طبق گزارشها، گروه فولکسواگن به دلیل مشکلات مالی در حال بررسی فروش ایتالدیزاین، استودیوی افسانهای طراحی ایتالیایی است.
ایتالدیزاین، استودیوی طراحی ایتالیایی که نامش با برخی از نمادینترین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت تاریخ گره خورده، در سال ۲۰۱۰ با خرید ۹۰.۱ درصد از سهامش توسط گروه فولکسواگن، به زیرمجموعه آئودی درآمد اما حالا به نظر میرسد این رابطه در حال تغییر است. بر اساس گزارشهای اخیر، گروه فولکسواگن قصد دارد ایتالدیزاین را به دلیل فشارهای مالی و نیاز به کاهش هزینهها بفروشد. طبق گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، نمایندگان اتحادیه کارگری ایتالدیزاین مطلع شدهاند که این شرکت در حال بررسیهای اولیه برای فروش است. جلسهای با کارکنان این شرکت برای روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) در دفتر مرکزی ایتالدیزاین در ایتالیا برنامهریزی شده و قرار است جلسه دیگری در ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) با حضور نماینده اتحادیه صنعتی تورین برگزار شود.
روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» اولین بار این خبر را منتشر کرد و مدعی شد که آئودی نهتنها در حال بررسی فروش است، بلکه مذاکراتی نیز در جریان است. بااینحال، هنوز نامی از خریداران احتمالی مطرح نشده و نگرانیها در تورین، قلب طراحی خودرو ایتالیا، درباره آینده این استودیو افزایش یافته است. تورین که زمانی پایتخت طراحی خودروی جهان بود، در سالهای اخیر با چالشهای بزرگی روبهرو شده است. استودیوی برتونه در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد و اگرچه در سال ۲۰۲۲ با مالکان جدید احیا شد، اما پروژه سوپراسپرت جدید آن تقریباً متوقف شده است. پینینفارینا نیز به شرکت هندی ماهیندرا فروخته شد. فروش قبلی ایتالدیزاین به فولکسواگن حداقل این استودیو را در اروپا نگه داشت، اما حالا با رشد صنعت خودرو در چین، احتمال انتقال مالکیت به یک شرکت چینی چندان دور از ذهن نیست.
این تصمیم نشانه دیگری از مشکلات مالی در گروه بزرگ فولکسواگن است. با وجود افزایش فروش خودروهای الکتریکی، این گروه با بحران مالی مواجه شده که حتی تا آستانه تعطیلی برخی کارخانههایش در آلمان پیش رفت. این شرکت قصد دارد طی پنج سال آینده بیش از ۳۵ هزار نفر از نیروی کار خود را کاهش دهد و به نظر میرسد ایتالدیزاین نیز بخشی از این برنامه کاهش هزینهها باشد. ایتالدیزاین در طول دههها، خودروهایی خلق کرده که هر علاقهمند به خودرویی را مبهوت میکنند. از بامو M1 با طراحی خیرهکنندهاش گرفته تا لامبورگینی گالاردو، لوتوس اسپریت، دلورین DMC-12 و مازراتی MC12، این استودیو نقشی کلیدی در شکلگیری تاریخ خودروهای اسپرت داشته است.
BMW is GOD
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴امیدوارم چین بخره و یکم طراحیاش قابل تحمل بشه
Mohammad
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اره خوب میشه
Rhino
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴امیدوارم چین ها نخرنش که گند نزنن تو طراحی های شرکت
چینی ها دست رو هرچی گذاشتن اونو بی طعم و بی مزه اش کردن
علت اینکه این روزها میبینیم طراحی خودرو بی معنی شده این بوده که چینی ها یا رفتن اون شرکت ها رو خریدن یا رفتن طراحان اون شرکت ها رو آوردن تو چین که براشون جنس چینی با طراحی اروپایی انجام بدن
در نتیجه باعث بی آبرو کردن صنعت خودرو شدن
Saeed
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این هم یک موقعیت تاریخی مناسب دیگه که شرکت های باصطلاح خودروسازی ایران اگر واقعا برنامه جامع دارند میتونند بالاترین بهره وری رو با خرید این استودیو انجام بدن ولی این مغزهای کوچک زنگ زده ، افکارشون به اینجاها قد نمیده، دیگه گذشت اون زمانی که خریدار سهام مرسدس بنز، میسن گروپ آلمان، سهام بنادر مشهور دنیا، غنی سازی اورانیوم بصورت مشترک در نقطه مرزی سه کشور اروپایی، میدان نفتی در شمال انگلیس، دفاتر نمایندگی ایران ایر در بهترین مناطق پایتخت های اروپای غربی، هاب منطقه در تولید هلیکوپتر با شرکت بل – آگوستا وستلند، خط تولید اف ۱۶ و در ادامه برخی قطعات و اجزای جت های مسافربری و … بودیم یا برنامه بلند مدت داشتیم . خبرهای شیرین و بزرگ از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خودشون و حسرت بار برای ما در راهه
عارف رضائیان
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴جالبه که خودروی دلورین که خیلی از امریکن فنها طراحیش را افتخار طراحی های امریکایی می دونن متعلق به ایتال دیزاین در دهه هشتاد بوده 🤔😅