فراری

پادشاه جدید مارانللو، فراری FXX K

فراری از پرچم‌دار جدید خود، قدرتمندترین فراری تاریخ، سریع، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین فرزند مارانللو پرده‌برداری کرد. این یک پیش‌نمایش از هایپرکاری است که هفته آینده در یاس مارینای ابوظبی رونمایی خواهد شد.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
پیش از این لافراری، اسب نجیبی بود که در قلمرو فراری می‌تاخت اما اکنون باید در پشت سر FXX K حرکت نماید. فراری جدید همچون سلف خود، انزو FXX نتیجه یک برنامه توسعه و تحقیق است که البته افزودن حرف K به آن نشان از استفاده از سیستم ذخیره و بازیابی انرژی KERS دارد.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
به عنوان یک خودرو بر مبنای لافراری، همان سیستم هیبریدی در اینجا نیز به خدمت گرفته شده است. اما اینجا، نیرو به ۱۰۳۵ اسب بخار افزایش یافته است. نیروی موتور ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری به‌تنهایی ۸۴۸ اسب بخار می‌باشد. این نیرو در دور موتور ۹۲۰۰ به دست می‌آید در حالی که محدوده ردلاین از ۹۲۵۰ دور آغاز می‌گردد. بیشینه گشتاور نیز ۷۵۰ نیوتن متر است که در دور موتور ۶۵۰۰ حاصل می‌گردد. گشتاور مجموع پیشرانه هم به ۹۰۰ نیوتن متر می‌رسد.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
برای مقایسه بد نیست این قدرت را با انزوی FXX که ۸۹۰ اسب بخار قدرت و ۲.۲ میلیون دلار قیمت داشت مقایسه نمایید. در پیشرانه این خودرو، میل بادامک، سوپاپ‌ها، تپت های مکانیکی بجای هیدرولیکی، اصلاح منیفولدهای ورودی و خروجی اگزوز باعث بهبود راندمان آن شده‌اند.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
FXX K طبق وعده فراری و انتظاری که از آن می‌رود، سریع‌ترین فراری تاریخ خواهد بود اما شاید ساکت‌تر از پیشینیان خود باشد که به لطف سیستم‌های جدید ترکیبی و همین‌طور سیستم KERS می‌باشد. برای انتقال نیرو از یک گیربکس هفت سرعته خودکار استفاده شده است.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
این مدل فراری، اساساً یک خودروی مسابقه ای نیست اما برای مسابقه ساخته شده است و چیزی از خودروهای پیست کم ندارد. هر چهار چرخ از فرمان دستور می‌گیرند. ترمزها سرامیکی می‌باشند و یک سیستم کنترل لغزش زاویه ای SSc و یک سیستم کنترل کشش برگرفته از خودروهای F1 و ترمز ضد قفل با عملکرد بالا نیز برای آن منظور شده‌اند.

تغییرات ظاهری نسبت به لافراری بسیارند. جلوی ماشین توسط یک اسپویلر دوقلو با تیغه عمودی برگرفته از مدل‌های مسابقات GT به دو قسمت تقسیم شده و هواکش‌های بزرگ، بیشتر این قسمت را به خود اختصاص داده‌اند. طراحی اسپویلر و براگیر جلو و طرح خاص آن باعث افزایش نیروی چسبندگی به جاده یا داون فورس به میزان ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد. این یعنی نیروی ۵۴۰ کیلوگرم روی محور جلو در سرعت ۲۰۰ کیلومتر ایجاد می‌گردد. ویژگی‌های اسپویلرهای جلو و عقب به صورت دینامیک باعث بهینه‌سازی آئرودینامیک در هر سرعتی می‌شوند. دینامیک خودرو نیز با تایرهای پیرلی و چرخهای ۱۹ و ۲۰ اینچی و سنسورهای مختلف شتاب و کنترل کشش در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرد. تغییرات در پشت، شامل دیفیوزر بسیار بزرگ با پره های عمودی، اسپویلر دو تکه عجیب، چراغهای متفاوت و هواکش ها و اگزوز های جدید می شود. چراغهای جلو و هواکش های کناری نیز با لافراری متفاوتند.

Ferrari FXX K 2015
Ferrari FXX K 2015
فراری FXX K سال آینده در بازار خواهد بود و البته پیش‌بینی قیمت آن نیز چندان دشوار نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. AndromedA

    ۱۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ینی 10 سال از معرفی FXX گذشت ؟؟؟؟
    ماشینو اینارو (در عین علاقه ی وافر) بیخیال، عمرمون چقد زود داره به زوال میره و حواسمون نیست!

    بچه ها ویدئوهاشو از یوتیوب بگیرین خیلی خوفه !

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1651 ديدگاه)

      اف ایکس ایکس کی در واقع یک خودروی فرمول1 با زبان طراحی ماشین های خیابونیه.حتی صداش هم مانند فرمول1 است.ولی هرچی هست فوق العاده است.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    به نظر من ماشین همون ماشینه ولی با اسپویلر و کیت بدنه متفاوت همین.

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. MAFIA

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      زیاد چنگی به دل نمیزنه چون مخصوص مسابقاته نه رانندگی تو شهر

      موافقم 0
      مخالفم 6
    2. Ahmad..F12

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      عزیزم شما ظاهراً از مطالب فقط عکساشو میبینی….

      داره میگه قدرتش انقدر شده، آئرودینامیکش اینجوری شده، فلان شده، بعد شما میگی چیزی نشده فقط کیت بدنه متفاوت شده!!!

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. صادق

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    اول سپاس خدا را برای خلق زیبایی ها، بعد سپاس فراری را برای خلق این ماشین
    باور کنید دیدمش یه لحظه موندم، واقعا موندم
    بسیار زیبا و شایسته ی نام فراری هستش
    یعنی اگه به لافراری توی تکنولوژی های آیرودینامیک و موتور و… نمره ی 100 بدی به این باید 1000 بدی

    نمیشه گفت که کار آقای مارکیونه هستش ولی میشه ازش به عنوان آخرین یادگار لوکادی یاد کرد
    ثمره ی حدود 30 سال زحمت شبانه روزی شده این،
    واقعا خسته نباشه و دمش هم گرم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. ehsan

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    الان این ماشینه یا جت جنگنده. والا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6526 ديدگاه)

    درود .

    من منکر فراری و خاص بودنش و قابلیت هاش و تکنولوژیش نمیشم ، اما اصلا این

    مدل رو دوست ندارم . قبلا هم گفتم فراری یعنی :

    اف 12 . فراری اف اف . کالیفرنیا و 599 .

    اما خب به طرفداران و عاشقان فراری تبریک میگم . از نظر تکنولوژی واقعا

    عالیه .

    امیدوارم چرخش واستون بچرخه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود .

      البته این نظر شخصیه بنده بود . به کسی جسارت نشه .

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. fleetwood

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (274 ديدگاه)

      سلام داش میلاد ،خوشحالم که هنوز تول پدال هستی،848 اسب بدون توربو جای تعظیم داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    عاشقتم فراری
    این دیگه آخرشه ولی نگفتین چند تا قراره ازش ساخته بشه.
    فراری بهترینه و بهترین خواهد ماند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. bardia

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    واقعا دیگه حالا حالا ها رکورد تمام پیست ها میتونه دست این ماشین بمونه

    واقعا شایسته ی نام فراریه,طراحیشم که واقعا حرف نداره

    قیمتشم که احتمالا در حد سست المنتو باید باشه,حتی 2 میلیون گرونترم باشه ازش بازم میارزه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    شاهکار منحصر به فرد فراری
    یعنی این فراری اگه فرار کنه عمرا هیچ سوپر اسپرتی به گرد رینگاش برسه…!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. enzo

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    فراتر از انتظار
    مشخصات فنیش همونیه که ازش انتظار میرفت
    ولی با توجه به غیر شهری و مسابقه ای بودنش طراحیش رو فکر نمیکردم اینقدر دلربا باشه چیزی از خود لافراری کم نداره فکر نکنم کمتر از 2.5 میلیون قیمت بخوره
    خوشحالم هنوز سنت ساخت مدلای xx رو دارن ادامه میدن
    کمپانی که از دل مسابقات اتومبیلرانی بیرون اومده باید همیشه یه مدل ویژه این شکلی داشته باشه و با یه سوپر اسپرت ساز عادی یه فرقایی بکنه

    راستی قهرمانی فراری تو مسابقات لمان کلاس gt هم مبارک باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Ahmad..F12

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    وااااااااااای عالــــــــــیه♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

    شاهکاری دیگه از فراری!!

    ینی واقعاً محسور کنندست!!

    قدرت 1035 اسب!!!!!!!!

    گشتاور 900 نیوتن!!!!!!!!

    نیروی داون‌فورس 540 کیوگرم بر محور جلو در سرعت 200 کیلومتر!!!!!!!!

    انتقال قدرت مجهز به سیستم Kers

    سریع ترین فراری تاریخ…!!!!!!!!!

    بهتر از این ممکن نیست جایی ببینم

    بی صبرانه منتظر F12 XX هم هستم…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Carbonado Aventador

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (4485 ديدگاه)

      حاجی وایسا ماهم داریم میاییم…
      همین 2 ساعت قبل انتشار این خبر داشتم میخوندم که احتمال استفاده از هیبرید در آونتادور sv …
      اگه این اتفاق بیوفته قدرتش به عدد وحشتناک 1150 اسب بخار میرسه ببم جان…
      ولی حالا کلا من از اون اسپویلر عقب زیاد خوشم نیومد ، باز اگه یه تکه بود یا مثل fxx خیلی بهتر بود….!

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. bardia

        ۱۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        داداش اوانتادور هرچقدر هم بخواد قوی باشه بخاطر وزن زیادش اصلا قابل مقایسه با این ماشین نیست,مطمئن باش حتی رکورد انزو fxx رو هم نمیتونه بزنه چه برسه به این هیولا

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. علی لامبو

          ۱۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (74 ديدگاه)

          داش هیچ وقت لامبو رو دست کم نگیر،همه میگفتن هوراکان جالب نیس،اما تو کلیپا دیدین چه کرد…حالا یه اونتادور 1150 اسبی دیگه چه میکنه الله اعلم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Ahmad..F12

        ۱۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (2543 ديدگاه)

        ممد؟

        فـــــراریــــــه……

        :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari fan

          ۱۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          اشتباه نکنید اونتادور sv رو نمیان هیبریدیش کنن وقتی آستریون هیبریدی 900 اسب بخار داره نمیان بین دو محصول متفاوت خودشون رقابت به پا کنن.این یه سری سیاست هاییه که هر شرکت باید داشته باشه که لامبو هم داره و میدونه چیکار کنه

          موافقم 1
          مخالفم 0
  11. ASTON MARTin

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    ناموسا جلوش به دلم نشست
    داخلشم لوکس نی بسان قبلیا
    ولی کلا فِراریست دیگر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mojtaba..designer

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این فراری همونطور که میدونید سریع ترین و خلاصه آخر فراری هاست…
    حالا یه تعداد باز چرا جبهه میگرن بهش دلیل نداره جز اینکه نمیتونن اعتراف کنن هیچ ماشینی تو سوپر اسپرتا و خاص ها به گرد فراری نمیرسه….
    خیلی از دوستان شاید ندونن کرس یا kers چه مفهومی داره و کلا یعنی چی…به,عنوان صاحب رشته طراحی اتومبیل نیاز میدونم توضیح,بدم….
    KERS
    Kinetic Energy Recovery System
    مخفف سیستم بازیابی انرژی جنبشی هستش همونطور که پدال هم گفته….
    این تکنولوژی پیشرفته اولین بار تو فرمول ۱ وان استفاده شده اونم میشه گفت ابداع و توسعه اون کار فراری بوده و چند شرکت وابسته به فراری که به خاطر قانون فیا فدراسیون جهانی اتومبیل رانی بکار گرفته شد.
    کرس ,کارش اینه خلاصه بگم انرژی های اتلاف شده تو دیسک و بلبرینگ و موتور و جاهای دیگه ماشین که به شکل گرما هدر میرن و توسط سنسور های خاصی به انرژی الکتریکی تبدیل میشن و تو باتری خاصی که هست ذخیره میشن,بعد با یه ژنراتور این انرژی سیو شده به قدرتی صد و چند کیلووات تبدیل میشه….
    این قدرت جالبه هر لحظه میتونه در اختیار راننده باشه وبشه گفت در آن لحظه قدرت هیبریدی و داشته باشه….
    خلاصه این سیستم پیشرفته برای اولین بار مثل همیشه روش کار شده که فراری اونو اولین بار تو ماشین های سوپر اسپرتش ازش استفاده کرده….بدون اینکه نیاز به منبع انرژی خاصی برای شارژ باتری باشه انرژی از خود انرژی های تلف شده بازیابی میشه……………
    به جز این تکنولوژی منحصربه فرد فراری تغییرات خاص تو طراحی داشته که برای بهبود آیرودینامک بوده…که بعضیا بدون علمی که از طراحی دارن اونو یه کیت ساده میدونن……بگذریم من خیلی خوشحالم با قدرت ۱۰۳۵ اسبی و ویژگی های دیگه که هنوز محرمانه هستش حال خیلی از سوپر کار هارو میگیره…..
    تشکر.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      مجتبی جان ممنون از اطلاعاتی که گذاشتی

      کاملاً صحیح و عالی بود

      ممنونم ازت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Mclaren

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    خیلی خوشگل و قدرتمند من که همیشه گفتم فقط عظمت مکلارن و فراری

    فقط
    مکلارن جی تی آر و لافراری ♥ ♥ ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    ماهمه پراید و 405 سوار میشیم در مورد فراری نظر میدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. bardia

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    یک گله ای که دارم اینه که راجع به وزن این ماشین هیچ توضیحی ندادن

    اگر یادتون باشه انزو fxx وزن خیلی کمی داشت و خاطر همون بود که چنین رکورد های وحشتناکی رو زد توی تمام پیست ها از جمله جهنم سبز یا همون نوربرگرینگ

    شما فکرشو بکنین 540 کیلو دان فورس روی یک ماشین که وزنش احتمالا 1100 کیلو هست چه معنی ای رو میده!
    واقعا شاهکاره این ماشین,بنظرم خیلی از انزو fxx بهتر ساختنش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام.
      در واقع این یک پیش نمایش از این خودرو هست و به احتمال زیاد هفته آینده هنگام رونمایی، اطلاعات فنی و تکمیلی اون از جمله وزن و شتاب و سرعت منتشر خواهد شد.
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. E 36

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    چرا درمورد شتابو سرعتش ننوشته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مجتبی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (214 ديدگاه)

    این که تو متن اومده یعنی چی؟
    هر چهار چرخ از فرمان دستور می‌گیرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      درود مجتبی جان

      یعنی اینکه زاویه‌ی چرخهای عقب هم تا حدود بسیار کمی، نسبت به چرخش فرمان تغییر میکنه

      این قابلیت بسیار هدفمند اجرا میشه که خصوصاً در سر پیچ ها حفظ کنترل و تعادل خودرو

      بسیار بالا میره، که باعث میشه بدون اتفاق افتادن اُورإستیر و آندرإستیر پیچ رو رد بکنه

      بعضی از مدل‌های پورشه هم همین قابلیت رو دارند

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (4546 ديدگاه)

        سلام دوستان
        احمد جون BMW سری 7 هم این قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب رو داره.
        مارو دست کم نگیر داشی! :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. فرید

        ۱۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        احمد جان لکسس GS هم چنین قابلیتی رو داره به نام DRS ;-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad..F12

          ۱۴ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          درود بر عزیزان خودم :)

          من مخلص شمام

          بله بله حرف شما حق

          اگرم میگید دارن من از سری 7 و لکسس GS اطلاع نداشتم حقیقت

          ایــــــــــــــول ;)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. amin

        ۳۰ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        دادا رنو لاگونا کوپه هم خدابیامرز این قایبلیت رو داشت ولی خیلی ابتدایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. مرتضی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    برای اینکه بهترین محصول یه کارخونه باشه به نظر معمولی و زشت میاد!! حتما از نظر مشخصات فنی خیلی بالاست!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. علی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    معرکست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. علی آقا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    پس چراغ عقب گرد فراری کو…!!!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. احسان

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    خداییش دیگه هیشکی جلودار این یک نیست!!چهار چرخ متحرکم باشه که دیگه نگو!!!ظاهرش به نسبت لافراری خیلی خوب شده…
    ازبازده موتوریش خیلی خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. نوید (6*6)

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    اگه ونوو رو تقویت کنن اینو میخوره چون لامبورگینیه
    اینو با تعصب گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HORSE

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      به هیچ عنوان و به هیچ وجه من الوجوه لامبورگینی حتی تا ١٠ سال دیگه هم نمیتونه ماشینی بزنه که از این تو پیست برتر باشه!
      حالا وننوی تقویت شده که بماند!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  23. enzo

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    اون بال عقب بی جهت به این شکل طراحی نشده
    احتمالا میخوان ضریب درگ زیاد بالا نره
    دانفورس مورد نیاز با طراحی خاص دیفیوزرهاش و سیستم active aerodynamic تامین میشه
    ممکنه از فناوری هایی که به دلایلی تو F1 ممنوع شده مثل بال جلوی flexible و سیتم blown diffuser هم تو این مدل استفاده شده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. enzo

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    کاش به این ماشین ، P1 GTR و Zonda revolution تو کلاس GT لمان اجازه حضور میدادن تا ببینیم کدوم واقعاً سریعترین هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. lmbx

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    درود
    واقعا حیرت انگیزه! با تنفس طبیعی848 اسب بخار جای احترام داره.منتظر اونتادور sv میمونم!با این که میدونم فراری اخر تکنولوژی هست ولی لامبورگینی رو بیشتر دوست دارم!برای من جنگ اینا مثل تقابل رئال-بارسا میمونه.ان شاء الله sv پوز این مدل رو میزنه.با احترام به تمام فراری دوستان.!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. lp

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین غیر قانونیه حتی توی خیابون های ایتالیا و خیلیا این ماشین رو به فرمول1 میشناسن

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا