سایر خودروهای اروپایی

معرفی پاگانی یوتوپیا، جانشین هوآیرا با ۸۶۴ اسب بخار قدرت و گیربکس دستی

سرانجام پاگانی از جانشین هوآیرا با نام یوتوپیا رونمایی کرده است. این خودرو که قبلاً با نام C10 شناخته می‌شد، از مشخصات چشمگیری برخوردار است. ظاهر یوتوپیا که سازندهٔ ایتالیایی ادعا می‌کند طراحی آن شش سال طول کشیده است، با ویژگی‌هایی مثل سر اگزوزهای مرکزی مشابه بوستر موشک و چهار چراغ جلو، فوراً به‌عنوان یک پاگانی قابل‌تشخیص خواهد بود. بااین‌حال، ظاهر کلی خودرو آرام‌تر بوده و ویژگی‌های جدیدی مثل چراغ‌های عقبی در آن دیده می‌شود که از توربین‌های جت الهام گرفته‌اند و گویی در هوا معلق هستند.

در داخل نیز عناصر آشنای زیادی مثل دو آمپر دایره‌ای و چهار دریچهٔ تهویهٔ جت مانند در بالای داشبورد به چشم می‌خورد اما بااین‌حال پاگانی در کابین یوتوپیا تغییرات کافی را ایجاد کرده است تا احساس متفاوتی نسبت به هوآیرا داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، این شرکت نمایشگر لمسی مرکزی هایپرکار قدیمی خود را کنار گذاشته و حالا آن را با نمایشگر دیجیتالی بزرگ‌تری بین سرعت‌سنج و دورسنج موتور جایگزین کرده است.

در سینهٔ یوتوپیا همان نیروگاه دوست‌داشتنی ۶ لیتری V12 توئین توربوی مرسدس AMG قرار گرفته است که حالا ۸۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ پاگانی، به لطف تغییراتی در سوپاپ‌ها، این موتور حالا می‌تواند تا ۶,۷۰۰ rpm دور بگیرد. همچنین گفته شده یوتوپیا با تمام مقررات جهانی آلایندگی ازجمله قوانین سخت‌گیرانهٔ کالیفرنیا مطابقت دارد.

ویژگی مهم‌تر یوتوپیا اما گیربکس آن است. درحالی‌که زوندا با گیربکس شش سرعتهٔ دستی عرضه می‌شد، پاگانی در هوآیرا سراغ گیربکس هفت سرعتهٔ سکوئنشال رفت اما حالا در یوتوپیا، به خریداران امکان انتخاب از بین گیربکس‌های هفت سرعتهٔ دستی و اتوماتیک تک کلاچه را خواهد داد. البتهٔ در این هایپرکار جدید استفاده از گیربکس دوکلاچه به دلیل وزن بالا منتفی شده است. این یکی از دلایلی است که باعث شده وزن یوتوپیا با ۷۰ کیلوگرم کاهش نسبت به هوآیرا به تنها ۱۲۸۰ کیلوگرم برسد. در همین حال، کسانی که گیربکس دستی را انتخاب کنند از دسته‌دندهٔ کرومی زیبایی روی تونل مرکزی بهره‌مند خواهند شد.

تصاویر اجزای سیستم تعلیق یوتوپیا آن‌قدر خیره‌کننده است که پنهان شدن آن زیر بدنه ناخوشایند خواهد بود. در اینجا می‌توان جناغ‌های دوبل آلومینیومی فورج‌کاری شده را در کنار کمک‌فنرهای پوشراد دید که پاگانی آن‌ها را نیمه فعال توصیف می‌کند. این کمک‌فنرها می‌تواند هنگام حمله به پیچ‌ها طی رانندگی در پیست عملکرد خوبی داشته باشند و درعین‌حال به لطف حالت‌های مختلف، همچنان سواری مناسبی را در جاده‌های عمومی فراهم کنند.

این سیستم تعلیق از طریق رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب که با لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا پوشیده شده‌اند به سطح مسیر متصل می‌شود. البته برای این خودرو لاستیک‌های زمستانی پیرلی StttoZero هم قابل سفارش خواهد بود. پاگانی یوتوپیا ۲.۱۷ میلیون یورو قیمت دارد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi @-1387

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    چرا طراحی همه پاگانی ها یه شکل هست تنوع نیست

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۱۴
    1. Sobhan

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (103 ديدگاه)

      اصلا از طراحیش خوشم نمیاد

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۳۸
  2. JDM lover

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    خیلی خوبه
    موتور v12 اش عشقه ✌❤❤

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۱
    1. Carbonado Aventador

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4278 ديدگاه)

      نزدیک ترین خودروی جاده ای به فرمول یک همین پاگانی یوتوپیا هست…
      عملا سیستم تعلیق و شاسی و ایرودینامیکشو از فرمول یک برداشتن

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۲۰
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (475 ديدگاه)

        ای ام جی وان انجینش هم فورمول یک

        موافقم ۸
        مخالفم ۱
  3. Royal Driver UK 70

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    زیباست…

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۷
  4. Taha Malek

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (586 ديدگاه)

    پاگانی همیشه تعریف خودش رو از یه سوپر اسپرت داشته .
    یه دست پخت ناب…

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۴
  5. فرزاد

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    جدا از بحث عملکرد و بهینه‌سازی و بروز شدن
    اصلا جذبه‌ی زوندا رو نداره

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۱
  6. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (328 ديدگاه)

    سنگ تمام

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۶
  7. SRT

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (549 ديدگاه)

    طراحی این از هوایرا بهتره

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱۰
  8. پارسا

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (252 ديدگاه)
  9. صدرا

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    زشت بد ترکیب

    موافقم ۶
    مخالفم ۳۴
  10. Ardalan

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    خفنترین ادم زنده ی دنیای خودرو

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
    1. Phonix

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      کنیگزد؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۷
  11. aliHOZA

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (485 ديدگاه)

    قیافه خاصی داره. قشنگ شده. دوست داشتنیه.
    داخلش هم حس و حال کلاسیک داره.
    از فلسفه پاگانی خوشم میاد.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
    1. Ali rezaii

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا هدفشون همین بوده که حس کلاسیک رو القا کنن من از طراحیش خوشم اومده و کلا ماشین هایی مدرنی که طرح کلاسیک قبلی خودشون مثل ۹۱۱ رو حفظ کردم خوشم میاد و تو بحث طراحی واقعا عالی کار کردن

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  12. hadi6

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    یه اثر هنری دیگه از پاگانی 👌🏼
    چقد دیدن هیولا های بنزینی با موتور V12 لذت بخشه 😍
    اونم وسط موج جارو برقی ها یه ماشین واقعی میاد 👌🏼🇮🇹

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
  13. خان

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    عقبش شبیه پاگانی زوندا ست

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  14. BMW

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    هم قشنگه هم زشت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا