مقایسه فردا T5 و T5 پلاس، بررسی تغییرات و تفاوتها
شرکت فردا موتور در زمستان 1400، کراساووری بنام T5 را معرفی کرد. این خودرو که محصول برند فورتینگ دانگفنگ است، در ایران با نام FMC T5 مونتاژ شد. حال پس از گذشت سه سال، فردا موتور نسخهٔ جدید این کراساوور چینی را با نام T5 پلاس در نمایشگاه خودروی تهران 1403 رونمایی کرده است. این مدل جدید نسخهٔ فیسلیفت T5 محسوب میشود که در سال 2023 راهی بازار چین شده است. در ادامه تفاوتها و تغییرات فردا T5 پلاس را نسبت به نسخهٔ قبلی بررسی خواهیم کرد.
معرفی اجمالی فردا FMC T5
همانطور که اشاره شد، T5 محصول برند فورتینگ دانگفنگ است و جالب اینکه لاماری هم محصول همین برند است. این کراساوور چینی اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن در اوایل سال 2018 معرفی و در سهماههٔ سوم همان سال راهی بازار چین شد. T5 در سال 2019 با الهام از زبان طراحی رنو فیسلیفتی را تجربه کرد که به ایران نیامد ولی حالا فردا موتور تصمیم گرفته دومین فیسلیفت این خودرو را روی خط تولید ببرد. T5 با 4,460 میلیمتر طول، 1,820 میلیمتر عرض و 1,720 میلیمتر ارتفاع، کراساووری کامپکت است اما دانگفنگ نسخهٔ بزرگتری از این خودرو را هم با نام T5L تولید میکند که با 4,798 میلیمتر طول و سه ردیف صندلی، در سگمنت میان سایز قرار میگیرد.
تفاوتهای بیرونی فردا T5 با T5 پلاس
T5 پلاس در این فیسلیفت فقط در قسمت جلو دستخوش تغییرات شده است. اصلیترین تغییر در این قسمت، طراحی جلوپنجرهٔ جدید و بسیار بزرگتری است که تا پایین سپر کشیده شده و فرمی شبیه به جلوپنجرهٔ خودروهای لکسوس دارد. در داخل این جلوپنجره هم الگوی جدید و برجستهای به رنگ مشکی براق را میبینیم. چراغهای جلو دستنخورده باقیمانده و همچنان مثل قبل با گرافیک داخلی Y شکل، خودروهای لامبورگینی را به یاد میآورند اما سپر جلو بازطراحی شده و حالا تریمهای عمودی در طرفین آن کار شده که مه شکنها را در خود جای داده است. در قسمت جانبی و عقب خودرو اما هیچ تغییری را نمیبینیم و همهچیز مثل قبل است. با این تغییرات، ابعاد T5 پلاس کمی تغییر کرده و حالا 4,550 میلیمتر طول، 1,855 میلیمتر عرض و 1,746 میلیمتر ارتفاع دارد. بهطورکلی، هرچند جلوپنجرهٔ جدید نمایی تهاجمیتر به خودرو بخشیده ولی طراحی قبلی برای کراساووری با این اندازه متناسبتر بود.
تفاوتهای داخلی فردا T5 با T5 پلاس
در داخل T5 پلاس حجم تغییرات کمتر است و همچنان همان داشبورد قبلی را میبینیم که با دریچههای تهویه عمودی و نمایشگر بزرگ 12 اینچی عمودی به سمت راننده زاویه دارد. بااینحال، یکی از تغییرات مهمی که نقش بسزایی در بهبود نمای داخلی T5 داشته، غربیلک فرمان جدید است. این غربیلک که مشابه نمونهٔ مورداستفاده در لاماری است، طراحی بسیار بهتری نسبت به غربیلک T5 قبلی دارد. علاوه بر این، روی کنسول مرکزی هم دستهدنده تغییر کرده و نمونهٔ بزرگ و مکانیکی قبلی با یک شیفتر کوچک الکترونیکی جایگزین شده است. همین دو تغییر جزئی، حال و هوای کابین T5 پلاس را بروزتر از قبل کرده است. ویژگیهای داخلی قبلی این کراساوور چینی مثل نمایشگر دیجیتالی 7 اینچی در صفحه آمپر و نورپردازی داخلی هم همچنان به قوت خود باقی هستند.
مقایسه امکانات فردا T5 با T5 پلاس
در لیست امکانات T5 پلاس تفاوت خاصی نسبت به قبل دیده نمیشود و این مدل جدید سطح تجهیزات یکسانی با T5 معمولی خواهد داشت. البته T5 از لیست امکانات کاملی برای خودرویی در ابن سگمنت و بازهٔ قیمتی برخوردار بود و بنابراین، T5 پلاس از لحاظ آپشنها چیزی کم و کسر نخواهد داشت. لیست امکانات این خودرو شامل موارد زیر میشود.
- سقف پانوراما
- نورپردازی داخلی
- تودوزی چرمی
- چراغهای خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- آنتن بال کوسهای
- هشدار رانندگی بین خطوط
- هشدار برخورد جلو
- سیستم تابلو خوان
- شش ایربگ (جلو، جانبی و پردهای)
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- کنترل کشش
- نمایشگر لمسی 12 اینچی
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- کروز کنترل
- تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
- گرمکن صندلیهای جلو
- دوربین ثبت وقایع
- دوربین دنده عقب
- سنسور دنده عقب
- کامپیوتر سفری
- در صندوق برقی
- سنسور باران
- سیستم تهویه اتوماتیک
تفاوت موتور فردا T5 با T5 پلاس
فردا T5 پلاس زیر کاپوت تغییر مهمی را تجربه کرده است. هرچند این خودرو همچنان از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده میکند ولی این پیشرانه با چیزی که قبلاً در T5 ارائه میشد متفاوت است. T5 قبلی پیشرانهای با حجم دقیق 1,481 سیسی با نام 4J15T داشت که تحت لیسانس میتسوبیشی بود و 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما T5 پلاس به موتور جدیدی از دانگفنگ با حجم دقیق 1,476 سیسی و نام C15TP1 مجهز شده است که خروجی بالاتری برابر با 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به قبلی نشان میدهند که قطعاً برای کراساووری با این ابعاد نسبتاً کوچک، شتاب بسیار خوبی را فراهم خواهد کرد. علاوه بر موتور جدید، برای انتقال نیرو هم در T5 پلاس از یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده شده است درحالیکه این کار در نسخهٔ قبلی توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت.
قیمت فردا FMC T5 پلاس
فردا موتور هنوز قیمت FMC T5 پلاس را اعلام نکرده است ولی با توجه به تغییر طراحی و قوای محرکه، قطعاً گرانتر از T5 قبلی خواهد بود که قیمت کارخانهای یک میلیارد و 620 میلیون تومانی دارد. انتظار میرود قیمت این نسخه جدید به محدود دو میلیارد تومان نزدیک شود که آن را به رقیبی جدیتر برای خودروهایی مثل تیگو 7 پرو و کیامسی X5 تبدیل خواهد کرد. درمجموع، هرچند تغییراتی که در FMC T5 پلاس صورت گرفته را میتوان مثبت دانست ولی اگر مشکلات شرکت فردا موتور یعنی تأخیر در تحویل خودروها، عدم ارائهٔ خدمات پس از فروش مناسب و کمبود قطعات یدکی همچنان پابرجا باشد، این نسخهٔ جدید هم نخواهد توانست خیلی خود را در بازار در برابر رقبای شناختهشدهتر مطرح کند.
مقایسه مشخصات فنی فردا T5 و T5 پلاس
FMC T5 | FMC T5 پلاس | |
نام موتور | 4J15T | C15TP1 |
حجم موتور | 1,481 سیسی | 1,476 سیسی |
نوع موتور | توربو GDI | توربو GDI |
قدرت | 156 اسب بخار | 190 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر | 300 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
طول | 4,460 میلیمتر | 4,550 میلیمتر |
عرض | 1,820 میلیمتر | 1,855 میلیمتر |
ارتفاع | 1,720 میلیمتر | 1,746 میلیمتر |
وزن | 1575 کیلوگرم | 1520 کیلوگرم |