در حال نزدیک شدن به پایان دور هشتم سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و امروز نوبت به گروه هایپراسپرتها رسیده است. البته قبلاً دوئلهای این گروه بطور کامل برگزار شده بود اما اولاً به دلیل چینش نه چندان مناسب رقبا، دوماً اضافه شدن خودروهای جدیدی مثل مکلارن سنا و هنسی ونوم و سوماً حساسیت و جذابیت بالای این گروه، تصمیم گرفتیم دوئلهای گروه هایپراسپرتها را با چینش کاملاً جدید خودروها و همینطور اضافه کردن شرکتکنندگان جدیدی، دوباره برگزار کنیم. بنابراین امروز در اولین دوئل دور جدید مرحلۀ مقدماتی رقابتهای این گروه، دو هایپرکار هیبریدی یعنی پورشه 918 و فراری لافراری در برابر یکدیگر قرار گرفته اند.
پورشه 918 | فراری لافراری | مکلارن P1 | جگوار C-X75 |
؟ | ؟ | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
؟ | ؟ | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | ؟ |
پورشه 918
پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال 1986 و معرفی مدل اسطورهای و اعجابانگیز 959 بازمیگردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس 17 سال بعد یعنی در سال 2003، پورشه جانشین 959 را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال 2007 در تعداد 1270 دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که 918 نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آنرا اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی 918 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمدهای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته 918 نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی میگیرد که بهتنهایی 608 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شدهاند. موتور الکتریکی جلویی 125 اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد درحالیکه موتور الکتریکی عقبی 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و آنرا از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخهای عقب تحویل میدهد. همچنین این موتور بهعنوان یک ژنراتور هم عمل میکند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سالهای 2013 تا 2015 تعداد 918 دستگاه ساخته شد.
فراری لافراری
فراری در طول تاریخ خود هر چند سال یکبار هایپرکاری را معرفی میکند که نمایشی از اوج تواناییها و تکنولوژیهای این سوپراسپرتساز اسطورهای ایتالیایی است. از مدلهای F40، F50 و انزو میتوان بهعنوان تعدادی از این هایپراسپرتها نام برد؛ اما جدیدترین هایپرکار فراری مدل لافراری است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2013 بهعنوان جانشین انزو رونمایی شد و سپس در نمایشگاه شانگهای 2013 هم به نمایش درآمد. این خودرو نیز مانند دیگر هایپرکارهای فراری از ترکیب موتور وسط استفاده میکند اما لافراری یک تفاوت عمده با اجداد خود دارد و آن اینکه در کنار پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی تنفس طبیعی همیشگی، به یک موتور الکتریکی هم مجهز شده است؛ بنابراین این هایپرکار از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف استفاده میکند و نخستین ساختهٔ هیبریدی فراری محسوب میشود. پیشرانهٔ بنزینی لافراری از نوع 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی است که بهتنهایی 800 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد که موتور الکتریکی 160 اسب بخار به آن اضافه کرده و مجموع نیروی قوای محرکه را به 960 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور میرساند. این موتور الکتریکی از سیستم KERS استفاده میکند و به ادعای فراری موجب شده تولید دیاکسید کربن لافراری به 330 گرم در هر کیلومتر برسد. انتقال نیروی عظیم قوای محرکهٔ هیبریدی این هایپراسپرت ایتالیایی نیز از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد که کل نیرو را به چرخهای عقب تحویل میدهد. غیر از نسخۀ کوپۀ معمولی، نسخۀ اسپایدر لافراری با نام آپرتا و همینطور نسخۀ مخصوص پیست آن با نام FXX-K هم ساخته شده است. از این ماشین درمجموع تعداد 709 دستگاه ساخته شده که 500 دستگاه کوپه و 209 دستگاه از نوع اسپایدر است.
مشخصات فنی
پورشه 918 | فراری لافراری | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانۀ بنزینی | 4.6 لیتری V8 | 6.3 لیتری V12 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
موتور الکتریکی | 2 عدد | 1 عدد |
قدرت موتور بنزینی | 608 اسب بخار | 800 اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | 528 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
قدرت موتور الکتریکی | 280 اسب بخار | 163 اسب بخار |
مجموع قدرت | 887 اسب بخار | 963 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 1280 نیوتن متر | 900 نیوتن متر |
باطری | 6.8 کیلووات ساعت | 2.2 کیلووات ساعت |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.6 ثانیه | 2.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.2 ثانیه | 9.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر/ساعت | 350 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 11 لیتر (ترکیبی) | 16.8 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.64 متر | 4.70 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.73 متر | 2.65 متر |
وزن | 1670 کیلوگرم | 1582 کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | 531 اسب بخار به تن | 608 اسب بخار به تن |
قیمت پایه | 850 هزار دلار | 1.42 میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9921915]