سایر خودروهای اروپایی

ایتال‌دیزاین در آستانه فروش؛ آینده استودیوی طراحی مشهور ایتالیا چه خواهد شد؟

طبق گزارش‌ها، گروه فولکس‌واگن به دلیل مشکلات مالی در حال بررسی فروش ایتال‌دیزاین، استودیوی افسانه‌ای طراحی ایتالیایی است.

ایتال‌دیزاین، استودیوی طراحی ایتالیایی که نامش با برخی از نمادین‌ترین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت تاریخ گره خورده، در سال ۲۰۱۰ با خرید ۹۰.۱ درصد از سهامش توسط گروه فولکس‌واگن، به زیرمجموعه آئودی درآمد اما حالا به نظر می‌رسد این رابطه در حال تغییر است. بر اساس گزارش‌های اخیر، گروه فولکس‌واگن قصد دارد ایتال‌دیزاین را به دلیل فشارهای مالی و نیاز به کاهش هزینه‌ها بفروشد. طبق گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، نمایندگان اتحادیه کارگری ایتال‌دیزاین مطلع شده‌اند که این شرکت در حال بررسی‌های اولیه برای فروش است. جلسه‌ای با کارکنان این شرکت برای روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) در دفتر مرکزی ایتال‌دیزاین در ایتالیا برنامه‌ریزی شده و قرار است جلسه دیگری در ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) با حضور نماینده اتحادیه صنعتی تورین برگزار شود.

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» اولین بار این خبر را منتشر کرد و مدعی شد که آئودی نه‌تنها در حال بررسی فروش است، بلکه مذاکراتی نیز در جریان است. بااین‌حال، هنوز نامی از خریداران احتمالی مطرح نشده و نگرانی‌ها در تورین، قلب طراحی خودرو ایتالیا، درباره آینده این استودیو افزایش یافته است. تورین که زمانی پایتخت طراحی خودروی جهان بود، در سال‌های اخیر با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شده است. استودیوی برتونه در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد و اگرچه در سال ۲۰۲۲ با مالکان جدید احیا شد، اما پروژه سوپراسپرت جدید آن تقریباً متوقف شده است. پینین‌فارینا نیز به شرکت هندی ماهیندرا فروخته شد. فروش قبلی ایتال‌دیزاین به فولکس‌واگن حداقل این استودیو را در اروپا نگه داشت، اما حالا با رشد صنعت خودرو در چین، احتمال انتقال مالکیت به یک شرکت چینی چندان دور از ذهن نیست.

این تصمیم نشانه دیگری از مشکلات مالی در گروه بزرگ فولکس‌واگن است. با وجود افزایش فروش خودروهای الکتریکی، این گروه با بحران مالی مواجه شده که حتی تا آستانه تعطیلی برخی کارخانه‌هایش در آلمان پیش رفت. این شرکت قصد دارد طی پنج سال آینده بیش از ۳۵ هزار نفر از نیروی کار خود را کاهش دهد و به نظر می‌رسد ایتال‌دیزاین نیز بخشی از این برنامه کاهش هزینه‌ها باشد. ایتال‌دیزاین در طول دهه‌ها، خودروهایی خلق کرده که هر علاقه‌مند به خودرویی را مبهوت می‌کنند. از ب‌ام‌و M1 با طراحی خیره‌کننده‌اش گرفته تا لامبورگینی گالاردو، لوتوس اسپریت، دلورین DMC-12 و مازراتی MC12، این استودیو نقشی کلیدی در شکل‌گیری تاریخ خودروهای اسپرت داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. BMW is GOD

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    امیدوارم چین بخره و یکم طراحیاش قابل تحمل بشه

    موافقم 5
    مخالفم 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا