سایر خودروهای اروپایی

یوگو بازمی‌گردد! هاچ‌بک بدنام یوگسلاوی سابق احیا خواهد شد

یوگو، خودروی بدنام یوگسلاوی که روزگاری نماد خودروهای ارزان‌قیمت بود، در قالب یک کانسپت جدید رونمایی شده و قرار است با طراحی نوستالژیک، موتور بنزینی و گیربکس دستی تا سال ۲۰۲۷ به تولید برسد.

یوگو، خودرویی که توسط شرکت زاستاوا در یوگسلاوی سابق تولید می‌شد، در دهه ۱۹۸۰ به دلیل قیمت پایین و کاربردی بودنش به یک نماد فرهنگی تبدیل شد. این خودرو که بر پایه فیات ۱۲۷ ساخته شده بود، حتی به بازار آمریکا راه یافت. یوگو با وجودی که به دلیل کیفیت پایین و رانندگی نه‌چندان مطلوب به‌عنوان یکی از «بدترین خودروهای تاریخ» لقب گرفت، تا سال ۲۰۰۸ در خط تولید باقی ماند و در فرهنگ‌عامه، از فیلم‌ها تا کتاب‌ها، جایگاهی ویژه یافت. حالا، یوگو با یک پروژه جدید تحت رهبری پروفسور «الکساندر بیلیچ»، متخصص بازاریابی از آلمان، در حال بازگشت است.

این پروژه جدید توسط شرکت نوپای یوگو اتومبیل هدایت می‌شود و هدفش احیای این برند با یک هاچ‌بک اقتصادی در کلاس B است که با خودروهایی مانند رنو کلیو، فولکس‌واگن پولو و تویوتا یاریس رقابت کند. برخلاف روند کنونی بازار که به سمت شاسی‌بلندها و خودروهای الکتریکی متمایل است، یوگو تصمیم گرفته یک هاچ‌بک دو در بنزینی با طراحی نوستالژیک و گیربکس دستی عرضه کند، چیزی که در دنیای امروز خودروهای اقتصادی کمیاب است.

یوگو در نمایشگاه طراحی خودروی ۲۰۲۵ در مونیخ، یک مدل مقیاس ۱: ۵ از هاچ‌بک جدید خود را به نمایش گذاشت. این کانسپت که هنوز نامی برای آن اعلام نشده، توسط طراح صرب، دارکو مارچتا، خلق شده و ترکیبی از خطوط نوستالژیک یوگوهای قدیمی و عناصر مدرن را به نمایش می‌گذارد. بدنه این خودرو با طول تقریبی ۳.۸ تا ۴ متر، فرمی جعبه‌ای شکل، سطوح صاف و مینیمال و خطوطی دارد که یادآور مدل‌های کلاسیک یوگو است. جلوپنجره ساده همراه با نشان کلاسیک Y، حس و حال رترو را تقویت می‌کند درحالی‌که چراغ‌های LED، لاستیک‌های بزرگ‌تر و طراحی مدرن چراغ‌های عقب، آن را به یک خودروی امروزی تبدیل کرده‌اند.

این کانسپت، اگرچه در ابعاد کوچک ارائه شده، اما جزئیات کاملی دارد و جهت‌گیری طراحی یوگو را نشان می‌دهد. سازنده اعلام کرده که نسخه مقیاس کامل این خودرو تا دو سال آینده، یعنی در سال ۲۰۲۷، رونمایی خواهد شد و تولید آن نیز در همان سال آغاز می‌شود. هرچند اطلاعات فنی دقیق هنوز منتشر نشده، اما یوگو اعلام کرده که این هاچ‌بک جدید با موتورهای بنزینی تنفس طبیعی و توربو عرضه خواهد شد. نکته برجسته این خودرو، ارائه گیربکس دستی در کنار گیربکس اتوماتیک است که در بازار کنونی خودروهای اقتصادی، به‌ویژه در اروپا، یک ویژگی نادر و جذاب محسوب می‌شود. یوگو همچنین احتمال عرضه نسخه‌های الکتریکی، بدنه‌های مختلف (مانند مدل کابریو) و حتی نسخهٔ پرفورمنس را در آینده رد نکرده است.

یوگو تأکید کرده که این خودرو «بسیار مقرون‌به‌صرفه» خواهد بود و تمام استانداردهای ایمنی مدرن را رعایت می‌کند. برای کاهش هزینه‌ها، پلتفرم این خودرو از یک شریک نامشخص تأمین خواهد شد، مشابه رویکرد یوگوی اصلی که از پلتفرم فیات استفاده می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Aranmilan

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    چراغ های جلو مثل نقاشی بچه های اول ابتدایی هستش

    موافقم 5
    مخالفم 50
    1. Daniyal

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      با اینکه خودرو مقرون به سرفه‌اس ولی تو ایران به مردم میدن ۲ میلیارد
      شک نکن

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2525 ديدگاه)

      یویو

      موافقم 1
      مخالفم 4
  2. Roham

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    الان میخواد تولید شه کجا تولید میشه؟
    یوگوسلاوی که وجود نداره

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. Mohammad

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (268 ديدگاه)

      فکر کنم صربستان

      موافقم 6
      مخالفم 1
  3. yektachafi

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    خوشم اومد
    یکم شبیه هیوندای شده ولی خوبه

    موافقم 25
    مخالفم 5
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (544 ديدگاه)

    آرم سایپا رو چپه کردن براش.یه مثالی هست که میگه شانس سراغ کسی می‌ره که بلد باشه بهره ببره.مثال اختراع ‌پنیسیلین که یه دانشمند مقداری از مواد آزمایشش رو میزاره تو کشو و از طرفی یادش می‌ره پنجره رو ببنده و می‌ره سفر وقتی بر میگرده میبینن روی اون مواد قارچ رشد کرده اون مواد هم اشتباه نکنم باکتری خطرناکی بوده میزاره زیر میکروسکب متوجه میشه باکتریها از بین رفتن پس فهمید از قارچ و کپک میشه آنتی بیوتیک ساخت.حالا حرفم اینه شوروی خیلی دانشمند داشت و توان انجام هر کاری رو داشت اگر از ایدئولوژی احمقانه دست بر میداشتن و اقتصاد آزاد برپا میکردن الان همین کاسه واجبی رقیب گلف بود.

    موافقم 21
    مخالفم 5
  5. ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6204 ديدگاه)

    چه خوشگله

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. موتور سوار بدون سر با روپوش مشکی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    *بدنام( :

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. Mohammad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (268 ديدگاه)

    خوشم اومد خوبه قیمتش چنده ؟
    و این که الان در کدوم کشور تولید میشه و دفتر مرکزی شرکت در کدوم کشوره ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. .

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    خخخخخخخخخخ.
    آرم سایپا اگر برعکس بشه دقیقا میشه این.
    حالا در کنارش ویژگی های این خودرو رو به خودرو های سایپا هم بدی دیگه … .

  9. Kamran Aghaei

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    از نمای جلو خیلی شبیه دوج چارجر جدیده 😂

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. Kamran Aghaei

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    از نمای جلو به خصوص چراغ ها و لوگو
    شبیه دوج چارجر جدید شده

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. zm.1994

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    والا بخدا از پراید که بهتره

  12. Yazdan

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقد خوشگله

  13. قدرت طهماسبی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خودروهای بی مشتری جهانی در ایران فروش می روند

  14. GENERAL CORVETTE

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (167 ديدگاه)

    پلتفرم STLA SMALL مشترک با پژو 208 و 2008 و
    فیات 500 و 500X جدید و جیپ اونجر و رنگید جدید
    و سیتروئن C3 و C3ایرکراس جدید و اوپل کورسا و موکا
    و DS3 جدید

    یوگو هم احتمالا هم عادی خواهد بود هم اتوماتیک
    هم هاچبک داغ هم کراس اوور کوچک آپشن AWD هم احتمالا براش بزارن
    یوگو برند جدید قدیمی استلانتیس
    احتمالا چهار سیلندر هم 6 سیلندر هم بزارن براش
    بدنه های مختلف شامل
    سدان
    هاچبک
    کراس اوور کوپه
    کراس اوور
    هاچبک داغ
    اگه توی جهان موازی بودیم
    با پلتفرم STLA MEDIUM
    پیکان جدید هم میساختیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا