هایپرکار ردبول RB17 به نسخه جادهای تبدیل خواهد شد
مشکل اصلی هایپرکار ردبول عدم امکان تردد در جادههای عمومی است اما 50 خریدار خوششانس RB17 میتوانند این مشکل را حل کنند زیرا شرکت لانزانته در حال تبدیل این هایپرکار به خودرویی جادهای است. این شرکت بریتانیایی قبلاً مکلارن P1 GTR را هم به نسخهٔ جادهای تبدیل کرده بود. به گفتهٔ سخنگوی لانزانته، خریداران هایپرکار ردبول مایل هستند برای استفاده از این خودرو در خارج از پیست مسابقه هزینهٔ اضافی پرداخت کنند. البته تطابق دادن RB17 با مقررات جادهای هرگز ارزان نخواهد بود و حدود 500 هزار پوند معادل 650 هزار دلار هزینه خواهد داشت که برابر با 10 درصد از قیمت خود خودرو است.
با توجه به آیرودینامیک دیوانهوار و ارتفاع بسیار کم RB17، تبدیل آن به خودرویی جادهای هرگز آسان نخواهد بود ولی مردان لانزانته تمام تلاش خود را میکنند تا نسخهٔ جادهای را تا حد امکان نزدیک به نسخهٔ اصلی نگه دارند. شرکت موردبحث در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخوردار است زیرا علاوه بر مکلارن P1 GTR، یکی از پنج نمونهٔ پاگانی زوندا روولچیون را هم به نسخهٔ جادهای تبدیل کرده و در فستیوال سرعت گودوود سال گذشته به نمایش درآورد.
نسخهٔ جادهای RB17 اما احتمالاً سنگینتر از نسخهٔ مخصوص پیست خواهد بود که تنها 900 کیلوگرم وزن دارد. با چنین وزن سبکی در کنار 1200 اسب بخار قدرت، طبق شبیهسازیها، هایپرکار ردبول در پیست سیلورستون حدود یک ثانیه از خودروهای فرمول یک سریعتر خواهد بود. احتمالاً اضافه شدن آینههای جانبی در نسخهٔ جادهای روی آیرودینامیک RB17 تأثیر منفی خواهد گذاشت و بنابراین انتظار نمیرود داونفورس 1700 کیلوگرمی که برای نسخهٔ مخصوص پیست وعده داده شده است را در نمونهٔ جادهای هم ببینیم.
فعلاً مشخص نیست که RB17 جادهای در پیشرانهٔ V10 باشکوه خود هم تغییری را تجربه خواهد کرد یا نه ولی در نسخهٔ مخصوص پیست، این موتور 4.5 لیتری تا 15 هزار rpm دور میگیرد و 1000 اسب بخار قدرت تولید میکند. 200 اسب بخار قدرت دیگر هم توسط موتور الکتریکی تولید میشود که در گیربکس فیبر کربنی خودرو جای گرفته است. این گیربکس دندهعقب ندارد زیرا موتور الکتریکی خودرو را به عقب حرکت میدهد. حداکثر سرعت هایپرکار ردبول هم به 350 کیلومتر بر ساعت میرسد.
بااینحال، خریداران RB17 به این زودیها نمیتوانند با خودروی خود در خیابانها رانندگی کنند زیرا تولید این هایپرکار در اواخر سال 2025 آغاز میشود و فرایند تبدیل آن به نسخهٔ جادهای هم احتمالاً ماهها طول خواهد کشید. بهعنوانمثال، پروژهٔ توسعهٔ پورشه 935 جادهای که یکی دیگر از پروژههای لانزانته بود و چندی پیش در فستیوال گودوود به نمایش درآمد، 18 ماه زمان برده است.