تست داینوی مک‌لارن 720S و فراری پیستا با نتایجی جالب!

جمعه 16 اسفند 1398 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
McLaren 720S Vs Ferrari Pista Dyno
آمار و ارقام داینو از نظر قدرت تولیدی پیشرانه خیلی دقیق و علمی نیست. داینوی شاسی قدرت را در چرخ ها اندازه می‌گیرد و همیشه رقمی کمتر از قدرت...
تبلیغات

آمار و ارقام داینو از نظر قدرت تولیدی پیشرانه خیلی دقیق و علمی نیست. داینوی شاسی قدرت را در چرخ ها اندازه می‌گیرد و همیشه رقمی کمتر از قدرت پیشرانه در میل‌لنگ است. دلیل آن‌هم عبور قدرت از میل‌لنگ تا گیربکس، اکسل‌ها، چرخ ها و لاستیک‌ها می‌باشد. در این فرایند شاهد اتلاف قدرت خواهیم بود و گیربکس بزرگ‌ترین میزان اتلاف قدرت را به خود اختصاص می‌دهد.

برای چندین دهه، متوسط قدرت تلف شده برای گیربکس‌های دستی حدود 15 درصد بوده است. گیربکس‌های اتوماتیک بدتر بوده و اتلاف قدرت 20 درصدی را ثبت می‌کنند اما این روزها خودروهایی با گیربکس‌های دوکلاچه تولید می‌شوند. افت قدرت این گیربکس‌ها هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده و برخی افراد می‌گویند تلفات این گیربکس‌ها مشابه گیربکس‌های دستی است. برخی نیز اعتقاد دارند گیربکس‌های دوکلاچه راندمان بهتری دارند.

اما اینجا می‌خواهیم تست داینوی مک لارن 720S و فراری 488 پیستا را با یکدیگر مقایسه کنیم. شایان ذکر است این تست توسط درگ تایمز انجام شده و هر دو خودرو دقیقاً روی یک داینو شاسی قرار گرفته و گفته شده که هیچ تغییری در قوای محرکه آن‌ها صورت نگرفته است. به‌صورت رسمی هر دو خودرو پیشرانه‌هایی با قدرت 720 اسب بخاری دارند اما تست‌های داینو نشان می‌دهد مک لارن قدرت بیشتری را به زمین منتقل می‌کند. خب یا 720S قدرت بیشتری نسبت به آمار سازنده تولید می‌کند و یا اینکه فراری قدرت بیشتری را تلف می‌کند.

اما اینجاست که به موضوع جالبی می‌رسیم. در این ویدئو به نقشه داینوجتی اشاره می‌شود که از فورد گرفته شده و برای فورد GT 2018 قدرت 577 اسبی در چرخ ها را نشان می‌دهد. این کمپانی ظاهراً تمامی تست‌ها روی GT را با این داینو انجام داده تا قدرت تولیدی را پیش از تحویل خودرو به مشتریان تائید کند؛ بنابراین 577 اسب بخار در داینوجت عدد جادویی برای چنین خودرویی است. با توجه به قدرت 647 اسب بخاری اعلامی در میل‌لنگ، فورد GT افت قدرت حدود 11 درصدی را نشان می‌دهد.

رسانه‌ها از فورد درباره صحت قدرت 577 اسب بخاری در چرخ ها پرسیده شده و آن‌ها تنها به اعلام قدرت رسمی 647 و قدرت 660 اسبی برای مدل‌های سال 2020 اشاره کرده‌اند. خب پس این افت قدرت 11 درصدی حداقل در تئوری تائید نشده است.

اما وقتی تست داینوی پیستا را ببینیم به قدرت 721 اسبی در میل‌لنگ می‌رسیم. این قدرت تقریباً مشابه ادعای فراری است؛ اما قدرت میل‌لنگ مک لارن 786 اسب بخار اندازه‌گیری شده که بسیار فراتر از ادعای سازنده می‌باشد. البته با توجه به‌ شتاب گیری دیوانه‌واری که از 720S دیده‌ایم، بسیار از افراد معتقدند مک لارن قدرت این هیولا را کمتر از حد واقعی اعلام کرده است. شاید آن اتلاف قدرت 11 درصدی درباره مک لارن به خوبی صدق کند.

آمار و ارقام زیادی روی میز می‌آید اما نتایج به دست آمده واقعاً جذاب هستند. آیا اتلاف قدرت 11 درصدی در خودروهای مجهز به گیربکس‌های دوکلاچه مدرن صحیح است؟ البته که تمامی گیربکس‌ها راندمان یکسانی ندارند و تست‌های داینو شاسی نیز می‌تواند به فاکتورهای زیادی بستگی داشته باشند.

در نهایت و با توجه به نتایج به دست آمده باید گفت مک لارن 720S قطعاً قدرت بیشتری را نسبت به فراری 488 پیستا به کف زمین منتقل می‌کند.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.