معرفی فراری FXX K Evo، جادوگر پیست

سه‌شنبه 9 آبان 1396 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Ferrari-FXX-K_Evo-2018-1024-02
هایپراسپرت فراری لافراری به‌خودی‌خود ماشین فوق‌العاده‌ای است و به‌سختی می‌توان تصور کرد خودرویی تمرکزی بیشتر از این‌ روی عملکرد داشته باشد؛ اما...
تبلیغات

هایپراسپرت فراری لافراری به‌خودی‌خود ماشین فوق‌العاده‌ای است و به‌سختی می‌توان تصور کرد خودرویی تمرکزی بیشتر از این‌ روی عملکرد داشته باشد؛ اما بااین‌حال فراری با مدل FXX K دقیقاً همین کار را انجام داد و حالا این سازندهٔ ایتالیایی با معرفی مدل جدید FXX K Evo پا را حتی از این هم فراتر گذاشته است. این خودرو برای اولین بار در جریان رویداد Finali Mondiali در پیست موجلو در ایتالیا رسماً به نمایش درآمد. FXX K Evo خودرویی مخصوص پیست است که بر اساس 40 دستگاه موجود از مدل استاندارد FXX K ساخته می‌شود. این در حالی است که گفته شده FXX K Evo خودرویی بسیار تولید محدود خواهد بود اما هنوز اعلام نشده که چه تعداد از آن ساخته خواهد شد.

در طراحی و ساخت FXX K Evo، مردان مارانلو در وهلهٔ اول بر ارتقاء و بهبود آئرودینامیک خودرو تمرکز داشته‌اند. بدین منظور یک بال عقب ثابت برای خودرو طراحی شده که هماهنگ با اسپویلر تطبیقی عقب کار می‌کند و در میانهٔ آن‌هم یک بالهٔ عمودی نصب شده است. علاوه بر این، سپرهای جلو و عقب نیز برای کنترل بهتر جریان هوا دوباره طراحی شده‌اند. تمامی این تغییرات نتیجهٔ بیش از یک سال آزمایشات آئرودینامیکی و شبیه‌سازی سیالات هستند.

به لطف این اصلاحات آئرودینامیکی حالا داون‌فورس FXX K Evo به میزان قابل‌توجه 23 درصد نسبت به FXX K افزایش پیدا کرده است درحالی‌که این افزایش نسبت به لافراری معمولی جاده‌ای برابر با 75 درصد است؛ بنابراین هم‌اکنون داون‌فورس تولیدی FXX K Evo تقریباً مشابه خودروهای مسابقه‌ای GT3 فراری است. این خودرو در هنگام حرکت با سرعت 200 کیلومتر در ساعت 640 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که این عدد هنگام رسیدن به حداکثر سرعت خودرو به بیش از 800 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند. به‌منظور سازگاری با این افزایش داون‌فورس، تعلیق ماشین نیز دوباره تنظیم شده است.

علیرغم انجام این تغییرات، FXX K Evo هیچ افزایش وزنی را تجربه نکرده بلکه حتی از FXX K با وزن 1165 کیلوگرم سبک‌تر هم شده است اما فعلاً اعلام نشده که این کاهش وزن چقدر است. این هایپرکار مخصوص پیست در داخل نیز از غربیلک فرمان جدیدی بهره می‌برد که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. علاوه بر این، یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 6.5 اینچی هم در سمت راست راننده نصب شده که تصاویر دوربین دید عقب را به نمایش درمی‌آورد. روی این نمایشگر اطلاعات دیگری مانند وضعیت سیستم Kers نیز نمایش داده می‌شود.

در سینهٔ این هیولا یک پیشرانهٔ V12 قرار دارد که 860 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در کنار این پیشرانهٔ درون‌سوز، یک موتور الکتریکی با 190 اسب بخار قدرت نیز قرار دارد که مجموع نیروی قوای محرکه را به 1050 اسب بخار قدرت و بیش از 900 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ F1 به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. FXX K Evo در جلو از رینگ‌های 19 اینچی و در عقب 20 اینچی استفاده می‌کند که با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. برای توقف این اسب چموش نیز در هر دو محور از ترمزهای کربن سرامیکی برمبو استفاده شده است.

FXX K Evo هم به‌عنوان یک پکیج کامل برای مشتریان برگزیدهٔ فراری ارائه خواهد شد و هم به‌عنوان ارتقائی برای FXX K موجود (برای کسانی که قبلاً آن‌را خریداری کرده‌اند) قابل سفارش است. کسانی که شانس داشتن این هایپرکار فوق‌العاده را داشته باشند می‌توانند تحت برنامهٔ XX فراری با آن در پیست‌ها رانندگی کنند. این برنامه 9 رویداد در پیست‌هایی در سراسر جهان در فاصلهٔ بین مارس 2018 تا اکتبر 2019 را شامل می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.