خودروهای ون با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱، مینی ون هایما ۷X توسط ایران خودرو رونمایی شد و حالا فرداموتور نیز محصولی مشابه با امکانات بهتر و ابعاد بزرگتر معرفی کرده است. این مدل، FMC M۴ خواهد بود و براساس دانگ فنگ فنگژینگ (DongFeng Fengxing M۴) در ایران مونتاژ خواهد شد.
از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست. در کشور ما، هاچبک H۳۰ کراس دانگ فنگ توسط ایران خودرو مونتاژ شد. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی (دانگ فنگ iX۵) راعرضه میکند. وانت پیکاپ کلوت و کراساور لاماری ایما هم، تولیدات دانگ فنگ هستند.
دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود. دانگ فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد.
فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعهی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینیون فعالیت میکند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش میکند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی فردا FMC M۴
فرم کلی چراغها و نمای جلوپنجره، FMC M۴ را جذاب و مدرن جلوه میدهد. طراحی این مدل بسیار متفاوت از خودروهای معمول در کلاس ون چینی با چراغهای ساده است و فراتر از انتظار، جلب توجه میکند.
برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجرهها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا میکند. چراغهای FMC M۴ نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.
در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند.
برای پشت فردا FMC M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا فنگژینگ M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.
در مجموع، میتوان طراحی بیرونی فردا FMC M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه دانگفنگ فورتینگ شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین فردا FMC M۴
طراحان دانگفنگ فورتینگ M۴ برای داشبورد و ادوات داخل اتاق، حالتی کلاسیک شبیه به کابین مدلهای جدید جنسیس را الگوبرداری کردهاند. در بخش میانی، موادی با نمای مشابه چوب استفاده شده است و ترکیبی از رنگهای روشن کرم و خاکستری، روی فرمان دیده میشود.
دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب مشابه داشبورد دانگ فنپ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور رونمایی شد. گروهبندی کلیدها، دستهدندهی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای FMC M۴ تقویت میکنند.
فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود. طبیعتا سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلیهای ردیف سوم، ساده و نیمکت شکل خواهند بود. کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی فردا FMC M۴
دانگ فنگ فورتینگ نیز مثل بسیاری دیگر خودروهای چینی موجود در بازار جهانی، مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است اما به لطف فناوری GDi قدرت بیشتری تولید میکند. فردا FMC M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تولید میکند.
باتوجه به اینکه لاماری ایما در آزمونهای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، زمان ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است، میتوان احتمال داد که مینیون فردا FMC M۴ هم، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی فردا FMC M۴
هنوز اطلاعات دقیقی از آپشنها و قیمت این مدل موجود نیست اما بنابر اطلاعات بهدست آمده از نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱، میتوان فردا FMC M۴ را یکی از پرامکاناتترین مدلهای صفر کیلومتر موجود در ایران دانست.
فرداموتوز امیدوار است FMC M۴ در بازار کشورمان همراه با رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، فناوری حفظ خودرو بین خطوط، سنسور نور و باران، گرمکن و سردکن صندلی های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی های ردیف دوم، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، تهویه اتوماتیک با تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، فیلترپاکسازی هوا، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، هشدار برخورد از جلو و کنترل خودکار نوربالا، عرضه شود. ترمزهای ABS مجهز به توزیع هوشمند نیروزی ترمز، فناوری حفظ تعادل ESP و کنترل کشش TCS هم روی دانگفنگ فورتینگ موجود در بازار چین وجود دارد.
قیمت احتمالی فردا FMC M۴ در ایران
دانگ فنگ فورتینگ یا Fengxing M۴ هنوز به طور گسترده در بازارهای خارجی فروخته نشده است؛ اما ضمن مقایسه این خودرو با مدلهای مشابه ساخت چین، میتوان انتظار قیمت در حدود ۲۰ هزار دلار داشت. با این شرایط و نگاهی به امکانات خودرو در نسخهی نمایشگاهی، احتمالا فردا FMC M۴ حدود ۲ میلیارد تومان برای خریدار ایرانی هزینه دارد.
شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد.
Alan.r
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بدک نیست موتورش تقریبا قویه امکانات رفاهی و ایمنی زیادی هم داره ولی دقیقا با دو برابر قیمت به مردم قالب میکنن یعنی ۴۰ هزار دلار
حسام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱آخه تو این مملکت با این وضعیت بلبشو، کدوم خودرو با قیمت جهانی رسیده دست ملت که این دومیش باشه
همه میدونیم که قیمتش این نیست ولی بیایم مقایسه کنیم، آیا پراید قیمتش ۲۰۰ میلیونه؟ یا مثلاً ۲۰۷ قیمتش ۵۰۰ میلیونه؟
باید واقع بین بود، کلی عوارض و مالیات و سود شرکت و هزار چیز دیگه باعث این افزایش قیمت میشه وگرنه با قیمتهای به مراتب کمتری میشد وارد بشه
Taha Malek
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ما رفتیم نمایشگاه بی کیفیت ترین مواد به کار رفترو فردا داشت حالا این زیر پارچه بود ندیدم
ولی کیفیت پلاستیک های بکار رفته تو بقیه مدلا با پراید برابره از صندلی یکیشون پشم زده بود بیرون
کیفیت مونتاژ خیلی بد بود کلا اصلا ماشیناش جالب نبود
ولی این تو عکسا جالب بنظر میرسه
شهریار
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱خوبه که به ون ها هم تو بازار ایران یه فرصت دوباره بدن. ولی خب زشت تر از این نتونستن پیدا کنن؟
دکتر استاپ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱حتی توی این رنج قیمتی هم این لوکس پلاستیکی سرهم بندی شده توسط زیر پله های چین باید در برابر آزرا۲۰۰۸_۲۰۱۱تعظیم کنه🔥
یه عاشق
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کاش حداقل ۲۰۱۹ رو میگفتی ن مدلی ک یکی از مشکلاش ترک خوردن داشبورده اصلا هم بخاطر پلاستیکی بودنش نیست
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱از لکسوس خوشگل تره
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط به خطوط بدنه شیوه طراحی رینگ و چراغ عقب توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱والا x22 از این قشنگ تره😂😂😂😐😐
KSH
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چیه این خوشگله
من که پشیمون شدم حتی از دیدنش
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱توش از بنز لوکس تره
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط به دوخت الماسی درب ها و چوب طبیعی داشبورد و چرم صندلی ها توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
دکتر استاپ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱از دیس لایک فرار نکن
اینجا چاینیز فن ها خورده میشن😈🔥
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست عزیز یا شما بنز ندیدی یا اینو ندیدی
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱قدرت و گشتاور عالی 👏👏
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱به فناوری GDI توجه کنید به نسبت قدرت ب حجم توجه کنید ۱۳۰ اسب بخار بر لیتر از دوج وایپر بیشتره بعد دیس لایک بدید 😐
javadhy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱باشه این ماشین از نظر فنی از دوج وایپر بهتر از نظر لوکس بودن از بنز بهتر از نظر قیافه از لکسوسم بهتر حتما خودتم از انیشتین زرنگ تری
viper2
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اسم این لگن اشغالو کنار دوج بزرگ و کبیر و سلطان و …. نیار . اه . خجالت بکش . دوج باید بره سیگار بکشه که یکی مثل تو میاد ماشیناش رو با این لگنا مقایسه میکنه
viper2
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشینی با طراحی خیلی قشنگی نیست . فنی هم که مثل همیشه . ولی داخلش خیلی عالیه . البته بیشتر به استیشن میخوره یه جورایی . ولی با این قیمت جای تامل داره
Jdm باز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱👍👍
HamiD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱عالی حاجی …
البته بیخیال ایشون یه مریضه کار خاص دیگه ای نمیشه انجام داد …
“تو باید بلاک بشی غرب زده ضد اسلام و ایرانی این سایت باید طبق قوانین کشورم عمل کنه که من ضد کشورم حرف نمیزنم”
ایشون یا داره این چیزها رو مسخره میکنه یا واقعا تعطیله …
توی سایت های خبری (غیر از خودرو) میدیدم همچین افرادی رو …
و البته حضور اینا توی پدال یه مقداری تاسف آوره و از رفاقت با زومیت ناشی میشه …
حمایت از آشغال های چینی شده ایرانی بودن و مسلمان بودن …
این ون آشغال چه ربطی به ایران داره آخه!!!
پدال بلاک کن اینا رو کله ما رو خراب نکن عه
HamiD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا بلاک نمیشی تو
یوسف
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱صد رحمت به سانگ یانگ رودیوس
AMANTE
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین ون برای عموم باید قابل خرید باشه یا شرایطی بزارن که قابل خرید باشه.
اما توی ایران این ماشین میشه میلیاردی و لوکس و افراد پولدار میرن سراغ اش، به هیچ عنوان هم نمیشه قسطی خرید حتی اگه بخوان قسطی بدن.
بعد انتظار دارن ون توی ایران موفق بشه.
Jdm باز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم ون و مینی ون باید قیمتش جوری باشه که عموممردم بتونن بخرنش ، حالا درسته این یذره اپشن ها و امکانات زیادی داره ولی دلیل نمیشه قیمت ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومنی براش تعیین کنن
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱این چرا جلوش این شکلیه
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نمیدونم چرا پشتش رو دیدم یاد این سانتافه جدیدا مدل ۲۰۲۲ افتادم😐
و یک چیزی که برای من سواله این با این قیمتش خریدارش کی میتونه باشه واقعا
یک خانواده معمولی با بودجه متوسط رو به زیاد خب میره قطعا یک شاسی بلند یا یک کراس و یا سدان میگیره
قشر جوون هم که قطعا انتخابش این نیست
تحت پیگرد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحیش سلیقه ایه به نظرم قشنگه داخلشم خوبه ولی باید از نظر استهلاک و در طول زمان بررسی بشه
meysam
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نمای جلوش خیلی بد
ولی در داخل کاملا جبران کرده و خیلی زیباست
برای چینی ۱.۲ میلیارد زیاده
ون هم متاسفانه در ایران اصلا طرفدار نداره فقط بخاطر اینکه مردم اصلا نمیدونن ماهیت ون چیه و چقدر خوبه
Lione
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱شرکت فردا موتور منت گذاشتن این محصول رو گذاشته بودن با در های قفل و بسیار خسته شده بودن که دوتا لوگوی مقوایی جلو و عقب ماشین چسبونده بودن واقعا جای تقدیر و تشکر داره
آنتی چاینا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ای کاش من همه بودم … با همه اکانت ها بهت دیس میدادم …
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم حالا که دولت تشویق به فرزندآوری میکنه و دنبال جوان سازی جمعیت هست ، میتونه با شرایط عالی و حمایتی این ماشین یا ون ایران خودرو ( یا هر ماشین جا دار دیگه ) رو مثلا به خانوار های بالای ۵ نفر بده ( که توی یک ماشین سواری یا شاسی جا نمیشن )
اینطوری هم این کلاس خودرویی رونق میگیره و هم به نفع خانواده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اون خانواده هم سریعا ماشین رو می فروشه و پولش رو ۴ تا پراید میخره برای خانم بچه ها
ماشین میلیارد تومانی طلب تون باشه، نمی تونن شیرخشک رایگان بدن به خانواده ۵ نفره
مجتبی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱شیر خشک هم طلبمون نمیتونن پوشک بچه های چندقلو رو تامین کنن
ارسلان
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱جناب اشتری
این رایگان رایگان پدره کشور رو در آورده !! بجای رایگان کردن بیان دستمزدها رو با مخارج هماهنگ کنن اینجوری نیازی به رایگان کردن چیزی نیست عزت نفس مردم هم حفظ میشه و حس نمیکنن صدقه دریافت کردن
رایگان کردن چیزی جز فساد و تورم به دنبال نداره یه سری منابع رو رایگان میکنن با پول بودجه مملکت بعدش ۴ درصد جمعیت کشور با فامیل بازی و وصل بودن به اینو و اون ۷۰-۸۰ درصد این منابع رایگان که برای ۹۶ درصد دیگه مردم هست رو تصاحب میکنن نتیجه اینکه حق به حق دار نمیرسه شکاف طبقاتی بیشتر میشه فساد افسارگسیخته و سازمانی ایجاد میشه یا اگه هست ساختارهای جدیدی درِش شکل میگیره و ریشه ی فساد و نابرابری عمیق تر میشه
دنبال چیزه رایگان نباشید
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱صحیح می فرمایید . متاسفانه در ایران دور از ذهن نیست مسئله ای که فرمودید
ولی خوب چند ماشین هم همیشه بهتر از یک ماشین نیست وگرنه فلسفه خودرو های جادار زیر سوال می رفت
( البته توی کشور های عادی تا جایی که میدونم با پول یک مینی ون اقتصادی نمیشه چهار سدان اقتصادی خرید )
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بیارید برای خانواده ها.کاش تو کشورمون ون و استیشن عادی بشود.
Ilia2008
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱حرف قشنگی زدی ، ولی متاسفانه برای این کار دیر شده ، مینی ون ها و استیشن واگن ها و سدان ها با اومدن suv ها در حال انقراض هستند . ( بیرون کشور )
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱من وقتی کوچک مثلا ۶ سالم بود،خانواده ی ۷نفره مینشستیم توی یه پرایدمون(البته الان شدیم ۵ نفر).خب اگه ونی مثل این داشتیم می دونی چقدر راحت تر بودیم؟
فامیلا که میدیدن اوضاعمون رو میگفتن شما باید ون بخرید ولی اهمیت ندادیم.
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱یا حتی یه استیشن واگن سه ردیفه(مثل پژو ۵۰۴ استیشن) اگه داشتیم می دونی چقد راحتر بودیم؟
پدرام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱جلو پنجره کپی ناشیانه ای از لکسس lx
م
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به من گفتن اواخر تابستان و با قیمت عجیب حدود ۲ میلیارد تومن!!! عرضه می شه.خودرو ۲۰ هزاردلاری رو با دلار ۱۰ هزار تومن مونتاژ می کنن.البته که می دونیم مونتاژی در کار نیست و تقریبا خودرو کامل وارد می شه.
مجتبی
۲۳ شهریور ۱۴۰۱درود بر شما.وقتی کلمه ظلم را میشنویم ناخودآگاه یاد بازار خودرو ایران می افتم.لازم نیست برای دانستن ظلم هایی که انسانها به یکدیگر کرده اند خیلی فکر کنیم.اگر در مورد عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروسازی ایرانی به مردم ایران فکر میکنم در می یابم بازار خودرو کشور ما در ظلم مطلق و فساد غرق و غوطهور شده و تنها راه درست کردن آن تخریب این ساختمان معیوب و ساخت آن از ابتدا است.مگر میشود یک محصول مانند خودرو را در بازار جهانی بیست هزار دلار عرضه کرد اما همان خودرو حتی با امکانات کمتر را در ایران به قیمت چهل هزار دلار به مردم فروخت.سالهاست که وضعیت بازار و شرکت های آشغال مونتاژ کن ایرانی به همین منوال یعنی مافیایی اداره میشود و پس از این هم ادامه خواهد داشت.مقایسه قیمت حدود بیست هزار دلار در بازارهای بینالمللی با قیمت چهل هزار دلار ایران به ما ثابت میکند که قرار نیست بازار خودرو ایران همچون اغلب کشورها سر و سامان بگیرد و قرار نیست اولین هدف و دغدغه شرکتهای خودروسازی ایرانی احترام به خواست و نظر مصرف کننده باشد.