سایر خودروهای اروپایی

معرفی جینتا آکولا، سوپراسپرت جدید بریتانیا با پیشرانه V8 تنفس طبیعی

جینتا که تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و با قیمت پایهٔ ۳۶۰ هزار دلار عرضه می‌شود.

شرکت بریتانیایی جینتا در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه ژنو سوپراسپرت کانسپتی را با نام آکولا معرفی کرد و حالا پس از پنج سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو آماده و معرفی شده است. برخلاف برندهای نوپا و ناشناخته‌ای که این روزها در دنیای سوپراسپرت‌ها زیاد می‌بینیم، جینتا سابقه‌ای در حدود ۷۰ ساله دارد. این شرکت کوچک بریتانیایی مثل لوتوس و مارکوس، به لطف رونق خودروهای اسپرت سبک پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و در طول تاریخ خود، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.

طی بیست سال گذشته یعنی از زمانی که جینتا توسط مالک کنونی‌اش «لارنس تاملینسون» خریداری شد، این شرکت روی ساخت خودروهای مسابقه‌ای تمرکز کرده است و بنابراین، آکولا یک حرکت بزرگ برای جینتا و جاه‌طلبانه‌ترین خودروی جاده‌ای آن محسوب می‌شود. این سوپراسپرت بریتانیایی همچنین مملو از دانش موتوراسپرت است اما به گفتهٔ جینتا، آکولا فقط برای رانندگی در پیست طراحی نشده به‌اندازه‌ای کاربردی است که می‌توان در جاده‌های عمومی هم با آن رانندگی کرد. به‌عنوان‌مثال، سوپراسپرت جینتا از صندوق باری با ظرفیت ۴۷۳ لیتر بهره می‌برد که از بسیاری از خودروهای سواری معمولی بیشتر است.

در طول فرایند تبدیل نسخهٔ کانسپت آکولا به تولیدی، طراحی تهاجمی و منحصربه‌فرد بدنهٔ آن کمرنگ نشده است. همچنین ویژگی‌های آیرودینامیکی افراطی این سوپراسپرت برگرفته از خودروهای مسابقه‌ای لمان آکولا است. علاوه بر اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقب، آکولا از کف کاملاً صاف فیبر کربنی بهره می‌برد تا جریان هوا بدون اختلال به سمت دیفیوزر حرکت کند. هدف تاملینسون، ساخت سوپراسپرتی بوده که همان‌قدر که در پیستی مثل نوربرگ‌رینگ توانمند است، در مسیر رفت‌وبرگشت هزار کیلومتری هم راحت باشد.

برای اینکه آکولا تا حد امکان سریع و سبک باشد، جینتا از یک مونوکوک فیبر کربنی همراه با ساب‌فریم‌های فیبر کربنی استفاده کرده که توسط یک رول کیج فولادی تقویت می‌شود. سیستم تعلیق هم از نوع دو جناقی آلومینیومی با کمک‌فنرهای الکترونیکی تطبیقی و آنتی‌رول‌های جلو عقب با قابلیت تنظیم دستی است. آکولا از رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی تک‌پیچ استفاده می‌کند که ساخت خود جینتا هستند و با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. وظیفهٔ متوقف کردن خودرو هم بر عهدهٔ دیسک‌های ترمز فولادی ۳۶۰ میلی‌متری است درحالی‌که نمونه‌های کربن سرامیکی هم قابل سفارش خواهد بود.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آکولا اما پیشرانهٔ آن است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که تنها ۱۷۵ کیلوگرم وزن دارد، کاملاً پشت محور جلو نصب شده است به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از موتور زیر شیشهٔ جلو و داخل داشبورد عمیق خودرو قرار گرفته است و بنابراین، آکولا اساساً خودرویی موتور وسط محسوب می‌شود. به گفتهٔ جینتا، این ترکیب هندلینگ فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند و جانمایی قطعات آیرودینامیکی را در قیاس با ترکیب موتور وسط معمولی آسان‌تر می‌کند.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های کوچک ساخت سوپراسپرت که اقدام به خرید پیشرانهٔ آماده از خودروسازان بزرگ می‌کنند، بلوک آلومینیومی موتور آکولا ساخت خود جینتا است. این بلوک از نوع بیلت است که یعنی برخلاف پیشرانه‌های تولید انبوه معمولی که با استفاده از فلز مذاب ساخته می‌شوند، بلوک موتور V8 جینتا از طریق تراشکاری و ماشین‌کاری یک قطعه آلومینیوم جامد ساخته می‌شود. این پیشرانه همچنین از سوپاپ‌های تیتانیومی بهره می‌برد. جینتا تمام تلاش خود را کرده است تا به توزیع وزن ۵۰-۵۰ دست پیدا کند و به همین دلیل سر اگزوزها از طرفین خودرو بیرون آمده‌اند تا کوتاه‌تر شوند.

برای انتقال نیروی پیشرانه هم گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که در عقب قرار دارد و قدرت را به دیفرانسیل لغزش محدود تحویل می‌دهد. هرچند در دنیای سوپراسپرت‌های توربوشارژ و هیبریدی، قدرت ۶۰۰ اسب بخاری آکولا چندان قابل‌توجه به نظر نمی‌رسد اما ازآنجایی‌که این خودرو تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، با همین قدرت هم بسیار سریع خواهد بود به‌گونه‌ای که ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست میابد. جینتا همچنین برای این خودرو یک باک بنزین بزرگ ۱۰۰ لیتری را در نظر گرفته است که امکان پیمودن ۷۲۵ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری فراهم می‌کند.

هرچند داخل آکولا شبیه خودروهای مسابقه‌ای به نظر می‌رسد اما جینتا به ویژگی‌های کاربردی برای رانندگی‌های روزمره هم توجه داشته و امکاناتی مثل جا لیوانی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی، شارژر بی‌سیم گوشی و گرم‌کن شیشهٔ جلو را ارائه کرده است. در اینجا همچنین بسیاری از قطعات مثل دستگیرهٔ درها، دریچه‌های تهویه و توری بلندگوها از آلومینیوم ماشین‌کاری شده ساخته شده‌اند. متأسفانه اما افراد کمی شانس رانندگی با آکولا را خواهند داشت زیرا تنها ۲۰ دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها متعلق به رئیس شرکت است. قیمت این خودرو هم از ۲۷۵ هزار پوند معادل ۳۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (243 ديدگاه)

    جانم قیمتش برای یه سوپر اسپرت عالیه ای کاش یه دونشو از نزدیک میدیدم❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥😈😈😈😈🤔☣️☣️☣️ امیدوارم تو دوبی رها نشه وگرنه صاحبش میکشم☠️

    موافقم 33
    مخالفم 13
    1. HELLO.BROTHERS

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (102 ديدگاه)

      عجب ماشینی،قیمتش منصفانه به خدا،اگه یه شرکت ایتالیایی بود میزاشت قیمت رو ۱.۵میلیون دلار.

      موافقم 37
      مخالفم 7
      1. SMS

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (491 ديدگاه)

        ظاهرا که همهچی تمومه

        موافقم 23
        مخالفم 4
      2. HELLO.BROTHERS

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (102 ديدگاه)

        این همه فیبر کربن استفاده کنی بعد قیمت اینقدر پایین باشه،واقعن دمشون گرم،خوش بحال خریداران.

        موافقم 11
    2. ALI A

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (60 ديدگاه)

      احتمالا موتورش موتور جنرال موتورز که رو کوروت و اسکالید و غیره است…

      موافقم 9
      مخالفم 35
      1. HELLO.BROTHERS

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (102 ديدگاه)

        مگه نخوندی،گفت انجینش رو خودشون درست کردن.

