قوی‌ترین خودروی جهان در سال 1977، هیولایی با موتور 27 لیتری V12

دوشنبه 15 اسفند 1401 - 18:30
مطالعه 6 دقیقه
The-Beast-3
این خودروی عجیب که The Beast نام دارد، در دههٔ 70 در بریتانیا ساخته شد و از پیشرانهٔ 27 لیتری V12 رولزرویس متعلق به هواپیمای اسپیت‌فایر استفاده...
تبلیغات

این خودروی عجیب که The Beast نام دارد، در دههٔ 70 در بریتانیا ساخته شد و از پیشرانهٔ 27 لیتری V12 رولزرویس متعلق به هواپیمای اسپیت‌فایر استفاده می‌کرد.

خودرویی که در تصاویر می‌بینید، یکی از مشهورترین خودروهای سفارشی محسوب می‌شود که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است. در سال 1977 نام این شوتینگ بریک عجیب در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان قوی‌ترین خودروی جاده‌ای جهان ثبت شد و در آن سال‌ها از فراری‌ها و لامبورگینی‌های هم‌دورهٔ خود سریع‌تر بود. این ماشین همچنین در مجلات و نشریات خودرویی بسیار دیده می‌شد و شهرت زیادی برای خود دست‌وپا کرده بود. این خودرو با نام The Beast یا جانور شناخته می‌شود که کاملاً به ظاهرش می‌خورد.

زیر کاپوت کشیدهٔ The Beast موتور 27 لیتری V12 مرلین ساخت رولزرویس قرار گرفته است یعنی همان موتوری که در هواپیماهای جنگندهٔ اسپیت‌فایر و هورکین در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد. داستان این ماشین از اواسط دههٔ 60 شروع شد یعنی زمانی که «پل جیمسون» موتور V12 میتیئور رولزرویس را روی یک شاسی سفارشی نصب کرد. جیمسون که برای انتقال نیروی حدود 750 اسب بخاری این موتور به چرخ‌های عقب به گیربکس مناسبی نیاز داشت، با متخصص گیربکس‌های اتوماتیک «جان داد» تماس گرفت. وی بعداً توسعهٔ این پروژه را بر عهده گرفت و بدنه‌ای سفارشی برای خودرو ساخت که شبیه زشت‌ترین فورد کاپری جهان بود.

اما آن بدنه در یک آتش‌سوزی از بین رفت و خودرو با بدنه و موتور جدیدی بازسازی شد. این بار، موتور V12 میتیئور که از تانک گرفته شده بود با موتور V12 مرلین هواپیما تعویض شد. البته در The Beast سوپرشارژر این موتور که در هواپیماها وجود داشت حذف شد. گفته می‌شد این موتور 750 اسب بخار قدرت و 1030 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما ممکن است خروجی آن بسیار بیش از این اعداد باشد زیرا دستگاه‌های داینوی زیادی در جهان وجود ندارد که بتواند این خودرو را در خود جای دهد. همچنین اگر سوپرشارژ اصلی روی این موتور نصب شود می‌تواند خروجی آن را دو برابر کند.

«جان داد» در این خودرو از جلوپنجرهٔ رولزرویس استفاده کرده بود و سعی داشت این کار را با وجود پیشرانهٔ رولزرویس زیر کاپوت خودرو توجیه کند اما رولزرویس با این موضوع مخالفت کرد. این دعوا با پرونده‌ای در دادگاه لندن دنبال شد و «جان داد» در دادگاه محکوم شد. سپس وی ماشین را به اسپانیا برد و جلوپنجرهٔ رولزرویس را با یک نمونهٔ سفارشی که حروف اول نام خودش روی آن نقش بسته بود تعویض کرد. البته تعویض جلوپنجره تنها تغییر The Beast نبود و برای این خودرو کلاً بدنهٔ جدیدی با هشت چراغ جلو طراحی شد که با رنگ زرد رنگ‌آمیزی شده و شبیه خودروهای نعش‌کش بود.

متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!) اما این خودرو همچنان سالم بوده و قرار است تا چند روز دیگر به حراج گذاشته شود. حداکثر سرعت نسخهٔ اولیهٔ این خودرو در اوایل دههٔ 70 رسماً 295 کیلومتر بر ساعت بود اما هیچ‌کس نمی‌داند که The Beast در شکل کنونی خود چقدر قدرت دارد و می‌تواند به چه سرعت دست پیدا کند. درهرحال، هیچ‌کدام از این‌ها اهمیتی ندارند زیرا این خودروی دیوانه‌واری است که می‌تواند هرجایی توجه همه را به خود جلب کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.