معرفی اولین اولتراکار دنیا با 3 هزار اسب بخار قدرت و ادعاهای دیوانه‌وار

جمعه 14 آبان 1400 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
SP-Automotive-Chaos-1
شرکت تازه تأسیس اسپایروس پنوپویوس (Spyros Panopoulos) که در آتن یونان واقع است، تصاویر دیجیتالی از اولین محصول خود بنام کائوس (Chaos) را منتشر...
تبلیغات

شرکت تازه تأسیس اسپایروس پنوپویوس (Spyros Panopoulos) که در آتن یونان واقع است، تصاویر دیجیتالی از اولین محصول خود بنام کائوس (Chaos) را منتشر کرده و آن‌را اولین اولتراکار جهان می‌داند. اسپایروس همچنین ادعاهای دیوانه‌وار و حتی می‌توان گفت غیرقابل‌باوری را در مورد این خودرو مطرح کرده که شامل شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ، رکورد سرعت و رکورد مسافت 400 متر می‌شود.

این هیولای پرمدعا به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V10 توئین توربو مجهز شده که در دو سطح قدرت قابل انتخاب خواهد بود. این موتور توسط خود اسپایروس طراحی شده و توسعه یافته و بسیاری از اجزای آن مثل بلوک موتور، پیستون‌ها، شاتون‌ها و میل بادامک همگی از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند. همچنین بلوک موتور از منیزیوم و آلومینیوم ساخته شده و پیستون‌ها، شاتون‌ها و سوپاپ‌های آن تیتانیومی هستند. دو توربوشارژر که از فیبر کربن، تیتانیوم، منیزیوم و ترکیبات سرامیکی ساخته شده‌اند هم این قطعات را همراهی می‌کنند. وظیفهٔ انتقال نیروی این موتور به هر چهارچرخ هم بر عهدهٔ یک گیربکس دوکلاچه است که اسپایروس آن‌را هفت یا هشت سرعته عنوان کرده است.

این موتور در نسخهٔ پایهٔ کائوس که Earth یا زمین نام دارد، 2050 اسب بخار قدرت و 1390 نیوتن متر گشتاور را با ردلاینی بین 10 تا 11 هزار rpm تولید می‌کند. به ادعای اسپایروس، این نسخه ظرف 1.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در 7.9 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را هم در 8.1 ثانیه طی می‌کند.

اما در نسخهٔ پرچم‌دار بنام جاذبه صفر (Zero Gravity) اعداد از این هم دیوانه‌وارتر هستند. خروجی موتور در این نسخه 3065 اسب بخار قدرت و 1985 نیوتن متر گشتاور است و ردلاین آن به 11,800 تا 12,200 rpm می‌رسد. به گفتهٔ اسپایروس، نسخهٔ جاذبه صفر کائوس سریع‌تر از خودروهای فرمول یک و یا هر وسیلهٔ نقلیهٔ چهارچرخ یا دوچرخی که تاکنون ساخته شده شتاب می‌گیرد. البته همهٔ این اعداد و ادعاها فعلاً فقط روی کاغذ هستند و هیچ‌کدام اثبات نشده‌اند.

درهرحال، به گفتهٔ شرکت یونانی، این نسخه ظرف 1.55 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، ظرف 1.7 ثانیه از صد به دویست کیلومتر بر ساعت و در 7.1 ثانیه از صفر به سیصد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شرکت برای مسافت 400 متر هم عدد خارق‌العادهٔ 7.5 ثانیه را ادعا کرده که اکثر اثبات شود یک ثانیهٔ کامل از رکورددار فعلی یعنی ریماک نِورا سریع‌تر خواهد بود.

اسپایروس همچنین حداکثر سرعت کائوس را هم فراتر از 500 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده که بازهم اگر اثبات شود از رکورددارهای کنونی یعنی SSC تواتارا با 455 کیلومتر بر ساعت و بوگاتی شیرون سوپراسپرت 300 با 490 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر خواهد بود. به گفتهٔ اسپایروس، تلاش برای شکستن رکورد سرعت با این خودرو در پیست Ehra Lessien و با اسپانسری ردبول انجام خواهد شد.

کائوس در ظاهر با خطوط تیز و ورودی‌های هوای پیچیده در سراسر بدنه، بسیار تهاجمی و اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. موارد سؤال‌برانگیز در ظاهر این خودرو فاصلهٔ بسیار کم از سطح زمین و اوورهنگ کشیدهٔ جلو است که به نظر می‌رسد از روی کوچک‌ترین شیب‌ها هم نتواند رد شود. فضای نوسان تعلیق نیز به طرز عجیبی کم است و چرخ‌ها بسیار به دهانهٔ گلگیرها نزدیک هستند. البته این تصاویر فعلاً رندرهای دیجیتالی هستند و ممکن است نسخهٔ واقعی تفاوت‌هایی داشته باشد.

علیرغم اینکه کائوس در ظاهر شباهت‌هایی به خودروهای مشهور دارد (دماغه مشابه فراری انزو، طراحی عقب مشابه پینین‌فارینا باتیستا، چراغ‌های عقب مشابه آستون‌مارتین ولکان و...)، رینگ‌های آلیاژی منحصر فرد 21 و 22 اینچی و سر اگزوزهای چهارتایی که از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند به متمایز شدن آن کمک کرده‌اند. به گفتهٔ اسپایروس، این خودرو از بهترین طراحی آئرودینامیکی که تاکنون در یک خودرو ارائه شده برخوردار بوده و داون‌فورس آن با خودروهای فرمول یک قابل‌مقایسه است.

کائوس برای یک اولتراکار خودروی بسیار بزرگی است زیرا 5,053 میلی‌متر طول، 2,068 میلی‌متر عرض و 1,121 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,854 میلی‌متر است. نسخهٔ زمین این خودرو 1388 کیلوگرم وزن دارد اما نسخهٔ جاذبه صفر به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از متریال عجیب و تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در ساخت بیشتر قطعات آن، سبک‌تر بوده وزن آن به 1272 کیلوگرم رسیده است.

78 درصد از بدنهٔ کائوس که از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده، از آلیاژهای منیزیوم و تیتانیوم به همراه قطعاتی از فیبر کربن یا کولار است. سیستم تعلیق کاملاً مستقل و دو جناقی خودرو هم از تیتانیوم و منیزیوم ساخته شده است. برای متوقف کرد این هیولا نیز در هردو نسخه ترمزهای کربن سرامیکی خنک شونده با دیسک‌های سوراخ‌دار 482 میلی‌متری در جلو 442 میلی‌متری در عقب در نظر گرفته شده است. این دیسک‌ها از منیزیوم یا تیتانیوم هستند و کالیپرها نیز با چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

در داخل خودرو، داشبورد ساده اما با غربیلک فرمانی موسوم به یوغ که نمایشگری لمسی در میانهٔ آن جای گرفته، کاملاً آینده‌نگر به نظر می‌رسد. یک نمایشگر عریض دیگر مقابل سرنشین، یک هدآپ دیسپلی و تنها چند کنترل فیزیکی هم روی کنسول میانی خودرو دیده می‌شود. اسپایروس برای ساخت تک‌تک قطعات داخلی خودرو از فیبر کربن، تیتانیوم، منیزیوم و آلکانترا استفاده کرده است. دیگر ویژگی‌های داخلی کائوس هم شامل تکنولوژی واقعیت افزوده، اینترنت 5G، حسگر اثرانگشت، فرامین صوتی و دوربین تشخیص چهره می‌شود که حالات چهرهٔ راننده را می‌خواند تا ویژگی‌های رانندگی خودرو را طبق خلق‌وخو توانایی‌های او تنظیم کند.

اسپایروس برای هر قاره، 20 دستگاه کائوس تولید خواهد کرد که فروش و توزیع آن‌ها از طریق شرکت حراجی ساتبیز (Sotheby’s) انجام خواهد گرفت. این شرکت قبلاً اولین دستگاه از اولتراکار خود را فروخته است و تحویل آن به خریداران را برای اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. قیمت نسخهٔ پایهٔ 2 هزار اسب بخاری کائوس از حدود 5.5 میلیون یورو آغاز می‌شود و در نسخهٔ 3 هزار اسب بخاری با همهٔ متریال و تکنولوژی‌های عجیب به 12.4 میلیون یورو می‌رسد.

اسپایروس برای اینکه اثبات کند کائوس فقط در چند رندر دیجیتالی و اعداد روی کاغذ خلاصه نمی‌شود و یک خودرویی واقعی است، طی ماه‌های آینده برای اولین بار آن‌را در آتن به نمایش عمومی درخواهد آورد. این شرکت همچنین اولتراکار خود را به‌منظور اولین بررسی مستقل در اختیار برنامهٔ تاپ گیر قرار خواهد داد. تلاش‌ها برای رکوردشکنی‌های مختلف با کائوس هم در سال‌های 2022 و 2023 انجام خواهد گرفت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.