        موافقم 34
        مخالفم 4
      2. Ali

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (103 ديدگاه)

        دوسته عزیز تو متن نوشته ۱۷۵ کیلوگرمه وزنه موتور
        اسکالید وزن موتورش دوبله اینه

        موافقم 13
        مخالفم 1
    3. amirkhanzadeh

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (720 ديدگاه)

      منطقی قضاوت کنم ماشین خوبی میاد
      ولی باید تست بشه اونم توسط رانندگان بی طرف اون موقع نظر قطعیمو میگم

      موافقم 13
      مخالفم 1
    4. MehdiTurbo

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2272 ديدگاه)

      اصلا با همچین کابینی نمیتونم ارتباط بگیرم
      همه چیش عالیه به جز کابین البته سلیقه من نیست
      کلا از این مدل فرمون و پشت کیلومتر ماشینای فرمول وان خوشم نمیاد حس پلی استیشن میده کابینایی مثل فراری و لامبو و پاگانی جذابترند
      بقیه اش نسبت به قیمتش عالیه

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. MehdiTurbo

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2272 ديدگاه)

        قیمتش با فراری و پاگانی تقریبا یکی درمیاد خود من فراری و پاگانی ترجیح میدم هر چند مشخصاتش عالیه ولی خب گزینه های هم رده اشم نمیشه ازشان گذشت واقعا

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. بیژن

          ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (57 ديدگاه)

          درحال حاضر قیمت پاگانی یوتوپیا 2/5 میلیون دلاره. سیزده سال پیش قیمت پاگانی هوایرا 1/4 میلیون دلار برای نسخه پایه بود که امروزه قیمت نسخه های دست دومش تو بازار بین 2 تا 4 میلیون دلاره.

        2. MehdiTurbo

          ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2272 ديدگاه)

          درست بیژن باپاگانی برابر نیست
          فکر میکردم پاگانی مثل بوگاتی قیمتای ارزان تر زیر یک میلیون دلار داره ولی همه شان بالای یک میلیونند
          ولی با فراری و استون یه قیمت درمیاد من استون و فراری ترجیح میدم

  2. علی Shelby

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    بنظرم ترکیبی از فراری اس ال ار مکلارن بنز و از بغل خم سقفش شبیه موستانگه

    موافقم 19
    مخالفم 10
  3. علی Shelby

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    بنظرم ترکیبی از فراری اس ال ار مکلارن بنز و از بغل خم سقفش شبیه موستانگه

    موافقم 11
    مخالفم 14
  4. ALIMOPAR

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    حس میکنم یه چیزی کم داره ولی نمیدونم چی در کل خوشگله

    موافقم 4
    مخالفم 18
  5. hosen

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    با طراحیش زیاد نتونستم ارتباط برقرار کنم ولی از انجینش خوشم اومد فکر کنم انجین 392 همی روش باشه درکل ماشین جالبیه.

    موافقم 14
    مخالفم 17
    1. car lover

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      انجین رو خودشون ساختن
      فرق مهندسی یعنی اینکه از یه موتور با حجم برابر امریکا 480 اسب به زور گرفته
      اروپایی ها 600 اسب(واقعی نه رو کاغذ)
      علاوه بر قدرت رو بقیه چیزا کار کردن
      وزن دوج 2 تن هست وزن این ماشین 1 تن
      شتاب این ماشین 2.9 هست
      شتاب دوج 4.5 ثانیه به زور
      اینه مهندسی که ازش صحبت میکنیم

      موافقم 16
      مخالفم 12
      1. B

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (811 ديدگاه)

        دوج ۶۰ هزارتاست این ۳۶۰ هزارتا کنتور که نمیندازه همینطوری یچیز میگی

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. hosen

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (399 ديدگاه)

        دوست عزیز موتور همی داج از نوع ohv یا همون پوشراد هستش وگرنه آمریکایی ها هم بلدن انجین با مهندسی بالا بسازن مثل اکوبوست فورد

        موافقم 10
        مخالفم 1
      3. سوشیانت

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3348 ديدگاه)

        این فیک بودن اعداد رو هیچ جا نشنیدیم فقط تو تخیلات کار لاور وجود داره

        موافقم 1
        مخالفم 3
  6. دیا

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    چرا ماشین های انگلیسی اینقد زشتن ؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 41
    1. علی Shelby

