سوپراسپرتهای عصر الکتریسیته، مکلارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟
تا چند سال پیش، سوپراسپرتها با پیشرانههای حجیم V8 و V12 شناخته میشدند اما با سختگیرانهتر شدن قوانین آلایندگی، خودروسازان مجبور به کوچک کردن پیشرانههای خود شدند. در قدم اول، پیشرانههای تنفس طبیعی کنار رفتند و نمونههای کمحجمتر توربوشارژ جای آنها را گرفتند و حالا نیز وارد عصر سوپرکارهای شش سیلندر شدهایم که رفتهرفته جایگزین هشت سیلندرها خواهند شد. هرچند پیشازاین، سوپراسپرتهای شش سیلندری مثل فورد GT و نیسان GT-R به بازار عرضه شده بودند اما مکلارن و فراری بهتازگی دوران سوپرکارهای شش سیلندر هیبریدی را آغاز کردهاند (البته آغازگر اصلی این راه را میتوان هوندا با NSX دانست).
این سوپراسپرتهای جدید یعنی مکلارن آرتورا و فراری 296 GTB هرچند از موتورهای شش سیلندر استفاده میکنند اما به لطف سیستم هیبریدی، از همتایان هشت سیلندر خود قویتر هستند که این میتواند نقطهٔ عطفی در صنعت ساخت سوپرکارها باشد؛ اما این دو سوپراسپرت شش سیلندر هیبریدی در مقایسه باهم چگونه خواهند بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال در این مطلب آنها را باهم مقایسه کردهایم. البته پیش از مقایسه، باید به جایگاه این دو خودرو در سبد محصولات سازندگانشان توجه داشت زیرا آرتورا در جایگاهی پایینتر از 720S قرار میگیرد و جایگزین سری اسپرت یا پایهٔ مکلارن محسوب میشود اما 296 GTB بالاتر از F8 تریبوتو قرار گرفته و پس از SF90 استراداله، قویترین محصول موتور وسط فراری بهحساب میآید.
قوای محرکه
همانطور که در مقدمه اشاره شد، مهمترین ویژگی آرتورا و 296 GTB قوای محرکهٔ آنها است. هستهٔ اصلی این قوای محرکه در هردو خودرو، پیشرانههای 3 لیتری V6 توئین توربو است که کاملاً جدید هستند و هردو زاویهای 120 درجهای دارند. همچنین در هردو موتور، توربوشارژرها در داخل قسمت V نصب شدهاند که این کار موجب کاهش تأخیر توربو و اندازهٔ جمعوجورتر پیشرانه میشود. از لحاظ قدرت اما این موتورها شباهتی باهم ندارند زیرا پیشرانهٔ فراری با تولید 663 اسب بخار قدرت، بسیار قویتر از موتور 585 اسب بخاری مکلارن است. به گفتهٔ فراری، این موتور با تولید 221 اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر از حجم خود، بیشترین نسبت قدرت به حجم را در بین همه خودروهای تولیدی بازار دارد.
در کنار این پیشرانههای بنزینی اما در هردو سوپراسپرت یک موتور الکتریکی هم وجود دارد. در آرتورا، این موتور در محفظهٔ گیربکس نصب شده که از نوع هشت سرعتهٔ دوکلاچه بدون دندهعقب است (خودرو با استفاده از موتور الکتریکی به عقب حرکت میکند). فراری اما موتور الکتریکی را بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب کرده است. در اینجا هم از لحاظ قدرت برتری با فراری است زیرا موتور الکتریکی 296 GTB قدرتی برابر با 167 اسب بخار تولید میکند درحالیکه موتور الکتریکی آرتورا تنها 95 اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل، مجموع قدرت قوای محرکهٔ فراری به 830 اسب بخار قدرت رسیده که به میزان قابلتوجهی از 680 اسب بخار آرتورا بیشتر است اما در عوض، مکلارن با 810 نیوتن متر گشتاور، بر رقیب ایتالیایی با 740 نیوتن متر برتری دارد.
در هردو خودرو، کل نیروی پیشرانه فقط به چرخهای عقب منتقل میشود و هردو از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار هستند. مکلارن برای آرتورا یک پکیج باطری 7.4 کیلووات ساعتی را در نظر گرفته که امکان پیمودن تا 30 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند. پکیج باطری 296 GTB هم دقیقاً مثل مکلارن 7.4 کیلووات ساعتی است اما برد تمام الکتریکی آن 5 کیلومتر از رقیب بریتانیایی کمتر است.
پرفورمنس
علیرغم اختلاف قدرت، آرتورا و 296 GTB پرفورمنس نزدیک به همی دارند زیرا فراری ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه مکلارن با وجود قدرت کمتر، تنها یکدهم ثانیه زمان بیشتری برای انجام این کار نیاز دارد. در ادامه اما اختلاف بیشتر میشود زیرا فراری ظرف 7.3 ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه مکلارن این کار را یک ثانیه دیرتر یعنی در 8.3 ثانیه انجام میدهد. حداکثر سرعت دو خودرو اما کاملاً باهم برابر بوده و به 330 کیلومتر بر ساعت میرسد. هردو شرکت فراری و مکلارن همچنین نهایت تلاش خود را کردهاند تا اضافهوزن ناشی از سیستم هیبریدی را جبران کرده و وزن سوپراسپرت خود را پایین نگه دارند اما به نظر میرسد در این زمینه مکلارن موفقتر بوده زیرا آرتورا با وزن خشک 1395 کیلوگرم، 75 کیلوگرم از 296 GTB سبکتر است.
قیمت
قیمت مکلارن آرتورا در بازار ایالاتمتحده از 225 هزار دلار آغاز میشود درحالیکه فراری هنوز قیمت 296 GTB را برای این کشور اعلام نکرده اما قیمت پایۀ آن در اروپا 269 هزار یورو خواهد بود؛ بنابراین، برای مقایسه فعلاً باید سراغ تبدیل قیمت برویم که در این صورت قیمت فراری حدود 320 هزار دلار میشود. هرچند مطمئناً این رقم برای بازار آمریکا نمیتواند دقیق باشد اما نشان میدهد که قطعاً 296 GTB به میزان قابلتوجهی از آرتورا گرانتر خواهد بود.
مشخصات فنی
مکلارن آرتورا | فراری 296 GTB | |
پیشرانهٔ بنزینی | 3 لیتری V6 توئین توربو | 3 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت موتور بنزینی | 585 اسب بخار | 663 اسب بخار |
قدرت موتور الکتریکی | 95 اسب بخار | 167 اسب بخار |
مجموع قدرت | 680 اسب بخار | 830 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 810 نیوتن متر | 740 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا صد | 3.0 ثانیه | 2.9 ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | 8.3 ثانیه | 7.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر بر ساعت | 330 کیلومتر بر ساعت |
باطری | 7.4 کیلووات ساعت | 7.4 کیلووات ساعت |
برد الکتریکی | 30 کیلومتر | 25 کیلومتر |
وزن خشک | 1395 کیلوگرم | 1470 کیلوگرم |
قیمت | 225 هزار دلار | 320 هزار دلار |
[poll id="73"]