کینکسِم هایپر GT، هایپرکاری رادیکال با تکنولوژی هیدروژنی
شرکتهای مشهور بریتانیایی یعنی ریکاردو و مک لارن اپلاید اکنون میتوانند به عنوان جدیدترین اعضای حاضر در پروژه هایپرکار هیبریدی کینکسم معرفی شوند. شرکت سوئیسی کینکسم میخواهد یک هایپرکار هیدروژنی را با طراحی مشابه جگوار C-X75 بسازد. این خودرو از سال 2025 و با قیمت حدود 3 میلیون پوند عرضه خواهد شد.
این برنامه توسط تیبور باک مجارستانی و شرکتش باک موتورز به پیش میرود. قرار است 54 دستگاه از کینکسم هایپر GT در بریتانیا تولید شود. قدم بعدی هم تولید یک شاسیبلند جدید با قوای محرکه الکتریکی در کارخانهای جدید است. این شاسیبلند مشخصات گیراتری نسبت به هایپر GT خواهد داشت و از نظر قیمتی به جنگ فراری پورسانگ خواهد رفت.
نام کینکسم به اسب مسابقهای مشهور مجارستانی اشاره دارد که در دهه 70 قرن 19 میلادی به بریتانیا برده شد و توانست همه 54 مسابقه برگزار شده را برنده شود. سقف تولید 54 دستگاهی هایپر GT نیز به این موضوع اشاره دارد.
از زمان ارائه اولین برنامهها تاکنون، باک موتورز ایده اولیه نصب پیشرانه 12 سیلندر بنزینی را حذف کرده است و به جای آن میخواهد از یک پیشرانه چند سیلندر کوچکتر با سوخت هیدروژن ذخیره شده استفاده کند. این سوخت در فرایندهایی خاص بکار خواهد رفت. سیستم ذخیره هیدروژن در مقایسه با باتری 20 درصد هزینه و 30 درصد وزن کمتری دارد.
باک میگوید سختیها و هزینههای نصب پیشرانه 12 سیلندر بنزینی روی این خودرو که باعث میشد با قوانین یورو 7 همخوانی نداشته باشد دلیل اصلی تصمیمش بوده است. البته دلیل دیگر هم دسترسی اخیر باک موتورز به فرایند ذخیره هیدروژن است که بیش از یک دهه پیش توسط شرکت آمریکایی پلاسما کینتیکس توسعه یافته است. این تکنولوژی به گاز اجازه میدهد بدون فشار در یک چسب زخم ویژه حمل شود و زمانی که با نور تماس داشته باشد آزاد شود. گفته میشود دسترسی به این تکنولوژی دلیل اصلی حضور ریکاردو در پروژه باک بوده است.
شاسی هایپر GT از نوع کربنی است و توسط یک شرکت بریتانیایی دیگر که هویتش اعلام نشده است توسعه یافته است. مک لارن اپلاید نیز مسئول کل قوای محرکه الکتریکی یعنی چهار پیشرانه الکتریکی، اینورترها، سیستمهای کنترل کشش و باتری نسبتاً کوچک پرفورمنس خواهد بود. قدرت کل این مجموعه هم بیش از 670 اسب بخار خواهد بود.
باک میگوید همکاری نزدیکی با شرکت طراحی یان کالوم دارد و اولین پروتوتایپ تولیدی با نام XP1 تا پایان سال جاری میلادی آماده تستها خواهد بود. قرار است اولین نمونههای هایپر GT هم در سال 2025 به دست مشتریان برسند. تا آن زمان باک موتورز و شرکایش آخرین قدمها در فاز توسعه شاسیبلند خود را خواهند برداشت و درعینحال روی یک وانت لوکس هم کار خواهند کرد.
باک در آن زمان محل تولید شاسیبلند خود را هم مشخص خواهد کرد. فعلاً سایتهای تولیدی در بریتانیا، آمریکا و مجارستان در نظر گرفته شدهاند اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
تیبور باک میگوید هنوز نمیتواند مشخصات دقیق پیشرانه پیستون هیدروژن طراحی شده توسط ریکاردو را اعلام کند زیرا هنوز آزمایشهای متنوعی روی آن انجام میشود. نتایج حاصل از این آزمایشها میتواند در سه ماه آینده بررسی شود. طراحان کینکسم تلاش دارند خودرویی با صدای گیرا تولید کنند که صدای آن با عوض کردن دنده تغییر یابد.
اما بد نیست بدانید مک لارن اپلاید هم شرکتی است که در سال 1991 تأسیس شد و سال قبل به شرکت لندنی گری بول کپتال فروخته شد. این شرکت روی الکتریکی سازی، تکنولوژی کنترل و... تمرکز دارد.
این شرکت پیشروی استفاده از شبیهساز در طراحی خودروی فرمول 1 بوده است و تعهد به توسعه قوای محرکه، فرایندهای مرتبط با خودرو و راهحلهای موتور اسپرت به منظور کاهش هزینهها و بهبود راندمان را اعلام کرده است.