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (415 ديدگاه)

      یعنی الان استون مارتین ، رولز رویس ، بنتلی، جگوار لند رور و مک لارن زشتن
      اتفاقاً خودرو های انگلیس نماد زیبایی (بنتلی جگوار استون مارتین) و تجمل (رولز رویس بنتلی) واسپرت سازی (استون مارتین و مکلارن و لوتوس ) و هایپر کار(مثل مکلارن اف وان)
      هستن

      موافقم 38
      مخالفم 4
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    فکر کردم فراری چیزیه

    موافقم 13
    مخالفم 6
  8. شهروند ایرانی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    به نظرم طراحیش دموده هست ترجیح میدم با این قیمت از کوروت گرفته تا تسلا s پلاید تا حتی بعضی مدل های لامبورگینی و فراری بخرم تا این بی نام نشون خیلی چیز شاخی نیست یه ماشین کارگاهی انگار اونتادور گرفته باشی و فرم چراخش عوض کنی مخصوصا عقبش خیلی بچه گانه طراحی شده ولی فرم کاپوت خوب

    موافقم 14
    مخالفم 16
  9. همایون

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (720 ديدگاه)

    جلوش آدمو یاد فراری ۵۹۹ میندازه و فرمونش واسه رانندگی درون شهری خوب نیست

    موافقم 18
    مخالفم 3
  10. مهردادکمال

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1943 ديدگاه)

    خیلی شلوغ هست طراحیش اما در کل شبیه فراری 599 هست. فکر کردم اولش یه فراریه که تیونینگ سنگینی روش شده. داخل ماشین تنها جایی بود باهاش نتونستم کنار بیام. اما در کل این “ایتالیایی ترین محصول انگلیسی” دوست داشتنیه.

    موافقم 16
    مخالفم 3
  11. JaMsHiD_R1988

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2540 ديدگاه)

    اگه داون فورس خوبی هم داشته باشه در حد ۵۵۰ کیلو گرم چسبندگیش عالی میشه
    قشنگ توی پیچ ها همه رو مغلوب می‌کنه
    من که باهاش حال کردم منو یاد ماشینای GT3 میندازه

    موافقم 17
    مخالفم 1
  12. Mr.porshe

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    از پشت شبیه پورشه کیمن میمونه
    از جلو حاصل کثافط ماری فورد Gt40 یا فراری

    موافقم 2
    مخالفم 7
  13. Mr.porshe

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    از پشت شبیه پورشه کیمن میمونه
    از جلو حاصله فورد Gt40 با فراریه

    موافقم 1
    مخالفم 7
  14. nima.jdm

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    وزن فقط هزار کیلو!

  15. Car love

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (700 ديدگاه)

    شبیه فراری

  16. hrsjamei

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خیلی شبیه فراری ۵۹۹ GTO

  17. محمد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    عجب کابین زیبایی داره این ***آکولا .

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      من نوشتم جینتا‌ چرا ستاره گذاشتید؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. شاهین

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4673 ديدگاه)

        شما یک کلمه دیگه نوشتید که خلاف شئونات سایت بود و سانسور شد.

        1. محمد

          ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          شاید اشتباهی شده چون اسم خود این خودرو جینتا‌ اگر اشتباهی در نوشتار بشود نامش‌ بد می شود‌.
          احتمالاً به دلیل اینکه در کیبورد من د زیر ت قرار دارد من اشتباه تایپ کردم‌.

  18. یاس ی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    باتوجه سابقه طولانی این شرکت در موتور اسپرت به عنوان ی خودروی پرفورمنس باید انتظارات زیادی ازش داشت ولی طراحی داخلیش برای استفاده طولانی در شهر چندان راحت به نظر نمیاد.
    قطعا کسی هم که اینو میخره قرار نیست باهاش بره خرید یا بچه هاش ببره مدرسه.

  19. رضا

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خیلی ماشینه خفنی و از بغل هم به نظرم شبیه دوج وایپره😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا