رونمایی از فراری 296 GTB، بازگشت سوپرکار 6 سیلندر مارانللو...
پس از خبرسازیهای فراوان سرانجام فراری 6 سیلندر بازگشته اما نام دینو را به خود نگرفته است. این خودروی اسپورت جدید بر اساس حجم پیشرانه و تعداد سیلندرها نام 296 را به خود گرفته و البته پسوند GTB نیز به آن افزوده شده است. حروف GTB مخفف عبارت گرن توریسمو برلینتا میباشند. البته واقعیت این است که پیشرانه این خودرو 3 لیتر حجم داشته (بهطور دقیق 2992 سیسی) است.
این فراری جدید دو سیلندر کمتر نسبت به F8 تریبوتو داشته و شاید از این نظر در سطح پایینتری قرار گیرد اما در واقعیت چیز دیگری است زیرا سیستم پلاگین هیبریدی نیز وجود دارد؛ اما اول درباره پیشرانه درونسوز 296 GTB صحبت کنیم که کاملاً جدید بوده و ارتباطی با پیشرانه جدید مزراتی MC20 ندارد. این نیروگاه اولین پیشرانه فراری است که توربوهای آن در مکان جدیدی نصب شدهاند تا ابعاد پیشرانه کوچکتر شود و از وزن آن کاسته شده و مرکز ثقل بهینهای ایجاد شود.
با تولید 218 اسب بخار به ازای هر لیتر، فراری مدعی است به رکورد تولید قدرت جدیدی در خودروهای جادهای دست یافته است. این پیشرانه بنزینی قدرت 654 اسب بخاری داشته و به مدد همکاری پیشرانه الکتریکی، قدرت کل فراری 296 GTB جدید به 818 اسب بخار و گشتاور آن به 740 نیوتون متر میرسد. این خودرو از جدیدترین تکنولوژیهای محفظه احتراق برگرفته از SF90 استراداله سود برده و توربوهای کاملاً جدید آن تا 180 هزار دور در دقیقه کار میکنند.
خود پیشرانه الکتریکی در بخش عقب نصب شده و قدرت 164 اسب بخاری دارد. این سوپرکار جدید در عرض 2.9 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و بنابراین شتابی مشابه F8 دارد. رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت نیز به 7.3 ثانیه زمان نیاز دارد که نیم ثانیه سریعتر از F8 است. حداکثر سرعت این خودرو نیز فراتر از 330 کیلومتر در ساعت است که اندکی کمتر از برادر 8 سیلندر خود میباشد.
اما 296 GTB در برابر رقیب اصلی خود یعنی مک لارن آرتورا چه وضعیتی دارد؟ سوپرکار جدید بریتانیاییها قدرت ترکیبی 671 اسبی و گشتاور 720 نیوتون متری داشته و شتاب آن یک دهم ثانیه کندتر میباشد اما حداکثر سرعت مشابهی با فراری دارد. آرتورا نیز از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو و واحدی الکتریکی استفاده میکند.
نیروی تولیدی پیشرانه فراری از طریق گیربکس 8 سرعته دوکلاچه به چرخ ها میرسد. این گیربکس قبلاً در SF90 استراداله، روما و پورتوفینو M بکار رفته است. باتری 7.45 کیلووات ساعتی 296 GTB نیز زیر کف خودرو جا گرفته و برد الکتریکی 25 کیلومتری دارد.
احتمالاً به این فکر افتادهاید که تنظیمات قوای محرکه پلاگین هیبریدی چقدر بر وزن خودرو افزوده است. این خودرو وزن خشک 1470 کیلوگرمی دارد. داخل و بیرون خودرو از فیبر کربن بیشتری استفاده شده و شیشه عقب نیز از جنس لکسان است. لاستیکهای میشلین اسپورت کاپ 2 R و پوشش بدنه خاصی که به یاد مدل 250 لمانز بکار رفته جزو دیگر ویژگیهای 296 GTB هستند.
این سوپرکار جدید تنها 35 کیلوگرم سنگینتر از F8 تریبوتو بوده ولی 75 کیلوگرم سنگینتر از آرتورا میباشد. فراری قبلاً این خودرو را در پیست فیورانو تست کرده و مدعی شده 296 GTB حدود 1.5 ثانیه سریعتر بوده و این پیست را در 1 دقیقه و 21 ثانیه طی کرده است.
مارانللویی ها همچنین مدعی شدهاند استایل بدنه این خودرو ترکیبی عالی از عناصر ساده و کاربردی است که بسیار شبیه 250 لمانز مسابقهای میباشد. اسپویلر عقب فعال در عقب نیز از لافراری گرفته شده و پوششهای اطراف شیشه جلو و شیشههای جانبی نیز مشابه J50 و دیگر محصولات تولید محدود این برند هستند. کابین دیجیتالی این خودرو نیز از SF90 استراداله گرفته شده و در بخش سرنشین جلو نیز نمایشگر خاص فراری بدون پرداخت وجه اضافی نصب شده است.
296 GTB نشانهای از محصولات آتی فراری است زیرا شاسیبلند پورسانگ در سال 2022 معرفی شده و انتظار میرود از همان پیشرانه 6 سیلندر و دستیار الکتریکی استفاده کند.