سایر خودروهای اروپایی

معرفی سوپرکار جدید گوردون موری T.33، برادر ارزان‌تر و جاده‌ای‌تر T.50

گوردون موری ظرف تنها دو سال دومین سوپرکار خود را معرفی کرده است. این مدل جدید که T.33 نام دارد، یک سوپراسپرت موتور وسط دونفرهٔ جدید است که گوردون موری آن را بهترین سوپرکار GT جهان توصیف کرده و نسبت به مدل قبلی T.50 تمرکز بیشتری روی استفاده‌های جاده‌ای دارد. از T.33 تنها صد دستگاه ساخته می‌شود که اولین نمونه‌های آن در اوایل سال ۲۰۲۴ به خریداران تحویل داده خواهد شد. این مدل ۱.۳۷ میلیون پوند قیمت دارد که هرچند هنوز هم خودروی بسیار گرانی است اما از T.50 با قیمت ۲.۳۶ میلیون پوندی به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر است.

T.33 پلت‌فرم مشترکی با T.50 دارد و از همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث استفاده می‌کند اما این پیشرانه در اینجا میل بادامک جدید و سیستم ورود هوا و اگزوز متفاوتی دارد. درنتیجه، درحالی‌که سوپرکار قبلی ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور داشت و به ردلاین ۱۱,۵۰۰ rpm می‌رسید، این اعداد در T.33 به ۶۱۵ اسب بخار قدرت، ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۱,۱۰۰ rpm کاهش پیدا کرده‌اند. بااین‌حال، این خودرو با تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن که حدود ۳۰۰ کیلوگرم از سوپرکارهای سبک‌وزن معمول بازار سبک‌تر است، هنوز هم هنگام فشردن پدال گاز هرگز راننده را ناامید نخواهد کرد. البته گوردون موری فعلاً هیچ اعدادی در مورد پرفورمنس این خودرو منتشر نکرده است.

برای انتقال نیروی پیشرانه خریداران می‌توانند از بین گیربکس‌های دستی یا پدال شیفت یکی را انتخاب کنند که هردو شش سرعته بوده و ساخت Xtrac هستند. این گیربکس‌ها نیرو را از طریق یک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهند. برخلاف خودروهای جاده‌ای و مثل خودروهای مسابقه‌ای، در T.33 قوای محرکه بخشی از ساختار خودرو بوده تا به افزایش استحکام آن کمک کند. ازاین‌رو سیستم تعلیق عقب مستقیماً روی پوستهٔ گیربکس نصب شده است. خود شاسی هم یک مونوکوک فیبر کربنی است که پانل‌های کربنی روی آن قرار گرفته‌اند. این ترکیب هم از نظر هندلینگ و هم ایمنی مزیت‌هایی به همراه دارد.

T.33 مطابق با استانداردهای ایمنی ایالات‌متحده طراحی شده و بنابراین علاوه بر اروپا در آمریکای شمالی هم عرضه خواهد شد. سیستم تعلیق این خودرو در هر چهارچرخ از نوع دو جناقی است و وظیفهٔ متوقف کردن آن‌هم بر عهدهٔ ترمزهای کربن سرامیکی برمبو خواهد بود که پشت رینگ‌های ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب پنهان شده‌اند. برای نیروی کمکی فرمان هم از همان سیستم هیدرولیک قدیمی استفاده شده است زیرا نسبت به نمونه‌های برقی جدید احساس بهتری دارد.

طبیعتاً در طراحی بیرونی T.33 آئرودینامیک نقش بسیار مهمی داشته است. البته در این سوپرکار جدید خبری از آن فن زشت عقب T.50 نیست و در عوض برای چسباندن خودرو به زمین از یک اسپویلر فعال در عقب و همین‌طور تکنولوژی‌های اثر زمین (Ground Effects) استفاده شده است. به گفتهٔ گوردون موری، در T.33 هوا از طریق کانال‌های روی دماغه در امتداد کف خودرو هدایت می‌شود و ۳۰ درصد راندمان آئرودینامیکی بهتری را نسبت به سوپرکارهای سنتی به همراه خواهد داشت.

داخل T.33 بسیار لخت و ساده است. در اینجا هیچ نمایشگر لمسی، دسته برف‌پاک‌کن و جزئیات خاصی به چشم نمی‌خورد و همه‌چیز در کنترلرهای دوار و یک سرعت‌سنج آنالوگ خلاصه می‌شود. البته کابین T.33 کاملاً خالی از تکنولوژی نیست و اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه می‌کند اما تمرکز اصلی آن روی لذت رانندگی است. در اینجا به کیفیت هم توجه ویژه‌ای شده به‌گونه‌ای که به‌عنوان‌مثال، تمام کنترل‌های اصلی بجای پلاستیک از آلومینیوم ساخته شده‌اند. در این خودرو همچنین کارایی هم نادیده گرفته نشده و یک صندوق بار جلو به همراه دو صندوق‌عقب در آن تعبیه شده است.

T.33 در مقر جدید ۵۰ میلیون پوندی گوردون موری اتوموتیو در ساری انگلستان ساخته می‌شود. این مرکز که هم‌اکنون در حال ساخت است، شامل تمام بخش‌های موردنیاز برای توسعه و فروش یک خودرو مثل طراحی، مهندسی، تولید، خدمات و حتی پیست آزمایشی خواهد بود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    از جلو پورشه
    از عقب زاگاتو

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۷
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    انگار پورشه و فراری محصول مشترک دادن

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۴
    1. محمد امین

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1893 ديدگاه)

      دقیقا ، چراغ های گرد عقب شباهت زیادی با v8 های فراری دارن
      و از نیمرخ و جلو کمی شبیه به پلت‌فرم ۹۱۸ هست ، البته یکمی

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳
      1. GMA

        ۸ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1454 ديدگاه)

        فرم چراغ های جلو خیلی شبیه نمونه نهایی و تولیدی استون مارتین والهالا هست
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/07/Aston_Martin-Valhalla-2022-1024-07.jpg

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۱
  3. محمد امین

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1893 ديدگاه)

    خیلی ماشین زیبا و جالبی شده ، واقعا طراحی خوبی داره ، با وجود وزن پایین و موتور تنفس طبیعی v12 و ۶۱۵ اسب قدرت ، به نظر منم بسیار سریع خواهد بود
    یه نکه هم بگم که در فستیوال پاریس ، فراری دایتونا sp3 به عنوان زیباترین و بهترین طراحی سال ۲۰۲۲ انتخواب شد
    این توی استوری خود فراری گذاشته بود
    فراری همیشه در اوج هست از هر نظر

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۷
  4. Lamborghini

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (120 ديدگاه)

    خیلی خوب به نظر میاد طراحی زیبایی داره از نظر پیشرانه هم اسم کاسورث همه چیز رو تضمین می کنه یه v12 با دور ۱۱۰۰۰ و صدای عالی ساخته شده برای لذت بردن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  5. Milo

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (12 ديدگاه)

    از کی بود از این مطلب ها نخونده بودم(تنفس طبیعی، گیربکس دستی، سیستم تعلیق جناغی دوبل،آنالوگ و…)

    کیف کردم..😍👍

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  6. جناب ایکس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1343 ديدگاه)

    بسیار عالی طراحی بسیار جالب و زیبا، خیلی هم شبیه آلفا رومئو ۸C شده

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  7. مسعود

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (441 ديدگاه)

    طراحیشو دوس نداشتم

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  8. GMA

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1454 ديدگاه)

    من اصلا به عشق گوردون موری عکس و اسم پروفایلم را تغییر دادم❤️

    به الماس متولد شده، برای معرفی اش لحظه شماری میکردم، چیزی که باعث شده عاشقش بشم نه طراحی، بلکه اینه که یه خودرو اسپرت خالص با قدرت مناسب، وزن بسیار پایین، عدم زرق و برق و پیچیدگی اضافی و اون پیشرانه دور بالا هست، اینها چیز هایی هستند که گوردون موری را از دیگر خودرو ها متمایز میکنه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  9. GMA

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1454 ديدگاه)

    «درحالی‌که سوپرکار قبلی ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور داشت و به ردلاین ۱۱,۵۰۰ rpm می‌رسید»
    ردلاین T50، ١٢.١٠٠ rpm هست.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  10. مهدی

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1077 ديدگاه)

    اگر ده سال پیش معرفی میشد خوب بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۹
  11. مهردادکمال

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    سوال اینجاس که ماشینی که این همه الومنیوم داره و شیشه هاشم بزرگه توی روز افتابی بازتاب نور خورشید با این همه الونیوم چشم رو ازار نمیده؟؟؟؟
    و این که چرا موتور با گشتاور بیشتری استفاده نشده اخه کم پولی هم از مشتری طلب نمیکنه!!!

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. GMA

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1454 ديدگاه)

      وزن ناچیز همه چیز را جبران میکنه، مثلا نسبت قدرت به وزن این فکر کنم حدود ۵٠٠ اسب بخار به تن باشه، یا نسبت قدرت به وزن T50 حتی از سنا هم بهتره! گوردون موری به جای افزایش قدرت، وزن را پایین میاره، مثل پاگانی

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. حسین دهمرد

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2017 ديدگاه)

      موتورش احتمالا با الهام از انجین موتورسیکلتهای ایتالیایی ساخته شده

      موافقم ۲
      مخالفم ۶
    3. مهدی

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1077 ديدگاه)

      یه سری چیزا دودوتا چهارتای فیزیکه . وقتی شما موتور با دوران بالا و کورس کوتاه میسازی ناخداگاه گشتاور کمتر اما توی دور بالاتر میگیری و دور بالاتر یعنی هورس پاور بیشتر

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    4. Philipp

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      جرمش از پراید کمتره
      قطعا جبران میشه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  12. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4612 ديدگاه)

    خیلی طراحیش چشم نوازه، بدون ذره‌ای شلوغ کاری یه چیز لوتوس مانند درآورده اما خاصه، من یکی خیلی این گوردون مورای رو قبول دارم…

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  13. تحت پیگرد

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (216 ديدگاه)

    طراحی خارجی ضعیفه
    زده رو دست چین تو کپی
    طراحی داخلی عالی
    کیفیت ساخت بدنه بیشتر به ماشین های homemade میخوره
    فنی خوبه البته اگه قیمت پایین باشه
    با این قیمت قطعا ارزش نداره
    کلا ماشین ۱.۵ میلیون دلاری رو میبینی باید بگی wow که در مورد این ماشین قطعا این اتفاق نمیفته

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۱
  14. مهدی موتور

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    الان به به چه چه
    اونوقت استون مارتین ماشین می سازه می گین ترجیح میدم چیزی رو بخرم که کارخونه همه چیزشو ساخته باشه🤣

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  15. Philipp

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    وقتی یک طراح کاردرست دست بکار بشه

    حتی با وجود کلی دردسر مثل آیرودینامیک و تست های تصادف هم میتونه اثر هنری خلق کنه

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  16. Mahdi

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (19 ديدگاه)

    طراحی این ماشین واقعا دل نواز چون خیلی ساده و تمیز کار شده

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  17. BENZ

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (83 ديدگاه)

    این باید اسمش پوفرا بود ، ترکیب پورشه و فراری 🤣🤣

    از جلو خیلی شبیه پورشه ۹۱۸ هست

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  18. Porsche 911

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (664 ديدگاه)

    از زیباترین و به صرفه و ترین و پر لذت ترین سوپرکار هایی هست که میشه خریداری کرد یه سوپرکار خالص واسه لذت رانندگی ساخته شده و به دست جادوگر معروف گوردون موری ساخته شده

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  19. Ferrari

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    گوردون موری امتحانش رو پس داده
    واقعا حرف نداره این بشر تمام نشدنی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا