حراج فراری 410 اسپرت اسپایدر 1955 رانده شده توسط فانجیو و شلبی
یک دستگاه فراری 410 اسپرت اسپایدر 1955 که سابقه درخشانی در مسابقات خودرویی دارد حراج خواهد شد. انزو فراری به دنبال قهرمانی مسابقات اسپرت کار 1955 فیا بود و به همین خاطر میبایست خودرویی میساخت که علاوه بر عملکرد برجسته در پیست بهصورت موفقیتآمیزی رالی پنج روزه کررا پانامریکانا در مکزیک را نیز تکمیل میکرد.
این خودروساز ایتالیایی شاسی جدید تایپ 519/C را برای مسابقات قهرمانی طراحی کرد و برای آن یک فریم فضایی لولهای کم ارتفاع را نیز در نظر گرفت. این خودروی مسابقهای از پیشرانه 12 سیلندر 5 لیتری و احتراق دو شمع برای هر سیلندر، توزیع کننده چهارتایی و سیستم احتراق کویل سود میبرد و قدرت حدود 400 اسب بخاری داشت. تنها دو دستگاه از 410 اسپرت با این مشخصات تولید شد و اگرچه رالی کررا پانامریکانا پیش از برگزاری لغو شد اما این دو خودرو در مسابقات قهرمانی اسپرت کار سال 1956 شرکت کردند.
خودرویی که مشاهده میکنید با نام شاسی 0598 CM شناخته میشود و در ابتدا توسط خوان مانوئل فانجیو و یوجینیو کاستلوتی رانده شد. پس از حضور ناموفق در مسابقات 1000 کیلومتری بوینس آیرس 1956، این خودرو به کارخانه فراری فرستاده و توسط جان ادگار خریداری شد. شاسی 0598 CM سپس در مسابقات متعددی با رانندگی کارول شلبی برای تیم ادگار شرکت کرد و پیروزیهایی نیز به دست آورد.
این خودرو به حدی موفق ظاهر شد که شلبی به خبرنگار لسآنجلس تایمز گفت اگر این خودرو راه بیفتد هیچ خودروی دیگری نمیتواند به آن برسد. تیم ادگار بعداً با مزراتی همکاری کرد تا شلبی برای آنها رانندگی کند. ادگار هنوز هم 410 اسپرت را در بین خودروهای مسابقهای خود داشت و البته آن را فیل هیل سپرد. این خودرو بعدها توسط افرادی همچون ریچی گینتر و... رانده شد.
جان ادگار با فروختن این فراری در سال 1960 آن را بازنشسته کرد. البته مالک جدید با 410 اسپرت در مسابقات 3 ساعته دیتونا کانتیننال 1963 شرکت کرد. در قوانین جدید آمده بود که خودروهای مسابقهای باید از سقف ثابت استفاده کنند بنابراین برای این خودرو سقف جدیدی در نظر گرفته شد که روی آئرودینامیک تأثیر منفی گذاشت و مالک جدید تصمیم گرفت بجای آن از خودروی 250 GTO استفاده کند.
خودروی موردبحث سپس دوباره بازنشسته و به مدت 20 سال در کلکسیون نگهداری شد. بعدها فراری 410 اسپرت را هاوارد کوهن در سال 1980 خریداری و بازسازی کرد. شاسی 0598 CM از آن زمان تاکنون به دست افراد متعددی افتاده است. این خودرو به حدی خاص بوده که باک سوخت اصلیاش امضای کارول شلبی را دارد. شلبی روی باک نوشته است: "آقای فراری به من گفت این خودرو بهترین فراریای بوده که در تاریخ ساخته است."