد. تنها محصول تجاری دلورین با نام DMC12، حدود 9 هزار دستگاه تولید داشت. کارخانه دلورین، با مشکلات مالی و مطالبات بانکی روبرو شد؛ درحالی‌که تنها محصول تولیدی هم ایرادات فنی و مونتاژی داشت.

بعضی کارشناسان معتقدند، شروع قدرتمند دلورین با DMC12، غول‌های خودروسازی امریکا را به وحشت انداخت و باعث فشار بانک‌ها بر شرکت سازنده شد. خودروی دلورین با طراحی جورجتو جیاجیورو از استودیو ایتال دیزاین، مورد توجه عموم مردم قرارگفته بود و از نظر فنی هم وابستگی چندانی به خودروسازان  امریکایی نداشت. مدت کوتاهی بعد از تعطیلی کارخانه، جان دلورین، موسس شرکت هم به جرم مشارکت در معاملات مواد مخدر بازداشت شد؛ اما توانست در سال 1985 بی‌گناهی خود را ثابت کند و از تمام اتهامات تبرئه شود.

دلورین مجهز به پیشرانه‌ی 2/85 لیتری V6 ساخت گروهی از مهندسان پژو، رنو و ولوو، موسوم به PRV بود. قدرت 130 اسب بخار و گشتاور 207 نیوتن‌متر برای دلورین، چندان جذاب به نظر نمی‌رسید اما وزن خالص 1233 کیلوگرم به راننده امکان می‌داد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه و نهایت سرعت 175 کیلومتر برساعت داشته باشد. در سال 1982، قیمت 30 هزار دلار برای DMC12 تعیین شده بود که تقریبا معادل 84 هزار دلار امروزی است. این خودرو با ساختار دیفرانسیل عقب، دو مدل دنده دستی و اتوماتیک داشت.

محصول جدید DMC با گذشت 40 سال از مدل قبلی، طراحی الهام‌گرفته از گذشته را با المان‌های مدرن ارائه می‌کند. درهای بزرگ به سبک گال‌وینگ برای آلفا5 هم استفاده شده است؛ درحالی‌که پیشرانه‌ی تمام برقی با عملکرد نزدیک به خودروهای سوپراسپرت بنزینی دارد.

هنوز جزئیات دقیق از توانایی‌های فنی آلفا5 منتشر نشده اما سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3 ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به 240 کیلومتر برساعت برای این خودرو پیش‌بینی شده است. باتری 100 کیلووات ساعتی هم برای دلورین جدید، توان پیمایش 483 کیلومتر فراهم می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند در آینده نزدیک، نسخه‌های ویژه از آلفا 5 با قدرت و شعاع حرکتی بیشتر معرفی خواهند شد.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در خودروی جدید دلورین، آئرودینامیک بسیار خوب با ضریب درگ 0.23 است. هم‌اکنون مرسدس بنز EQS با ضریب درگ 0.20 بهترین مدل جاده‌ای دنیا از نظر آیرودینامیک محسوب می‌شود.

از نظر ابعاد نیز، آلفا5 برتری مهمی نسبت به DMC12 دارد. طول 5 متر با عرض 2 متر و ارتفاع سقف 1/37 متر، جالب توجه به نظر می‌رسد. پیشرانه‌ی آلفا5 در انگلیس تولید می‌شود اما مراحل نهایی مونتاژ در ایتالیا انجام خواهد شد. تیراژ تولید آلفا 5، محدود اعلام شده و احتمالا بیش قیمتی بیش از 200 هزار دلار دارد. شرکت سازنده در تلاش است تا نمونه‌ی بنزینی از این خودرو هم مجهز به موتور V8 تولید شود.

بعد از ایجاد مشکلات مالی و قضایی برای جان دلورین، او مجبور به فروش کارخانه به یک گروه صنعتی فرانسوی فعال در انگلیس به نام مونتوپه Montupet شد. جان دلورین سال 2005 در سن 80 سالگی درگذشت. هم‌اکنون دلورین موتور، تحت مالکیت گروه لینامار کانادا است که باتوجه به منابع مالی بسیار خوب، درصورت موفقیت تجاری آلفا5؛ برای تولید سدان برقی و شاسی بلند هیدروژنی با برند دلورین برنامه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.