سوبا M4؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت Fmc m4

دوشنبه 19 تیر 1402 - 06:40
مطالعه 16 دقیقه
سوبا M4
خودروهای MPV با امکانات لوکس و صندلی‌های راحت، به‌تازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. تنها خودروی بازار ایران در این کلاس، سوبا...
تبلیغات

خودروهای MPV با امکانات لوکس و صندلی‌های راحت، به‌تازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. تنها خودروی بازار ایران در این کلاس، سوبا M4 است. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدل‌ها، بیشتر از انواع سدان‌های موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیاده‌شدن، راحت‌تر از شاسی‌بلندها هستند.

در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱، مینی ون هایما ۷X توسط ایران خودرو رونمایی شد و حالا فرداموتور نیز محصولی مشابه با امکانات بهتر و ابعاد بزرگ‌تر معرفی کرده است. این مدل، سوبا M۴  نام گرفته و براساس دانگ فنگ فنگژینگ (DongFeng Fengxing M۴) در ایران مونتاژ خواهد شد.

از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت می‌توان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست.  در کشور ما، هاچبک H۳۰ کراس دانگ فنگ توسط ایران خودرو مونتاژ شد. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی  (دانگ فنگ iX۵) راعرضه می‌کند. کراس‌اور لاماری ایما هم، تولید دیگر دانگ فنگ است.

دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکننده‌ی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمه‌خصوصی این کشور محسوب می‌شود. دانگ  فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد.

فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینی‌ون فعالیت می‌کند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش می‌کند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد. فردا موتورز نام سوبا را برای این خودرو درنظر گرفته ولی احتمالاً در آینده سوبا، زیربرندی همانند فونیکس مدیران خودرو خواهد شد تا محصولات لوکس‌تر این شرکت با این نام وارد بازار شوند.

کپی لینک

مشخصات فنی ون Fmc M4

مشخصه

توضیحات

موتور

1.5 لیتری توربوشارژ

قدرت

195 اسب بخار

گشتاور

285 نیوتن‌متر

نوع گیربکس

7 سرعته دو کلاچه

سیستم سوخت‌رسانی

پاشش مستقیم سوخت

شتاب 0 تا 100 کیلومتر

10.9 تا 11 ثانیه

حداکثر سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

استاندارد آلایندگی

یورو 5

وزن خالص

1715 کیلوگرم

مصرف سوخت

6.8

ظرفیت باک

55 لیتر

نوع فرمان

برقی

چینش صندلی‌ها

2+2+3

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی سوبا M۴

فرم کلی چراغ‌ها و نمای جلوپنجره، سوبا M۴ را جذاب و مدرن جلوه می‌دهد. طراحی این مدل بسیار متفاوت از خودروهای معمول در کلاس ون چینی با چراغ‌های ساده است و فراتر از انتظار، جلب توجه می‌کند.

برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجره‌ها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا می‌کند. چراغ‌های سوبا M۴ نیز گوشه‌های تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجم‌دهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.

در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کم‌عمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس می‌شود. از این زاویه، فرم خاص چراغ‌های جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیره‌ها، چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

برای پشت فردا سوبا M۴، چراغ‌های پیوسته با طرحی نزدیک به چراغ‌های جلو انتخاب شده‌اند. در عقب هم، حجم‌دهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش می‌کند تا M۴ به ون‌های لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.

در مجموع، می‌توان طراحی بیرونی سوبا M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالی‌که  نسبت به دیگر ون‌های چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخه‌های قدیمی دلیکا، جذاب‌تر و چشم‌گیرتر است. ابعاد بدنه سوبا شامل ۴۸۵۰ میلی‌متر طول،  ۱۹۰۰ میلی‌متر عرض و ۱۷۱۵ میلی‌متر ارتفاع  با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلی‌متر است.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین فردا FMC M۴

طراحان دانگ‌­فنگ  فورتینگ M۴ برای داشبورد و ادوات داخل اتاق، حالتی کلاسیک شبیه به کابین مدل‌های جدید جنسیس را الگوبرداری کرده‌اند. در بخش میانی، موادی با نمای مشابه چوب استفاده شده است و ترکیبی از رنگ‌های روشن کرم و خاکستری، روی فرمان دیده می‌شود.

دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب کاملاً مشابه داشبورد دانگ فنگ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور ارائه می‌شود. گروه‌بندی کلیدها، دسته‌دنده‌ی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای سوبا M۴ تقویت می‌کنند.

فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیف‌های اول و دوم تولید می‌شود. طبیعتاً سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلی‌های ردیف سوم،  ساده و نیمکت‌ شکل خواهند بود. کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی سوبا M۴

سوبا M4 نیز مثل بسیاری دیگر خودروهای چینی موجود در بازار جهانی، مجهز به پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است اما به لطف فناوری GDi قدرت بیشتری تولید می‌کند. سوبا M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

باتوجه به اینکه لاماری ایما در آزمون‌های سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، زمان ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است، می‌توان احتمال داد که مینی‌ون سوبا M۴ هم، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.

کپی لینک

امکانات رفاهی و ایمنی سوبا M۴

سوبا M4 با انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی ارائه می‌شود. بنابراین کسانی که از آپشن‌های اندک لاماری ایما شکایت داشتند می‌توانند در اینجا به هدف خود دست یابند.

تجهیزات و آپشن های رفاهی

  • نمایشگر 10.25 اینچی و جلو آمپر دیجیتال 10.25 اینچی
  • صندلی راننده برقی ده حالته
  • ماساژور صندلی راننده
  • صندلی شاگرد برقی چهار حالته
  • صندلی های ردیف دوم برقی با حرکت عرضی دستی
  • گرم کن و سردکن اتوماتیک صندلی های ردیف اول و دوم
  • زیر آرنجی قابل تنظیم ردیف دوم
  • میز و جا لیوانی برای سرنشینان ردیف دوم
  • پست سری های فرست کلاس
  • صندلی های ردیف سوم با قابلیت تاشوندگی 60/40
  • شیشه های دودی ضد اشعه UV
  • نورپردازی کابین با قابلیت تنظیم
  • کول باکس
  • پنل تنظیم الکتریکی تهویه سرنشینان عقب
  • دریچه تهویه ردیف دوم و سوم
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • آسنه حساس به نور
  • سقف پانوراما
  • کروز کنترل
  • مسیریاب ماهواره ای
  • سنسور باران + سنسور نور
  • شیشه های جلو و عقب برقی حساس به مانع
  • سیستم پاور ویندوز
  • 6بلندگو و 4 تیوتر
  • دوربین ثبت وقایع
  • صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا
  • کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستم تصفیه هوا (فیلتر Pm2.5 + یونیزه)
  • قابلیت اتصال WiFi
  • دوربین دنده عقب + خطوط راهنما + سنسور
  • چراغ مشایعت + چراغ نقطه کور
  • آینه های جانبی تاشو برقی + چراغ راهنما و گرمکن
  • نور تطبیقی چراغ با زاویه فرمان

تجهیزات و امکانات ایمنی

  • مجهز به 8 ايربگ در 12 نقطه (سرنشينان جلو + جانبی و پرده‌ای)
  • سيستم حفظ تعادل (ESP)
  • سیتم کنترل کشش (TCS)
  • سيستم كمک حركتی در سربالايی (HAC)
  • سيستم كمک حركتی در سرپاینی (HDC)
  • ترمز پارک برقی (EPB)
  • دارای ترمز ضد قفل ABS و کمکی (BA/EBD)
  • سیستم کنترل فشار باد و دمای تایرها (TPMS)
  • دوربیم 360 درجه با نمای سه بعدی
  • دوربین ثبت وقایع
  • دوربین پارک عقب با خطوط تطبیقی
  • سنسور پارک عقب
  • هشدار برخورد با اجسام متحرک نقاط کور هنگام پارک و باز شدن درها
  • رادار هشدار رانندگي بين خطوط (LDW)
  • رادار هشدار فاصله ايمني از جلو (FCW)
  • رادار تشخیص نقاط کور (BSD)
  • نور بالا خودکار (IHC)
  • تنظیم حالت رانندگی (ECO / NORMAL / SPORT)
  • سامانه استارت و استاپ اتوماتیک پیشرانه

 

کپی لینک

قیمت سوبا M۴ در ایران

برای خرید این MPV لوکس در ایران باید 2.3 میلیارد تومان به فردا موتورز پرداخت کنید. هرچند قیمت آن اکنون در بازار حدود 10 درصد بالاتر است. در حال حاضر رقیب مستقیمی برای سوبا در بازار ایران وجود ندارد. طیف مشتریان چنین خودرویی هم با مشتریان سدان‌ها و کراس‌اورها به مراتب فرق می‌کند. درواقع چنین خودرویی برای رفت وآمد مدیران و مهمانان ویژه، تشریفات و حتی VIP شرکتها مناسب خواهد بود.

شاید در کشورهای مختلف دنیا، ون‌های لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامه‌های تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت می‌توان برای یک مینی‌ون چینی، مشتری جذب کرد. عامه‌ی مردم ترجیح می‌دهند با سرمایه‌‌ای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسی‌بلندهای دست دوم کره‌ای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینه‌ی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدان‌های مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده می‌کنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴  در بازار ایران، بعید به نظر می‌رسد.

تماشا در یوتیوب(لطفاً ما را سابسکرایب کنید):

تماشا در آپارات:

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.