سایر خودروهای اروپایی

زنوو آرورا، هایپرکار V12 با 1850 اسب بخار آماده عرضه به بازار می‌شود

زنوو آرورا با موتور V12 و قدرت ۱۸۵۰ اسب بخار، آماده رقابت با بوگاتی و کونیگ‌زگ است. این هایپرکار دانمارکی در دو نسخه تور و آگیل از سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود.

زنوو شاید به‌اندازه بوگاتی یا فراری شناخته‌شده نباشد اما هایپرکارهایش از نظر اعداد و ارقام و دیوانگی، با بهترین‌ها رقابت می‌کنند. جدیدترین محصول این شرکت، آرورا نام دارد که برای رقابت با بوگاتی توربیون، فراری F80، هنسی ونوم F5 و کونیگ‌زگ یسکو در بالاترین سطح هایپرکارها طراحی شده است. آرورا با قدرتمندترین موتور V12 جاده‌ای و سیستم پلاگین‌هیبریدی، اولین خودروی کاملاً جدید زنوو از زمان ST1 در سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود و هم‌اکنون در حال توسعه است تا اواخر ۲۰۲۶ به مشتریان تحویل داده شود. آرورا با ساختار فیبر کربنی، آیرودینامیک رادیکال و وزن خشک ۱۳۰۰ کیلوگرم در سبک‌ترین نسخه، می‌تواند یکی از توانمندترین خودروهای خیابانی تاریخ باشد.

این خودرو برای پوشش هر دو طیف هایپرکارها طراحی شده و در دو نسخه عرضه می‌شود که شامل مدل تور با تمرکز بر راحتی و مدل آگیل برای پیست خواهد بود. هر دو نسخه از یک موتور ۶.۶ لیتری V12 چهار توربو با سیستم هیبریدی استفاده می‌کنند. آگیل با یک موتور الکتریکی ۲۰۰ اسب بخاری در گیربکس، مجموعاً ۱۴۵۰ اسب بخار تولید می‌کند درحالی‌که تور با دو موتور الکتریکی در محور جلو و سامانهٔ چهارچرخ محرک، قدرت ۱۸۵۰ اسب بخار را ارائه می‌دهد. هر دو مدل تور و آگیل از یک گیربکس هفت سرعته با پدال‌های تعویض دنده، ساخت شرکت بریتانیایی ریکاردو، استفاده می‌کنند که ضرایب و تنظیمات آن برای رانندگی جاده‌ای و پیست متفاوت است.

زنوو برای آگیل شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه‌ای و برای تور ۲.۳ ثانیه‌ای را هدف قرار داده است. شگفت‌انگیزتر، شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تور است که تنها ۹ ثانیه طول می‌کشد. با قدرت بیشتر و فرم آیرودینامیک‌تر، تور می‌تواند به سرعت نهایی ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد درحالی‌که سرعت نهایی آگیل ۳۶۵ کیلومتر بر ساعت است. ۱۲۵۰ اسب بخار از قدرت کل آرورا توسط موتور بنزینی تأمین می‌شود که آن را به قدرتمندترین V12 خیابانی تبدیل کرده است. این نیروگاه که پشت کابین با ترکیب هات‌وی قرار گرفته، تا ۹,۸۰۰ rpm دور می‌گیرد و از سیستم هیبریدی برای افزایش قدرت و پر کردن شکاف‌های گشتاور استفاده می‌کند.

موتور V12 و همچنین شاسی به‌صورت ماژولار طراحی شده و امکان تولید نسخه‌های V10، V8 یا V6 برای مدل‌های آینده زنوو را فراهم می‌کند. بدنه اسکلتی آرورا ساختار فیبرکربنی زیرین را پنهان کرده و تونل‌های آیرودینامیک جریان هوا را برای تولید نیروی رو به پایین و کاهش مقاومت هدایت می‌کنند. ساب‌فریم‌های فیبرکربنی جلو و عقب و سیستم تعلیق دو جناقی پوشراد از طریق این مسیرهای هوا قابل‌مشاهده‌اند. آگیل از اسپلیتر جلوی بزرگ‌تر و بال عقب عظیم به‌جای مجاری فعال عقب تور بهره می‌برد. به گفته زنوو، آگیل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۸۸۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید می‌کند و ۱۵۰ کیلوگرم از وزن خشک ۱۴۵۰ کیلوگرمی تور سبک‌تر است.

با توجه به بار آیرودینامیکی بیشتر و وزن کمتر آگیل، این مدل تنظیم متفاوتی برای سیستم تعلیق فعال خود نسبت به تور جاده محور دارد. هر دو نسخه از سیستم ترمز اختصاصی ساخت شرکت آلکن با کالیپرهای مونوبلاک آلومینیومی و دیسک‌های سیلیکون کاربید تقویت‌شده با فیبر کربن استفاده می‌کنند. تفاوت شخصیت تور و آگیل در کابین نیز مشهود است؛ آگیل کابینی ساده با عناصر فیبر کربنی نمایان و تور رویکردی لوکس‌تر با عایق صوتی بیشتر ارائه می‌دهد. تنها ۱۰۰ دستگاه آرورا در مقر زنوو در دانمارک ساخته خواهد شد و تولید بین دو نسخه به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. قیمت هنوز اعلام نشده، اما با توجه به مشخصات فنی، قطعاً در محدوده میلیون دلاری خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
evo.co.uk

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Kiarashino

    ۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جدا از قدرتش و قیافه‌اش من تو کابینش یک اثر هنری می‌بینم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1832 ديدگاه)

    جذابه خوشم اومد ازش

  3. yektachafi

    ۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    وزنش نسبت به قدرتش خیلی پایینه
    خدایی هروقت وزن یه ماشینو میبینم یاد ام پنج میفتم
    دارم با خودم فکر میکنم شاید توش آجر ریخته بودن

  4. hosen

    ۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    عدد و ارقامو نگاه بهبه
    این v12 کواد‌توربو هر ماشین بازی رو دیوونه میکنه.

  5. SepehrV10

    ۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (189 ديدگاه)

    این دو سال پیش معرفی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا