کاترهام سون برقی با 322 اسب بخار قدرت و 700 کیلوگرم وزن!

شنبه 24 تیر 1402 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
caterham-seven-ev-rear
شرکت کاترهام در فستیوال گوودوود 2023 دو نسخه پیش‌تولیدی از سون برقی اسپرت را به نمایش گذاشت. این خودروی جذاب 322 اسب بخار قدرت و 700 کیلوگرم وزن دارد.
تبلیغات

این خودروی برقی از نظر صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.4 ثانیه‌ای عملکرد مشابهی با سون 485 که 237 اسب بخار قدرت دارد خواهد داشت. همچنین در صورت شارژ کامل باتری می‌توان به مدت 20 دقیقه با شدت تمام در پیست تاخت. با استفاده از شارژر 150 کیلوواتی نیز شارژ باتری در عرض 15 دقیقه انجام خواهد شد. مدیرعامل کاترهام می‌گوید:

سون برقی باعث حضور ما در دنیای خودروهای برقی می‌شود. ما در حال همکاری کامل با شرکای خود هستیم.

پروتوتایپ های یاد شده که توسط سازنده مشهور پیشرانه یعنی سوئیندون مهیا شده‌اند بخشی از برنامه‌های کاترهام برای کاهش آلایندگی سبد محصولات خود و رعایت قوانین جدید خواهند بود. مدیرعامل این شرکت که قبلاً مدیر بخش نیسمو نیسان بود و جولای سال قبل به کاترهام پیوست خاطرنشان می‌سازد:

کاترهام سون برقی فعلاً خودرویی نیست که بتواند به این زودی‌ها راهی بازار شود. ما همه‌چیز را در زمان مناسب خود انجام می‌دهیم و باید برای تولید آن صرفه اقتصادی وجود داشته باشد.

او می‌گوید قبلاً برخی مشتریان به سون برقی ابراز علاقه کرده‌اند اما در حال حاضر این رقم زیاد نیست. تولید خودرویی برقی که بتواند با نیازهای محصولات پیست محور، اسپرت و سبک‌وزن هماهنگ باشد کار سختی بوده و درست در نقطه مقابل آن چیزی قرار دارد که همه مردم درباره خودروهای برقی فکر می‌کنند. همین امر یکی از سخت‌ترین چالش‌های کاترهام برای تولید خودروی موردبحث است. پروتوتایپ های برقی سون از جدیدترین شاسی این شرکت سود می‌برند و بجای پیشرانه درون‌سوز و گیربکس شاهد استفاده از باتری 50 کیلووات ساعتی با ظرفیت قابل‌استفاده 38 کیلووات ساعت هستیم.

پیشرانه برقی با 322 اسب بخار قدرت و دیفرانسیل لغزش محدود نیز جزو دیگر ویژگی‌های خودروی یاد شده خواهند بود. سیستم تعلیق جدید سون برقی جمع‌وجور از تنظیمات دوبل جناغی کاملاً مستقل بکار رفته در سون CSR بوده هرچند بزرگ‌ترین هدف سوئیندون در توسعه این خودرو دستیابی به سرعت شارژ 150 کیلووات بوده است. گفته می‌شود مدیریت گرمای باتری نیز یک چالش دیگر بوده و البته خود کاترهام نیز به دنبال دستیابی به وزن کاملاً پایینی بوده است. تمامی این چالش‌ها باعث شده‌اند شتاب گیری خودرو توازنی بین وزن و گشتاور ایجاد کند. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر سرعت شارژ، وزن نیز مشکل بزرگی برای خودروهای برقی متمرکز در پیست است. در کل باید گفت کاترهام سون برقی توانسته وزن 701 کیلوگرم را ثبت کند که بیشتر از وزن 626 کیلوگرمی سون 485 بنزینی است. مدیرعامل این برند در خاتمه می‌گوید:

ما می‌خواستیم خودرویی تولید کنیم که بهترین شانس را برای تشابه با محصولات کنونی داشته باشد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.