سایر خودروهای اروپایی

کی تی ام از X-Bow GT-XR با 500 اسب بخار قدرت رونمایی کرد

بهترین و سرسخت‌ترین نمونه جاده‌ای کی‌تی‌ام X-bow به‌صورت رسمی و با نام «GT-XR» رونمایی شد. این سوپرخودرو که تا چند هفته پیش در لباس ضدجاسوسی در معابر گوناگون تردد می‌کرد، شباهت بسیار زیادی به کی‌تی‌ام GTX و خودروی این شرکت در مسابقات GT2 دارد. این شرکت اتریشی قیمت هر دستگاه GT-XR را برابر ۲۸۲ هزار دلار تعیین کرده و بیشتر از ۱۰۰ عدد از آن را تولید نخواهد کرد.

شاسی GT-XR از جنس فیبرکربن، به‌صورت مونوکوک و به‌همراه قاب فولادی استقامت بالا تولید شده است. همه این مجموعه به‌صورت خام ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد. کی‌تی‌ام می‌توانست روند پیشین خود را برای استفاده از قدرت کم در خودروهایش پیش بگیرد اما به‌جای آن، GT-XR را با استفاده از موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۵ سیلندر آئودی به ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۱ نیوتن متر گشتاور مجهز کرده است که در دورهای ۶,۳۵۰ و ۵,۵۵۰ دردسترس راننده قرار می‌گیرند.

قدرت موتور از طریق یک جعبه‌دنده ۷ سرعتی دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اعداد و ارقام یادشده به GT-XR این امکان را می‌دهند تا تنها درعرض ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این سوپراسپرت نهایتا به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا خواهد کرد.

همان‌گونه که از سابقه کاری کی‌تی‌ام پیدا است، این شرکت محصول خود را برای مسابقه‌دادن و عملکرد بالا در پیست مسابقه آماده کرده است؛ کی‌تی‌ام با این وجود مدعی شده که GT-XR به لطف بهره‌وری از مخزن سوخت ۹۶ لیتری، فرمان مجهزبه دستیار تماما برقی و درجه‌ای و سیستم آپشنال بالابر هیدرولیکی ۹ سانتی‌متری برای کاملا مناسب کاربری روزانه شده است.

کی‌تی‌ام نیروی عمودی این سوپراسپرت را نیز منتشر کرده است. این شرکت نیروی عمودی زیاد GT-XR را مدیون استفاده از بال بزرگ عقب، دیفیوزر عقب، اسپلیتر جلو و طراحی زیرین بدنه برای افزایش اثر زمین (که از جریان‌های گردابه‌ای تولیدشده توسط اسپلیتر استفاده می‌کنند) می‌داند.

راننده برای توقف این خودروی تندوتیز می‌تواند به کالیپرهای مونوبلوک ترمزی ۸ پیستونی با روتور فولادی اتکا کند. خریداران درصورت تمایل می‌توانند دیسک ترمزهای کربن‌سرامیکی را نیز سفارش دهند. فنربندی نیز GT-XR توسط «Sachs» تولید شده است.

کابین GT-XR میزبان فرمان فیبرکربنی جداشونده، نمایشگر دیجیتال روبه‌روی راننده، جعبه پدال تنظیم‌شونده، سیستم دوربین دید عقب آپشنال، سیستم صوتی بلوتوثی، نورپردازی LED، سیستم تهویه‌مطبوع و یک داشبورد کوچک برای قرار دادن وسایل همراه سرنشینان است. از دیگر نکات جذاب این خودرو می‌توان به سیستم ورودوخروج جذاب آن اشاره کرد که به راننده حس سوارشدن به یک جت جنگنده را می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    شاید بگید چون تولید محدوده و یک ماشین کاملا مسابقه ای هست ارزش قیمت ۲۸۲ هزار دلاری رو داره.
    اما نه به نظرم اصلا ارزش نداره و فقط کسانی این ماشین رو میخرن که چند صد هزار دلار پول اضافه دارن و میخوان آخر هفته ها توی پیست عشق و حال کنن.
    دلیل این حرف ام بخاطر اینه که شما با این پول ورژن های مسابقه ی که هم راحت ترن و هم قابل تردد در شهر از کمپانی هایی مثل پورشه، فراری، لامبوگینی، مکلارن و…. رو بخرید.

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. ایلیا

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (389 ديدگاه)

      Fxx k و p1 GTR اینا فوق‌العاده‌ن

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. VIPER

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    از نمایه بغل و فرم باز شدن کابین و نهایتا ورود سرنشینان به کابین خیلی خوشم اومد
    جالبه که موتوری که آئودی به وولکس واکن اجازه استفاده نداده بود تو این ماشین دیده میشه البته این شاید به دلیل تیراژ پایین تولیدش هم باشه
    و اینکه به صورت عرضی نصب شده

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. مانی

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      موتور نباید طولی نصب میشد؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. VIPER

        ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (2598 ديدگاه)

        خب شاسی بدنه وطراحی جوری بوده که بشه موتور رو اینجوری جاداد خب خود موتورم زیاد حجیم نیست الان فرم قرار گیری موتور شبیه سدانهای دف جلو شده که از پیچیدگیش کمتر میشه

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. meysam

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    KTM مگه اتریشی نبود؟؟؟

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Reza Waffen SS

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      بلی

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. Phonix

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      نوشتار انگلیسی اتریش و استرالیا میزان زیادی شبیه هستن احتمالا اشتباه ترجمه شده می‌خواستن سریع پوشش بدن
      نمیدونم شاید هم واقعا استرالیایی باشه:)

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. 2311

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    خوبه دیگه اتریش هم به کشور های آسیایی پیوست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Payfast

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    باز شدنش منو یاد لامبورگینی اگویستا انداخت =|

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. هادی

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    اسکی از طرح چراغ جلو منصوری

    موافقم 2
    مخالفم 4
  7. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (712 ديدگاه)

    از نمای جلو یکم شبیه کونیگزگ cc8s شده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. Porsche

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    چرا انقدر سطح سایت اومده پایین الان اتریش کشور اسیایی هست که توی دسته بندی هم مشکل دارین؟
    درابره این ماشین هم به نظر من ارزش داره برای کلکسیون داران چون هم اینکه KTM خودروساز نیست که بگیم عادیه و همین خاص بودن برند و تیراژ ساختش ارزشش رو توجیه میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. ۹۱۱

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خیلی خوب از آب در نیومده. باید بیشتر روش کار می کردند. موتور نباید به صورت طولی نصب میشد؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا