پراگا بوهیما، هایپرکار 1.3 میلیون دلاری ساخت چک با پیشرانه نیسان GT-R

پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 04:30
مطالعه 6 دقیقه
2024-Praga-Bohema-23
پراگا با بیش از صد سال سابقه و سال‌ها تجربه در مسابقات اتومبیلرانی، یکی از خودروسازان بزرگ جمهوری چک است. حال این شرکت با معرفی هایپرکار بوهیما...
تبلیغات

پراگا با بیش از صد سال سابقه و سال‌ها تجربه در مسابقات اتومبیلرانی، یکی از خودروسازان بزرگ جمهوری چک است. حال این شرکت با معرفی هایپرکار بوهیما (Bohema) قصد دارد تخصص خود در پیست‌های مسابقه را به جاده‌های عمومی بیاورد. این خودرو از پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توئین توربوی نیسان GT-R استفاده می‌کند که مستقیماً از ژاپن به بریتانیا فرستاده می‌شود تا توسط لیچفیلد تقویت شود. این تیونر سیستم روغن‌کاری پیشرانه را به کارتل خشک تغییر می‌دهد تا ارتفاع آن کاهش پیدا کند. با این کار، پیشرانه هم پایین‌تر نصب می‌شود و هم در پیچ‌های سرعت بالا با اختلال در روانکاری مواجه نخواهد شد.

این تیونر همچنین پیشرانهٔ نیسان را به توربوشارژرهای جدیدی مجهز می‌کند تا خروجی آن به 700 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کند. سیستم اگزوز تیتانیومی هم موجب بهبود صدای موتور می‌شود درحالی‌که انتقال نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال صورت می‌گیرد. البته برای رانندگی راحت‌تر در جاده‌ها، این گیربکس به کلاچ رباتیک مجهز است که حالت نیمه اتوماتیک را فراهم می‌کند. این پیشرانه و گیربکس مستقل از شاسی مونوکوک فیبر کربنی نصب می‌شوند تا از ارتعاشات مداوم و آزاردهنده جلوگیری شود. روی این مونوکوک که با استفاده از سال‌ها تجربهٔ پراگا در پیست طراحی شده، پانل‌های بدنهٔ فیبر کربنی قرار گرفته که کاملاً توسط خود شرکت طراحی شده‌اند.

تیم‌های مهندسی و طراحی پراگا باهم در تونل باد تیم فرمول یک کار کرده‌اند تا هم ظاهر زیبایی برای بوهیما طراحی کنند و هم در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت به داون‌فورس 900 کیلوگرمی برسند. این داون‌فورس تقریباً به‌اندازهٔ وزن خودرو است زیرا به لطف ساختار فیبر کربنی، وزن این هایپرکار به زیر یک تن رسیده است. به گفتهٔ سازنده، بوهیما در کمتر از 2.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را دارد. به ادعای پراگا، این سرعت در دنیای واقعی در اکثر پیست قابل‌دستیابی خواهد بود.

مثل بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای، بوهیما به کمک‌فنرهای افقی قابل تنظیم از نوع پوشراد مجهز است که به رینگ‌های تک‌پیچ 18 اینچی در جلو و 19 اینچی در عقب متصل شده‌اند. پشت این رینگ‌ها هم دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی 380 میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونه پنهان شده‌اند. مهندسان پراگا توانسته‌اند وزن غیر فنر سوار بوهیما را به تنها 180 کیلوگرم برسانند که این یعنی بدون نیاز به سیستم تعلیق تطبیقی سنگین، سواری خودرو به‌اندازهٔ کافی برای رانندگی‌های جاده‌ای انعطاف‌پذیر خواهد بود.

بااین‌حال، برای اینکه بوهیما در پیست هم به همان اندازهٔ جاده خوب باشد، پراگا سراغ دوست قدیمی خود، رانندهٔ سابق فرمول یک و رانندهٔ کنونی ایندی کار، «رومن گروژان» رفته است. به گفتهٔ این شرکت، برای بوهیما لپ تایم‌هایی مشابه خودروهای مسابقه‌ای GT3 هدف قرار داده شده است. گروژان در مورد این ماشین گفته است:

من از پرفورمنس فوق‌العادهٔ بوهیما در پیست، قابلیت استفادهٔ جاده‌ای و سهولت انتقال بین این دو شگفت‌زده شدم. روی جاده سواری نرمی خواهید داشت، ماشین دست‌اندازها را جذب می‌کند، می‌توانید با سرنشین صحبت کنید و همه‌چیز آرام خوب است. سپس به‌راحتی تمرکز را تغییر دهید و راهی پیست شوید.

پراگا داخل بوهیما را به‌گونه‌ای طراحی کرده که برای بزرگ‌سالان راحت باشد. به همین دلیل، در اینجا صندلی‌ها، فرمان، پدال‌ها و... قابل تنظیم هستند، فضایی برای قرار دادن گوشی هوشمند در نظر گرفته شده و برای روزهای گرم سیستم تهویه وجود دارد. به گفتهٔ پراگا، طراحی کابین خودرو از بخش‌های هوانوردی و مسابقه‌ای شرکت الهام گرفته و به‌طور گسترده‌ای از آلکانترا در آن استفاده شده است.

به مناسبت هشتادونهمین سالگرد پیروزی پراگا آلفا در مسابقهٔ جاده‌ای 1600 کیلومتری چکسلواکی در سال 1933، پراگا از این هایپرکار فقط 89 دستگاه تولید خواهد کرد. قیمت بوهیما از 1.31 میلیون دلار آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تولید آن در نیمهٔ دوم سال 2023 در جمهوری چک شروع شود. این شرکت امیدوار است بتواند سالانه 20 دستگاه از هایپرکار خود تولید کند. پراگا هم‌اکنون سفارشات خرید را می‌پذیرد و در حال مذاکره برای فروش بوهیما در ایالات‌متحده، بریتانیا، آلمان، ژاپن، هنگ‌کنگ، استرالیا و سایر کشورها است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.