تاترا 613 Mi لانگ الکترونیک؛ خودرویی شگفتانگیز از جمهوری چک!
تاترا برندی از کشور جمهوری چک است که اگرچه هماکنون خودرو تولید نمیکند؛ اما تاریخچهای درخشان در اواخر قرن بیستم دارد. این شرکت به خاطر طراحی متمایز و غیرعادی مشهور شد. خصوصا با محصولات پیشرانه عقب تاترا که بسیار متفاوت از خودروهای دوران خود بودند. یکی از این خودروها تاترا 613 Mi لانگ الکترونیک است که نسخهای متفاوت از تاترا 613 به حساب میآید. 613 Mi لانگ الکترونیک را میتوان گل سرسبد تلاشهای مهندسی تاترا دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی دانست. سدان مشهور تاترا در سال 1975 و به عنوان محصولی لوکس با طراحی مدرن و آیرودینامیک معرفی شد.
اگرچه این خودرو بر اساس 613 طراحی شده توسط Vignale بنا شد اما محصولی که مشاهده میکنید از کابین مدرنتری نسبت به نمونههای استاندارد سود میبرد. 613 Mi لانگ الکترونیک برای رقابت با بهترین سدان های آلمانی و انگلیسی زمان خود معرفی شد و از تجهیزات استانداردهای همچون سیستم هشدار صوتی سود میبرد. این سیستم عیوب خودرو و دیگر پیامهای مهم را به اطلاع راننده میرساند.
یکی از خاصترین ویژگیهای تاترا 613 Mi را میتوان پیشرانه 8 سیلندر هوا خنک انژکتوری دانست که روی اکسل عقب نصب شده بود. این خودروی ویژه در سال 1993 مونتاژ شده و نسخه 3.5 لیتری از پیشرانه 8 سیلندرش حدود 200 اسب بخار قدرت میگیرد. نکته جالب اینکه محصول یاد شده اوایل سال جاری میلادی با قیمت حدود 110 هزار دلار برای فروش آماده شد.
اما سواری تاترا چگونه است؟ با توجه به ویدئوی منتشر شده میتوان گفت گیربکس خودرو خیلی نرم نیست زیرا راننده در تلاش برای یافتن دنده صحیح است و این موضوع به ویژه زمانی که پیشرانه و گیربکس هنوز سرد هستند خودش را نشان میدهد. صدای پیشرانه 8 سیلندر نیز مشابه خودروهای دیگر نیست و تجربهای بسیار منحصربهفرد را در پشت فرمان ارائه میکند. سیستم تعلیق تاترا نیز نرم است اما در پیچها خیلی باعث تلاطم خودرو نمیشود.
تنها 17 دستگاه از تاترا 613 Mi لانگ الکترونیک تولید شد و به جرات میتوان گفت هنوز برخی نمونهها در وضعیت خوبی قرار دارند. این مدل، جزو آخرین محصولات تاریخ تاترا محسوب میشود و بخشی از خاطرات جالب دنیای خودرو است.