سایر خودروهای اروپایی

سوپراسپرت پیئک با 1000 اسب بخار قدرت رونمایی شد

برند خانوادگی فرزند مدیر سابق گروه خودروسازی فولکس‌واگن برای بار دوم از یک محصول تازه رونمایی کرده است.

خودروسازی پیئک یک شرکت تازه‌بنیاد است که کار خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹، از نخستین محصول خود با نام «مارک زیرو» رونمایی کرد. به گفته سازنده، این خودروی اسپرت برقی از یک نوع باتری لیتیوم‌یونی چینی بهینه استفاده می‌کرد که می‌توانست تنها در عرض ۵ دقیقه، ۷۰ درصد شارژ دریافت کند. پیئک مارک زیرو به‌لطف استفاده از سه الکتروموتور حدود ۶۱۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که به هر چهار چرخ آن منتقل می‌شد. این خودروی ۱۵۰ هزار دلاری توسط خود شرکت طراحی شد و قراد بود تا سال ۲۰۲۴ روانه بازار شود تا شرکت پیئک بتواند به عرضه مدل‌های سدان و شاسی‌بلند هم بپردازد.

پیئک با معرفی محصول تازه خود، عملا از ادامه پروژه مارک زیرو رونمایی کرده که با تغییرات بسیاری همراه شده است. این خودرو که با نام GT 2.0 شناخته می‌شود، با برچسب قیمتی ۲۰۰ هزار دلاری و دو پیشرانه برقی روانه بازار خواهد شد. وظیفه ساخت خودرو به شرکت کانادایی «مولتی‌ماتیک»، سازنده نسل آخر فورد GT، سپرده شده است. برنامه سازنده بر آن است تا نخستین مدل‌ها را تا سال ۲۰۲۸ آماده کند.

پیئک اتوموتیو توسط «ری استارک» و «آنتون ام پیئک»، فرزند «فردیناند پیئک»، تاسیس شد. مدیرعامل سابق فولکس‌واگن در زمان معرفی این شرکت با جدیت اعلام کرده بود که با آن نه ارتباطی دارد و نه علاقه‌ای برای آغاز ارتباط. طرح اولیه پیئک کانسپت با شکست مواجه می‌شود اما آنتون پیئک دست از تلاش برنمی‌دارد و این‌بار با کمک «توبیاس موئرز»، مدیرعامل سابق مرسدس AMG و آستون‌مارتین، روی یک طرح جدید کار می‌کند. طراحی تازه و مهندسی دقیق‌تر مدل GT 2.0 نتیجه تلاش‌های این گروه تازه است.

طراحی این خودرو بر عهده «دیوید سیسنگ»، طراح TVR گریفیث، گذاشته شده بود. کوپه ۱,۸۱۴ کیلوگرمی پیئک ۴,۷۸۰ میلی‌متر درازا، ۲,۰۰۱ میلی‌متر پهنا و ۲,۷۷۸ میلی‌متر فاصله محوری دارد. بدنه تماما فیبرکربنی این خودرو روی پلتفرم مجهز به ۱۶ ماژول باتری جا خوش کرده است. ظرفیت بسته باتری این خودرو برابر ۹۰ کیلووات ساعت اعلام شده است که نهایتا نیروی خود را به دو الکتروموتور می‌رساند؛ موتورهای یادشده هر یک ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند؛ بنابراین پیئک GT 2.0 از ۱,۰۰۶ اسب بخار قدرت و ۱,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور سود خواهد بود.

حداکثر سرعت این کوپه برقی برابر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و می‌تواند در عرض ۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پیئک مدعی شده که محصول تازه‌اش با توجه به چرخه رانندگی WLTP، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر را دارد. تمام این مجموعه بر رینگ‌های ۲۲ اینچی ماشین‌کاری شده سوار خواهد شد. برنامه مجموعه پیئک بر آن است که هیچ یک از دو دستگاه GT شبیه به هم نباشند؛ بنابراین دست مشتریانش را برای شخصی‌سازی و سفارشی‌کردن خودروشان باز خواهد گذاشت.

از دیگر ویژگی‌های مهم این خودرو می‌توان به سیستم فنربندی چنداتصالی فولادی، روتورهای فیبرکربنی، فرمان سیمی و سیستم «Dual2Drive» اشاره کرد که وظیفه نیرودهی به هر یک از چرخ‌های عقب را به یک الکتروموتور واگذار می‌کند و از این طریق، حس‌وحالی تازه را برای راننده به ارمغان می‌آورد. سازنده برای ایجاد هیجان و حس رانندگی خالص در این کوپه، از فنربندی بادی، میل ضدلغزش فعال و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب استفاده نکرده است. یک جعبه‌دنده ۲ سرعتی هم برای این خودرو در نظر گرفته  شده است. نظر شما درباره پیئک GT 2.0 چیست؟ آیا پیئک هم مانند فیسکر با شکست مواجه می‌شود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. پیام۲

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    خوشگه ولی خیلی سادست

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1976 ديدگاه)

      چراغ پشتش رو با چراغ جنسیس مقایسه کنید!

      موافقم 2
      مخالفم 4
    2. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      امان از دست هرچی (ماشین) خوشگله
      ماشاالله ماشاالله…

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. amir

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2863 ديدگاه)

    ترکیبی از پولستار لوتوس و استون مارتین (مخصوصا فرم و شیب عقب سقفش یاد اور برخی استون هاست) میبینم
    شمام میبینید یا من فقط توهم زدم؟

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Kurosh33

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (114 ديدگاه)

      و البته عقبش جنسیس

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. Taha Ayoobi

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    عقبش پریوس جلوش sls

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. نشناسی بهتره

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (480 ديدگاه)

      خیلیم شبیه sls نیست

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2692 ديدگاه)

        نمیدونم ولی من وقتی عکس مقاله دیدم فکر کردم SLS 2024

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Parham

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (744 ديدگاه)

      نمیدونم چرا خنده‌م گرفت

      موافقم 2
      مخالفم 3
  4. علی جردن

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    کاش محصول کراس اور معرفی میکردند

    موافقم 3
    مخالفم 7
  5. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    بد نیست

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. M-SHELBY

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شیپ چراغ های جلو از امضای مازراتی الهام گرفته ساید پروفایل تقریبا شبیه به طرح های استون مارتین دیزاین شده چراغ های عقب رسماً از جنسیس تقلید شده و بخش انتهایی در ساید پروفایل الهام گرفته شده از سوپرا هست ولی در کل دیزانر تونسته این موارد رو باهم مچ کنه و کار شکیلی در اومده از نظر من نمای کلی شبیه به مازراتی گرن توریسمو طراحی شده

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    جلوشو دیدم mc20 اومد تو ذهنم

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. مسی

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش بصورت تمام‌برقی نبود
    اصالت اسپرت و سوپر اسپرت ها به صداهای دلنشینشون هست نه فقط ظاهر خشن .
    شما فکر کنید شیر صدای غُرّش نداشته باشه ، دیگه چی از اُبُهتش میمونه ..!

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا