بررسی کامل بستیون NAT؛ مینیون برقی خانوادگی اقتصادی
معرفی کلی بستیون نات
خودروی بستیون NAT مدل ۲۰۲۴ محصول شرکت FAW چین، مینیونی تمامبرقی با تمرکز بر کاربری خانوادگی و تاکسی اینترنتی است. این خودرو با باتری ۵۶ کیلوواتساعتی، برد حدود ۴۲۵ کیلومتر، موتور ۱۰۰ کیلوواتی و طراحی خاص کابین، سعی دارد ترکیبی از مصرف اقتصادی، فضای کاربردی و فناوری روز را ارائه دهد.
«NAT» خلاصه عبارت Next Automatic Taxi است؛ محصولی طراحیشده برای بهرهوری و راحتی ویژه مسافران. پس درواقع این خودرو از همان ابتدا با هدف ناوگان تاکسیرانی طراحی شده و ایران خودرو هم در ابتدا این خودرو را با همین نیت وارد بازار کشور کرد اما نهایتا بستیون نات در ایران سرنوشتی دیگر پیدا کرد.
مشخصات اصلی | مقدار |
---|---|
نوع خودرو | مینیون الکتریکی |
کشور سازنده | چین (FAW) |
ظرفیت باتری | 54.4 کیلوواتساعت |
برد (بر اساس چرخه NEDC) | ۴۲۵ کیلومتر |
قدرت موتور | 163 اسب بخار |
گشتاور | 155 نیوتنمتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت جهانی پایه | ۲۲٬۸۰۰ دلار |
طراحی و فضای داخلی بستیون نات
بستیون NAT با طول ۴۴۵۰ میلیمتر، عرض ۱۸۴۰ و ارتفاع ۱۶۸۰، در دسته مینیونهای کامپکت اما جادار قرار میگیرد. نزدیک به ۶۴٪ از ابعاد خودرو به فضای کابین اختصاص دارد که نشاندهنده تمرکز بر راحتی سرنشینان است. فاصله بین دو محور 2850 میلیمتری آن باعث خلق یک اتاق بسیار وسیع شده است.
جای پای سرنشینان عقب بسیار فراخ و فضای سر هم بسیار عالی است. بنابراین حتی افراد بسیار قد بلند نیز در این فضا با کمبودی مواجه نمیشوند. حالت جعبه ای شکل اتاق مزید بر علت شده و راحتی بیشتری برای سرنشینان به همراه میآورد به گونهای که کمتر خودرویی در به عنوان تاکسی میتواند به این سطح از راحتی سرنشینان نزدیک شود. طراحی این سبک کابین تقریبا یاداور تاکسیهای معروف لندن است که اتاقی جعبهای و حادار و کاربردی داشتند اما در اینجا فضا بسیار امروزی، شیک و مدرن است.
سوار و پیاده شدن مخصوصا برای سرنشینان عقب بدون کوچکترین مشکلی صورت می گیرد. ارتفاع بلند سقف و در کشویی برقی، بسیار هوشمندانهاند. درب راست کشویی برقی و درب چپ عقب سنتی و معمولی باز میشوند.
صندلی سرنشین جلو به راحتی تا میشود تا برای پای سرنشین عقبی، جای استراحت فراهم سازد. در جای جای کابین فضاهای متعددی برای قرارگیری اشیا مختلف تعبیه شده است.
کیفیت کابین از نظر متریال بسیار بهتر از خودروهای هم رده آن است. باوجود استفاده از پلاستیک خشک در بسیاری از اجزا، کیفیت مواد مورد استفاده کاملا قابل قبول و بالاتر از خودروهای در این کلاس یا بازه قیمتی است. قسمتهایی از رودریها به رنگ آجری و از جنس نرم است. طرحهای لوزی شکل روی داشبورد سفید رنگ هم حال و هوایی شاد و مدرن به کابین دادهاند.
فرمان بسیار خوش دست و جذاب طراحی شده و نرم، ارگونومی و با کیفیت است. صندلی راننده و سرنشین به صورت دستی تنظیم می شوند و برای راننده امکان تنظیم گودی کمر هم به صورت برقی فراهم شده است.
فضای صندوق عقب در حالت عادی ۳۳۶ لیتر و در حالت خواباندن صندلیها تا ۱۴۱۰ لیتر افزایش مییابد. طراحی مینیمالیستی و کاربردی کابین شامل موارد زیر است:
- صندلی شاگرد تاشو با قابلیت تبدیل به میز پیکنیکی
- درب کشویی برقی برای دسترسی آسانتر (در سمت راست)
- پنجرههای بزرگ برای نورگیری عالی
- آرمرست راننده و چهار پورت USB
- راحتی مناسب برای افراد سالخورده و کودکان
پیشرانه و تجربه رانندگی با بستیون نات
موتور برقی این خودرو با توان ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر، شتابی رضایتبخش برای یک خودروی خانوادگی فراهم میکند. حداکثر سرعت محدود شده الکترونیکی این خودرو به رقم 140 کیلومتر بر ساعت، آن را برای سفرهای بینشهری نیز مناسب میسازد. سکوت کابین و تعادل فرمان از ویژگیهای مثبت تجربه رانندگی با این خودروست.
کلاستر خودرو اطلاعات خوبی را با گرافیک مناسب و به صورت خوانا نمایش میدهد. در سمت راست کلاستر اطلاعات مصرف لحظهای انرژی را میبینید و در سمت چپ، سرعت و میزان ذخیره باتری را مشاهده میکنید.
عایق بندی کابین بسیار خوب است و تقریبا تجربهای از رانندگی بدون صدا خواهید داشت که بسیار آرامش بخش و دلپذیر است. تنها نویز آرامی از موتور الکتریکی شنیده میشود و در سرعتهای بالا هم به علت ذات MPV بودن این خودرو که ارتفاع زیاد ان را هم شامل میشود کمی صدای باد را هم در غیاب صدای موتور میشنوید.
شتابگیری به صورت خطی و بدون وقفه در زمانی حدود 10 ثانیه از سکون تا سرعت 100 کیلومتر ادامه مییابد و حتی در شتابگیری ثانویه هم میتوانید بسیاری از خودروها را در چشم برهم زدنی جا بگذارید و این موضوع با وجود ابعاد بدنه و فرم خودرو معمولا باعث تعجب سایر رانندگان میشود.
با این وجود هندلینگ این خودرو را نباید با هاچ بکها یا سدانها مقایسه کرد و همراه با فرمان بسیار نرم در مانورها باید رعایت کلاس ابعادی و وزن خودرو را بکنید. هرچند در این زمینه هم این خودرو سایر MPVها را به راحتی شکست میدهد.
باوجود مزایای بسیار برای این خودروی شهری و خانوادگی، ایراد بزرگی باعث سرخوردگی ما شد. این خودرو در سفرهای طولانی در کشورمان که هنوز زیرساختها برای خودروهای برقی توسعه نیافتهاند نمیتواند خودی نشان دهد. در طول تست درایو در سفری که از شمال به سمت تهران داشتیم در نزدیکی قزوین شارژ خودرو به حدود 7 درصد رسیده بود که باتوجه به سربالایی های تند مسیر منطقی و قابل انتظار بود. این یعنی کل ظرفیت باتری برای مسافتی حدود 200 کیلومتری مصرف شده بود. متاسفانه اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در این مسیر تعطیل بود و ناچار شدیم با استرس به مسیر ادامه داده و در داخل شهر ایستگاه شارژ دیگری را پیدا کنیم. خوشبختانه این ایستگاه فعال بوده و از نوع 60 کیلوواتی بود که توانست ظرف زمانی حدود 50 دقیقه شارژ خودرو را به 100 درصد برساند.
برای مسافرت با این خودرو و بسیاری دیگر از خودروهای برقی در شرایط کنونی کشور باید حتما در تمام طول سفر درحال محاسبه میزان انرژی مصرفی، میزان شارژ باقیمانده، میزان مسافت تا ایستگاه شارژ بعدی و حتی نوع شیب و گامهای مسیر باشید که باعث بهبود عملکرد ریاضی شما خواهد شد.
مصرف انرژی و شارژدهی
بستیون NAT با باتری لیتیوم آهن فسفات خود، در حالت ایدهآل قادر به شارژ تا ۸۰٪ طی ۳۰ دقیقه از طریق شارژر DC با استاندارد CCS است. پورت DC روی گلگیر راننده و AC روی گلگیر شاگرد قرار گرفته است.
در مسیرهای کفی و شهری، مصرف انرژی این خودرو به زیر 20 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر میرسد. در زمانی که در ترافیک متوقف شدهاید مصرف انرژی به صفر میرسد مگر اینکه سیستم تهویه و سیستم صوتی اندکی از انرژی را صرف کنند. اما با تختهگاز کردن و یا حرکت در مسیرهای پرشیب و همچنین با ظرفیت سرنشین یا بار کامل، به سرعت مصرف انرژی تا چندین برابر افزایش پیدا میکند و برد حرکتی نیز کاهش شدیدی خواهد داشت.
نوع شارژ | مدت زمان تقریبی |
---|---|
شارژ سریع DC (تا ۸۰٪) | حدود ۳۰ دقیقه |
شارژ خانگی AC | حدود ۶–۷ ساعت |
امکانات ایمنی و رفاهی
بستیون NAT با امکانات ایمنی نسبتاً کاملی عرضه میشود:
- شش کیسه هوا
- سامانه پایداری الکترونیکی (ESP)
- ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کمک ترمز اضطراری (EBA)
- سیستم نگهدارنده در سربالایی (Hill Start Assist)
- هشدار برخورد از جلو (FCW)
- ایزوفیکس برای صندلی کودک
- سنسور پارک و دوربین عقب
از نظر رفاهی نیز موارد زیر را ارائه میدهد:
- سیستم تهویه مطبوع دستی
- نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی
- کروز کنترل
- پشتیبانی از اپلیکیشن آینهکردن گوشی (فاقد اندروید اتو و اپل کارپلی)
طراحی خارجی
با جلوپنجره بسته، چراغهای چشم فرشتهای (angel-eye) و خط نوری LED در جلو، NAT ظاهری آیندهنگر و متفاوت دارد. البته نمای عقب آن ممکن است مورد پسند همه نباشد. طراحی ستون عقب و شیشه پشت کمی شبیه محصولات ساختارشکنی مثل رنو مگان 2008 است. با این حال در طول زمان تست این خودرو، اکثر افراد با تعجب و کنجکاوی به آن نگاه میکردند. بدنه فاقد خطوط اضافی و تزئینات حاص مثل نوارهای کرومی است. اما مجموعا طراحی بدنه، بامزه و دلنشین است و خوشبختانه از زیادهروی و اغراق و طرحهای عجیب و غریب خبری نیست.
پنجرهها کاملا عمودی و بزرگ بوده و دید مناسبی به بیرون ایجاد میکنند. ستون A شیب زیادی داشته و با یک اتصال اضافی تقویت شده که کمی باعث کاهش دید جلو میشود. در هر دو سمت گلگیرهای جلو هم پورتهای شارژ قرار گرفته است. دستگیره درها بسیار بزرگ و آینه های جانبی هم بزرگ و با دید مناسبی طراحی شدهاند.
مقایسه با رقبا
خودرو | برد (km) | قدرت | قیمت پایه جهانی |
---|---|---|---|
Bestune NAT | ۴۲۵ | ۱۳۶ اسب بخار | ۲۲,۸۰۰ دلار |
پژو e-Rifter | ۲۸۰ | ۱۳۶ اسب بخار | حدود ۳۰,۰۰۰ دلار |
رنو Kangoo E-Tech | ۳۰۰ | ۱۲۲ اسب بخار | حدود ۳۲,۰۰۰ دلار |
نیسان e-NV200 | ۲۰۰ | ۱۰۷ اسب بخار | منسوخ شده |
سیتروئن ë-Berlingo | ۲۸۰ | ۱۳۶ اسب بخار | حدود ۳۰,۰۰۰ دلار |
بستیون NAT از نظر برد، امکانات و قیمت رقابتیتر از رقبا ظاهر شده و یک گزینه اقتصادی با عملکرد خوب است.
مزایا
- برد خوب نسبت به رقبا
- طراحی کاربردی و ارگونومیک
- قیمت اقتصادی
- مناسب برای خانوادهها و ناوگان حملونقل شهری (تاکسی اینترنتی)
- شارژ سریع ۳۰ دقیقهای
- امکانات ایمنی کاملتر نسبت به سطح قیمت
- فضای کابین قابلتوجه
معایب
- نبود سیستم ناوبری
- نبود سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی
- نبود نور سقفی در عقب کابین
- ظرفیت پایین باتری برای سفرهای برون شهری
- تک درب کشویی (سمت راننده فاقد درب کشویی)
- نبود آرم رست برای سرنشین جلو
- تعلیق عقب غیرمستقل میله پیچشی
- کمبود آپشن
- بازار دست دوم ضعیف به علت ناشناخته بودن
آیا برای بازار ایران مناسب است؟
با توجه به رشد تدریجی زیرساخت شارژ در ایران، بهویژه در کلانشهرها، و محدودیت واردات خودروهای بنزینی، بستیون NAT میتواند گزینهای بسیار منطقی برای:
- خانوادههای دارای فرزند
- رانندگان تاکسیهای اینترنتی مانند اسنپ و تپسی
- کسانی که از خودرو برای سفرهای درونشهری و روزانه استفاده میکنند
قیمت بستیون NAT در ایران بسیار جذاب است. این خودرو به واسطه مشوقهای وارداتی با قیمتی حدود 1 میلیارد و 235 میلیون تومان توسط ایران خودرو عرضه شده و در بازار نیز قیمتی در همین حدود دارد.
جمعبندی
بستیون NAT یک مینیون الکتریکی جمعوجور، با فضای کاربردی، امکانات ایمنی مناسب و قیمت رقابتی است که میتواند جایگزینی سبز، اقتصادی و مدرن برای خانوادهها و ناوگان حملونقل درون شهری باشد. درست است که این خودرو در ابتدا برای تاکسیرانی درنظر گرفته شده بود اما مزایای آن برای خانوادهها و مصارف شهری و سازمانی هم بسیار چشمگیرند. اگر بهدنبال خودرویی متفاوت، کمهزینه در مصرف، با نگهداری پایین و طراحی خاص هستید، NAT میتواند انتخاب هوشمندانهای در سالهای آینده بازار ایران باشد. اما اگر به عنوان خودروی مسافرتی میخواهید روی ان حساب کنید بهتر است فعلا و تا ایجاد زیرساختهای کافی صبر کنید.
پخش از رسانه