بازگشت فراری دیتونا SP3 با نسخه ویژه تک ساخت
فراری با معرفی هایپرکار F80 با پیشرانهٔ V6 که نصف تعداد سیلندرهای لافراری قبلی را داشت، جنجال به پا کرد. برخی از طرفداران به این موضوع اعتراض داشتند که چرا وقتی دودیچی چیلیندری و حتی شاسیبلند پوروسانگوئه با موتور V12 عرضه میشوند، پرچمدار مارانلو باید به یک موتور شش سیلندر بسنده کند. بااینحال، مشتریان ثروتمند تمام 799 دستگاه F80 را خریداری کردند اما برای کسانی که خواهان نیروگاه V12 هستند، فراری خبر خوبی دارد. دیتونا SP3 به شکلی غیرمنتظره بازگشته است، البته بهصورت یک نمونه تک ساخت خاص.
سری اولیه 599 دستگاهی این خودرو قبل از رونمایی رسمی در سال 2021 بهطور کامل فروخته شده بود اما حالا یک دستگاه ششصدم معرفی شده و هنوز فروخته نشده است. ساتبیز این خودرو را ماه آینده در هفته اتومبیل مونتری کالیفرنیا به حراج خواهد گذاشت. تمام عواید به بنیاد فراری اختصاص مییابد و برای حمایت از پروژههای آموزشی استفاده خواهد شد. پیشبینی قیمت نهایی این SP3 دشوار است، اما احتمالاً از قیمت 2.2 میلیون دلاری 599 دستگاه اصلی فراتر خواهد رفت.
دیتونا SP3 ششصدم بدنهای دورنگ دارد که روی آن نوشتهٔ فراری به شکل دو قسمت Ferr و ari نقش بسته است. داخل کابین، صندلیها با موادی از لاستیکهای بازیافتی روکش شدهاند درحالیکه فیبر کربن ستون فرمان و داشبورد با الگوی شطرنجی از فرمول یک گرفته شده است. برای متمایز کردن این خودرو از 599 دستگاه قبلی، فراری یک پلاک ویژه بین صندلیها اضافه کرده که آن را بهعنوان یک نمونه تک ساخت معرفی میکند. البته این دیتونا SP3 احتمالاً آخرین سوپرکار V12 موتور وسط مارانلو نخواهد بود زیرا فراری قول داده که موتور دوازده سیلندر تنفس طبیعی را تا پایان عصر موتورهای احتراق داخلی زنده نگه دارد و با ادامه سری آیکونا، ساخت حداقل یک مدل V12 موتور وسط دیگر به نظر محتمل میرسد.
این اولین باری نیست که فراری تولید خودروهای خاص خود را برای یک هدف خیرخواهانه افزایش میدهد زیرا قبلاً لافراری پانصدم که برنامهریزی نشده بود، ساخته و با قیمت 7 میلیون دلار یعنی پنج برابر بیشتر از قیمت اولیه به فروش رفت تا به بازسازی مناطق مرکزی ایتالیا پس از زلزله ویرانگر 2016 کمک کند.