رودین اف زیرو سلاحی 10 سیلندر برای ثبت رکورد سریعترین خودروی دنیا!
شرکتی تازه تأسیس به نام رودین کارز اخیراً اقدام به معرفی خودروی رودین اف زیرو کرده است. اف زیرو محصولی کاملاً جدید و بدون محدودیت برای پیست است که به دنبال دستیابی به عنوان "سریعترین خودروی دنیا" بوده و البته نسخه جادهای آن نیز تولید خواهد شد.
نیروبخش رودین اف زیرو پیشرانه 10 سیلندر 4 لیتری هیبریدی است که در میانه خودرو جا خوش کرده و نکته جالب اینکه اف زیرو تکنفره وزنی حدوداً 50 کیلوگرم کمتر از یک خودروی فرمول یک کنونی دارد. این خودرو بدون محدودیتهای خودروهای جادهای و برای مشتریانی طراحی شده که حاضر هستند 1.8 میلیون پوند را برای چنین محصولی بپردازند. دیوید دیکر رئیس این کمپانی که میلیاردی استرالیایی است میگوید اولین نمونههای رودین اف زیرو احتمالاً تابستان سال آینده میلادی از راه خواهند رسید و در اولین حرکت 27 دستگاه از این خودرو تولید خواهند شد.
دیکر که درباره مقر جدید این شرکت در پیست دانینگتون پارک بریتانیا صحبت میکرد خاطرنشان ساخت پروتوتایپ اولیه این خودرو طبق انتظارات تا کریسمس حاضر خواهد شد. دیکر که با ارتقای یک لوتوس T125 تکنفره و معیوب در بریتانیا و تبدیل آن به رودین اف زد مشهور شد به اتوکار میگوید چندین سال است روی اف زیرو کار میکند اما زمانی که دید ردبول هایپرکار RB17 را معرفی کرد به انتشار جزئیات محصول خود تشویق شد.
او میگوید:
معرفی RB17 به ما اعتمادبهنفس داد. ما فهمیدیم اگر آنها به این نتیجه رسیدهاند که میتوانند 50 خودرو با قیمت هرکدام 5 میلیون پوند را بفروشند پس بازار خوبی برای خودروهایی همچون رودین اف زیرو وجود دارد. هماکنون ما باید خودرویی بسازیم که مردم دوست داشته باشند.
دیکر کلکسیونر هم محسوب میشود و به خودروهای مسابقهای فراری علاقه زیادی دارد و البته از نزدیک تمامی جزئیات خودروی خود را بررسی میکند. رودین اف زیرو در کارخانه ویژهای در نیوزلند تولید خواهد شد. تقریباً همهچیز این خودرو توسط خود شرکت تولید خواهد شد هرچند پیشرانه 10 سیلندر یاد شده توسط شرکت مهندسی نیل براون توسعه مییابد. حداکثر قدرت این نیروگاه آهنین به 986 اسب بخار در دور 9 هزار و گشتاور آن به 908 نیوتون متر در دور 7250 میرسد. به این رقم باید قدرت 174 اسب بخاری پیشرانه الکتریکی را نیز اضافه کرد. این پیشرانه الکتریکی به عنوان یک استارتر/ژنراتور عمل میکند تا بتواند به پر شدن فواصل گشتاوری پیشرانه کمک کند.
قدرت کل مجموعه هم به 1160 اسب بخار میرسد. این نیروی عظیم از طریق گیربکس کاملاً جدید 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ریکاردو به چرخ های عقب فرستاده خواهد شد. دیکر میگوید شاسی رودین اف زیرو از شاسی لولهای فیبر کربنی مشابه خودروهای فرمول یک استفاده میکند و سیستم تعلیق مستقل آن نیز شامل تنظیمکنندههای ارتفاع هیدرولیکی ویژه خواهد بود تا ارتفاع خودرو همواره در شرایط بهینهای حفظ شود.
بدنه رودین اف زیرو با استفاده از تکنولوژی CFD توسعه یافته و راندمان آئرودینامیکی و پایداری بسیار بهتری نسبت به یک خودروی چرخ باز خواهد داشت. کاکپیت بسته این خودرو نیز از راننده در سرعتهای بالا حفاظت خواهد کرد تا تجربه رانندگی بسیار بهتری داشته باشد. رودین اف زیرو خودروی بزرگی بوده اما وزن پایینی دارد. طول کلی این خودرو به 5.5 متر و پهنای آن به 2.2 متر میرسد. فاصله بین محوری این خودرو نیز 3 متر و ارتفاع آن 1.13 متر اعلام شده است. دیکر میگوید همهچیز در این خودرو روی داون فورس و حداقل درگ متمرکز میشود.
رودین اف زیرو همچنین از متریال و تکنولوژی جدیدی استفاده خواهد کرد. منیفولدهای اگزوز با تکنولوژی پرینت سهبعدی و از تیتانیوم ساخته میشوند و برخی بخشهای دیگر نیز از جنس کامپوزیت فیبر کربن خواهند بود. رینگهای 18 اینچی فورج کاری شده هم از جنس منیزیوم بوده و بهصورت خاص توسط شرکت OZ ریسینگ تولید شدهاند. دیکر در سخنان خود صریح بوده و از انتخاب نام رودین برای کمپانی خود خجالت نمیکشد. رودین مجسمهساز مشهوری بود که مشهورترین اثرش مجسمهای به نام متفکر است.
او میگوید:
یک خودرو بهصورت کامل محصول تفکر بشری است و تمامی نام های حیواناتی که مردم استفاده میکنند مضحک هستند.
سؤال و جواب با دیوید دیکر مؤسس شرکت رودین کارز
چه زمانی تصمیم گرفتید یک خودروی اولتیمیت بسازید؟
من در سال 2016 و زمانی که سرمایه این کار را داشتم تصمیم گرفتم. مجبور بودم همهچیز را در نظر بگیرم. افراد زیادی وارد پروژههایی شبیه رودین اف زیرو شدند و تمامی سرمایه خود را روی آن گذاشتند. اگر پروژههای آنها شکست بخورد از بین میروند.
چرا حالا این پروژه را راه میاندازید؟
هایپرکار ردبول RB17 احتمالاً یکی از مشوقها بوده است. ما چندین سال بود روی این خودرو کار میکردیم اما فهمیدیم اگر آنها فکر میکنند بازاری برای 50 خودرو با قیمت هریک 5 میلیون پوند وجود دارد پس فضا برای ما هم وجود خواهد داشت. آنها به ما اعتمادبهنفس دادند.
سرمایه لازم برای تولید یک خودروی 1.8 میلیون پوندی را چگونه تأمین میکنید؟
برای انجام این کار باید پول دربیاورید. من شرکت دیکر دیتا را در سال 1978 راهاندازی کردم. این شرکت در زمینه توزیع رایانه کار میکند. دیکر دیتا در سال 2011 سهامی عام شد. هدف اصلی ما تحویل 10 میلیون رایانه در ماه بود. همیشه فکر میکردم این ایده کار میکند اما بهتر از آنچه انتظار داشتم جواب داد. امروز ارزش هر روز کسبوکار ما به حدود 8 تا 9 میلیون دلار میرسد.
خودروی 1.8 میلیون پوندی شما ارزانقیمت به نظر میرسد. چطور میتوانید چنین کاری انجام دهید؟
یکی از دلایل اصلی این است که همهچیز رودین اف زیرو را به جز برخی موارد خودمان میسازیم. ما حتی پیچ و مهرههای خودمان را میسازیم. ما میللنگ خواهیم ساخت. میل لنگی که هماکنون توسط یکی از تأمینکنندگان فرمول یک ساخته میشود قیمت 23 هزار پوندی دارد اما ما آن را با هزینه 795 پوندی خواهیم ساخت. ما اینجا میتوانیم صرفهجویی زیادی داشته باشیم.
آیا آئرودینامیک دلیل طراحی کاکپیت بسته برای خودروی شماست؟
بله و البته دلایل دیگری نیز وجود دارد. خودروهایی با کاکپیت باز میتوانند سواری بدی داشته باشند زیرا سر شما در سرعتهای بالا تکان خواهد خورد. با وجود یک فضای بسته شما میتوانید حس بهتری داشته باشید و به خاطر اینکه سیستم تهویه مطبوع در این خودروها وجود ندارد مشکلاتی وجود خواهد داشت. این یک مشکل بزرگ در خاورمیانه و حتی استرالیاست.
رودین اف زد، خودرویی که قبلا ساختهاید چرخ باز است. چرا این طراحی در رودین اف زیرو تغییر کرده است؟
دلیل اصلی آن به این موضوع بازمیگردد که در یک خودروی فول بادی شما مجبور نیستید مشکلات هیولاهای چرخان یعنی رینگ و لاستیکها را تحمل کنید. اگر قوانین اجازه میدادند خودروهای فرمول یک از سالها پیش طراحی فول بادی را انتخاب کرده بودند.
آیا شما نسخه جادهای رودین اف زیرو را هم خواهید ساخت؟
ما درباره خودروهای جادهای زیاد صحبت کردهایم و میخواهیم این کار را انجام دهیم؛ اما ابتدا باید اولین نمونهها از اف زیرو را تحویل مشتریان دهیم و ببینیم بعداً چه پیش خواهد آمد.